Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruker kun negler i gitarspillingen.


skaarj

Anbefalte innlegg

Hei!

Har holdt på med gitarspilling i et og et halvt år nå, startet med plekter som alle andre, men fant veldig fort at det som passet min egen spillestil var å kun bruke fingrene, neglene, til å spille med. Jeg vet ikke om det var en blanding av å være svak for sanger med mye fingerspill, men nå har jeg altså store problemer å kunne tilpasse meg å bruke plekter.

Og da funderer jeg på følgende; er plekter egentlig nødvendig? Jeg har sett på mange teknikker, sweep-picking, alternate-picking, og ser at et plekter har en nytteverdi. Man kan jo også bytte plekter til forskjellige tykkelser for å få et bredere lydspekter, men er det streng tatt nødvendig med plekter?

Er dette noe alle burde bruke når de kommer til et gitt nivå? Med tanke på spilling rundt raske skalaer, er det lettere å bruke plekter enn å kjøre gjennom en skala med kun fingrene?

Er litt nysgjerrig hva dere andre tenker rundt dette, og om det er noen andre der ute som bruker "kun" neglene. Og jeg tenker for all mulige typer gitarspilling, er det noe spesielt sted hvor bare bruk av fingrene vil falle sterkt igjennom, og bli et stort handicap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du skal spille og hva du vil ha ut av spillinga. Om du har lyst til å spille raske soloer eller metall er ett plekter helt nødvendig i mine øyne. Tenker litt hardere musikk blir ganske upraktisk uten plekter. Ett eller annet sier meg at konstant dundring av powerchords med bare fingra blir stress :P

Nå spiller jeg ikke så mye rolig musikk sjøl, men jeg tenker det går bra uten plekter der. Er godt eksempel er jo Knopfler.

Hvis det passer din spillestil bedre uten plekter og du ikke savner noen av plekterets fordeler tenker jeg at det ikke gjør så mye :)

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plekter er slett ingen nødvendighet. Avhengig av hva man spiller, kan det sikkert være en fordel i enkelte sammenhenger, men du verden så mange gode gitarister det finnes som aldri bruker plekter.. Jeg synes det høres ut som om du har funnet en løsning som passer for deg, prøv å spille det du faktisk vil spille med fingrene, hvis du ikke finner en brukbar måte med fingrene kan du jo prøve med et plekter igjen. Blir det enklere har du jo svaret - altså, noe må/bør spilles med plekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...du verden så mange gode gitarister det finnes som aldri bruker plekter..

Eg brukar svært sjeldan plekter, men enkelte ting let betre og spelast lettare med plekter. Funky ting, for eksempel. Så det kjem heilt an på kva du vil spele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det finner du ut etterhvert. Hvis du tenker strumming (og ikke bare fingerspill) så synes jeg det ofte blir en fin sound ved å bare strumme med tre negler (peke-, lang- og ringfinger) istedenfor å bruke plekter. Føler du begrensninger ift. hva du egentlig VIL spille, så kan du sjekke ut noen plektre og lære deg det.. Men det er mange som baserer spillinga si på fingrene, Knopfler og Jeff Beck er to navn med peiling. Mestrer du å bruke fingrene, kan man få en god kontroll på touchen (Beck som et ekstremt eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er det veldig mange gitarister som ikke bruker plekter, og en god del av dem er f. eks jazzgitarister. Klassiske gitarister bruker også bare neglene. Etterhvert som du kanskje utvikler og utvider musikkhorisonten kan det være at du fatter interesse for en slik spillestil og da er det jo et godt utgangspunkt hvis du allerede foretrekker å spille uten plekter. På den annen side kan det jo være at du finner "drømmeplekteret" en eller annen dag og blir helt hektet på plekterspilling igjen. Who knows? :)

Endret av PULSE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at sånn neglespiling fort blir jævlig femi ass. Seriøst, alle jeg kjenner som har spart seg opp ordentlig negler er jo mer opptatt av dem enn Linni Meister. Aaaaaaaaaaaaah gid jeg brakk en negl, WTF? Dude vi spiller metall likksom, get a grip! Når du tar deg selv i å registrere deg på et negleforum å sitter å d8iskuterer hvilken lakk som gjør dem hardest er det kanskje på tide å vurdere plekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hehe, takker for gode svar. Har blitt mer sikker på å bruke neglene nå ja, er bare litt tricky å spille skalaer når man dedikerer tommelen til streng 6 5 4, pekefinger til 3, langefinger til streng 2, og ringfingeren til streng 1. Men etter nok øving så går det, og lyden høres varm og behagelig ut.

Gluke, er litt enig med deg, men metall rører jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at sånn neglespiling fort blir jævlig femi ass. Seriøst, alle jeg kjenner som har spart seg opp ordentlig negler er jo mer opptatt av dem enn Linni Meister. Aaaaaaaaaaaaah gid jeg brakk en negl, WTF? Dude vi spiller metall likksom, get a grip! Når du tar deg selv i å registrere deg på et negleforum å sitter å d8iskuterer hvilken lakk som gjør dem hardest er det kanskje på tide å vurdere plekter.

Har lagt merke til at det er mange i forumet som kun spiller metall, ja, MEN det er ikke alle som gjør det. Kan nesten høres ut som om Gluke her er mer opptatt av kjønnsidentitet enn å gi praktiske råd, så...

til topic: har du testet tommelplekter? det er en ganske "enkel" måte å kombinere finger/plekterspill uten å måtte risikere å miste plekteret hvis du skal bruke alle fingrene. Begynte selv kun å spille med bare fingrene, og gjorde dette i nesten 2 år før jeg begynte med plekter. Da først testet jeg tommelplekter, og deretter andre fingerplektre, før jeg testet kun "vanlig" plekter. Avhengig av teknikken din, trenger det nødvendigvis ikke å gå raskere med et vanlig plekter, men jeg tror de fleste synes det er enklere.

don't screw your fingers - they might come in handy one day...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at det er mange i forumet som kun spiller metall, ja, MEN det er ikke alle som gjør det. Kan nesten høres ut som om Gluke her er mer opptatt av kjønnsidentitet enn å gi praktiske råd, så...

Hmmmmm, jeg pleier i prøve å spe ut innleggene mine med så mye humor jeg får plass til men jeg skjønner det aldri lar seg gjøre å treffe alle. For å kunne spille med kun negler må disse være av en hvis størrelse. Alle gitaristene jeg kjenner som gjør det har "lange" negler på høyre hånd. Disse krever et visst "vedlikehold" for ikke å knekke og i tillegg et det ikke spes praktisk hvis man har en jobb ved siden av hvor man bruker henda. Og jepp jeg har stått på bandøving å hørt " faen jeg knakk en negl". Hmmmm.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.