Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Mexican "Fatstrat" Stratocaster


skaarj

Anbefalte innlegg

1. Hvor vanskelig blir det å bytte ut pick-up´en?

2. Hva slags andre forandringer kan være nyttig?

3. Hvor stor lydforskjell er det egentlig mellom en mexican og en amerikansk Stratocaster?

1) Ikke spes vanskelig

2) -

3) Det er veldig vanskelig å forutsi for det er ikke sikker to mex strater låter spes likt heller. I utgangspunktet er det spart på alle komponenter. Kroppen er av flere deler og all hardware fra pickuper til stemmeskruer er rimeligere kvalitet.

Jeg har fundert litt på akkurat det samme som deg for jeg har ikke noen strat med singlecoil i bridge. Det jeg savner dette til er først og fremst Hendrix og SRV gitarlyder samt endel Gilmour. Fuzzlyder blir det ikke det samme med en HB i bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo mange som anbefaler bucker med coilsplit for å få den ordentlige Strat-lyden i pos. 1 og 2? Har lest forskjellig både fra folk som synes det funker bra, og andre som ikke synes det funker. Jeg har aldri prøvd, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo mange som anbefaler bucker med coilsplit for å få den ordentlige Strat-lyden i pos. 1 og 2?

Får vel aldri "ordentlig" strat lyd med HB i bridge. Er ikke SC i bridge strat lyden?

pos 2 låter greit med coil spilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel aldri "ordentlig" strat lyd med HB i bridge. Er ikke SC i bridge strat lyden?

pos 2 låter greit med coil spilt.

Jo, men hvis du splitter humbuckeren, er det ikke da slik at det er en SC som spiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvis du splitter humbuckeren, er det ikke da slik at det er en SC som spiller?

Sorry my bad. Tenkte på sånn oppsett hvor HBen splitter automatisk i pos 2. Har lurt på å prøve i min egen gitar for å se om det funker til Hendrix greier. Kommer sikkert som Kristian sier veldig an på hvilken HB det er. SD har en pickup som er er en true SC splitta, Stag Mag. Men jeg GASer nå litt på en ordentlig strat med 3 SCs også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men det påstås at den "døde" coilen påvirker lyden. Hvor likt det blir, avhenger kanskje trolig av hvor mye kork man har luktet på?

Ok tviler på det er no problem med fuzz på, men jeg kan skjønne at en helt rett SC ikke gir helt samme lyd en som er vinkla som på en "ordentlig" strat. Jeg vet at f eks. Suhr og Tyler ikke bruker samme coil som SC når de splitter HB'en i pos 2. Så her er det mye man kan grave seg ned i hvis man vil. Hva med å splitte slant'a HB? Det må jo bli close.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En humbucker er ikke staggered, den er viklet på en annen spoleform, den er magnetisert på en annen måte, den får fort lavere output sammenlignet med en ekte singelcoil, osv, osv. Det låter aldri som en "vintage" orientert singelcoil i alle fall, etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, jo, men det der er jo en helt spesiell humbucker som er laget for å låte mest mulig som en singelcoil da. I praksis er det vel to singelcoilpickups montert side om side. Den fungerer sikkert flott, men den låter ikke som en PAF igjen akkurat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.