Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Mexican "Fatstrat" Stratocaster


skaarj

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Har en Fender Mexican "Fatstrat" Stratocaster liggende hjemme. For de som ikke vet, så er dette snakk om en Fender mexican Stratocaster med en humbucker i bridge posisjon istedet for den mer normale single-coil versjonen som alle kjenner.

Pskeoglittforskjellig015.jpg

Humbuckeren fører til at lyden blir endel mer "rocket", noe som streng tatt ikke faller helt i min smak. Var særdeles fersk på gitarområdet når jeg kjøpte denne gitaren (noe jeg fremdeles er), men når man fikk kjøpt gitaren til 1600 kroner brukt så var det egentlig ikke så mye å klage på.

Nå i ettertid ønsker jeg å få bygget om gitaren slik at den høres mer ut som en standard Stratocaster, og lurer derfor på litt forskjellig. Skjønner jo at det "viktigste" for lydforskjellen er å skifte ut humbuckeren til en single coil.

1. Hvor vanskelig blir det å bytte ut pick-up´en?

2. Hva slags andre forandringer kan være nyttig?

3. Hvor stor lydforskjell er det egentlig mellom en mexican og en amerikansk Stratocaster?

Funderer litt på om det ikke er bedre å selge denne gitaren, og heller kjøpe en amerikansk Stratocaster. La oss si at jeg skifter om humbucken til en single coil pick-up, hvor stor lydforskjell vil det være mellom denne gitaren, og en amerikansk Stratocaster? Sammenlignet med en Stratocaster i 7000,-klassen og sammenlignet med en Stratocaster i 17000,-klassen, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Beklager for en uoversiktelig post, men håper at dere skjønner litt av problemstillingen min. Om hvor godt "lydpotensiale" det er i gitaren min (med modifiseringer) kontra lyden en får i de dyrere Stratocasterene.

Takker for alle svar! :)

Endret av skaarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selve jobben tror jeg ikke er så ille, har loddebolt og erfaring med lodding så. Men hvilken coil er best? Og hvor dyr er denne? Blir jo fort litt med en coil og et nytt plekterbrett, men hvis potensiale for god lyd er der, så gjennomfører jeg gjerne prosjektet.

Gitaren befinner seg oppe i Kirkenes for tiden, og det gjør jeg også snart. Kan kanskje komme til å selge den, spørs helt på dette prosjektet (: Takk for hjelp sålangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av lyden sitter jo i hvordan gitaren er laga. Føler min strat med humbucker lydmessig er nærmere Strat med singlecoil enn en f.eks Gibsonen min med humbucker.

Vet ikke hvor mye mer stratlyd du vil få med singlecoil. Sitter jo i fingre, amp, effekter og som alt nevnt treverk og konstruksjon.

Jeg bruker også gjerne singlecoilsene for mindre rocka ting, men regner med at du bruker bridgeposition mye siden humbuckern er en problemstilling?

Høres ut som en bra pris du fikk. Ville aldri sluppet min for noe slikt..

Endret av awxiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den brukt i San Francisco, men ja, er fremdeles en veldig god pris.

Bruker egentlig posisjon "\" mest, altså et hakk til høyre vekk fra helt til venstre, så vet ikke hvor mye det er å tjene på å skifte humbuckeren. Har bare null behov for en humbucker på gitaren når jeg eier en Gibson Les Paul i tillegg.

Skjønner at mye sitter i treverket, og det er nok vanskelig for dere å svare på "hvor mye". Man må vel prøve de bedre gitarene på egenhånd, bruke gehøret og den sunne fornuften til å finne ut hvor mye det er å hente. Det blir veldig difust, og det er kanskje meningen?

Hmm. Ville bare ha noen konkrete forskjeller ned på "papiret". Vil denne gitaren kunne høres

på denne forsterkeren? Regner ikke med det, men hvilke forskjeller er det snakk om?

Ja, det er vanskelige spørsmål jeg stiller, og forventer ikke konkrete svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: Selg den, tjen nokre kroner på den, og kjøp deg ein annan Strat. Du får meget gode brukte Stratar for en 4-5000 kroner. Classic Player-serien er kanon-gitarar, får jevnt over skryt. Sjølv har eg ein 50`s classic player som eg er kjempefornøgd med. Disse kostar vel no rundt 6000 nye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: Selg den, tjen nokre kroner på den, og kjøp deg ein annan Strat. Du får meget gode brukte Stratar for en 4-5000 kroner. Classic Player-serien er kanon-gitarar, får jevnt over skryt. Sjølv har eg ein 50`s classic player som eg er kjempefornøgd med. Disse kostar vel no rundt 6000 nye...

Tenker på det, tjener godt på å selge den i Norge. Nå lurer jeg noe utrolig på hva som er forskjellen mellom en Fender Stratocaster som koster rundt 6000 ny (min egen gitar), og en Fender Stratocaster som koster 16 000 ny? I og med den store prisforskjellen. Er det såvidt man hører forskjell, eller er den markant? Jeg leter, streber etter Hendrix / Knopfler - lyden, lyd tilsvarende til den jeg linket til ovenfor. Nå hører det med til historien at jeg bare har prøvd denne gitaren på en MicroCube-forsterker, og sådan allerede der har et skjevt bilde på hva slags potensiale gitaren har. Dog er jeg veldig klar over at dette er en "nybegynner"-gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarlyd er en sammensetning av veldig mange faktorer. Du får heller ikke automatisk Hendrix eller Knopfler- lyd ved å kjøpe en dyrere Strat, men du kan få et litt bedre utgangspunkt. Amp og spilleferdigheter har også veldig mye å si for lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis ein gitar høyrest ut har minst like mykje med forsterkar, effektar og ikkje minst kven som spelar på gitaren å gjere som kor mykje gitaren kostar... Det som skil ein dyr gitar i frå ein billigare er gjerne treverk, pick-ups, kanskje litt hard-ware... Men forvent for all del ikkje å høyrest ut som Hendrix eller Knopfler med ein 20000-kroner Fender gjennom den Cube-ampen din... Trur kanskje eg hadde gått for ein ny amp før eg skifta ut gitaren... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 cent: Har du råd, så kjøp deg en ny og dyrere strat istedenfor å bruke penger på din nåværende. Hvis du fortsetter å spille gitar vil du før eller siden kjøpe deg en bedre og dyrere gitar, - så hvorfor ikke med en gang? Men som Audun sier, amp og spilleferdigheter har mye å si får lyden du er ute etter, så invester etter hvert også i en kurant rørforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for feedback, jeg gjør meg selvsagt forstått med at spilleferdigheter og forsterker påvirker lyden i veldig stor grad.

Det jeg er ute etter, er hvilke variabler i gitaren som tilnærmer Hendrix / Knopfler-lyden, ikke hvordan jeg skal høres identisk ut med de to gutta. Som dere sier, en dyrere gitar kommer nærmere denne lyden enn en billig gitar gjør. Det er da jeg kommer med det vanskelige (og sikkert umulige spørsmålet) om hvor mye en dyrere gitar fører meg, og i hvor stor grad det er en markant forskjell mellom en 7000 og en 17 000-kroners Fender Stratocaster. En gitar er et tilnærmet levende objekt, så de er forskjellig fra hverandre, jeg ser den. Men det må være noen fellesnevnere, i materiale på hver gitar, i konstruksjon. Det er de jeg er nysgjerrig på. Det smarteste er jo å ta med meg min gamle Stratocaster inn i en butikk, og sammenligne med de dyrere modellene på en god forsterker. Men for oss som bor i øst-Finnmark, bortgjemt i en liten by, er dette forbeholdt for dagen man skal kjøpe en gitar, når man har pengene i hånda og vet litt mer om hva man vil.

Så for å ha et bedre utgangspunkt til når jeg går inn på butikken, så er jeg nysgjerrig på hvor mye det er å hente mellom min egen Mexican Stratocaster, opp mot en Stratocaster med single coil istedet for humbucker, og opp mot en 17 000 kroners Stratocaster :)

Neste på kjøpelista er en god rør-amp, har ingen forsterker for tiden (microcuben tok kvelden). Det er bare steget etter dette igjen, som jeg lurer på. Samt det at å bytte ut en humbucker om til en single coil er enklere i Kirkenes, enn å selge denne gitaren og kjøpe en ny Stratocaster ;)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke en alt for stor operasjon å gjøre den forandringen du tenker på hvis du er litt fingernem. Det er snakk om litt lodding og muligens litt fin-tilpassing av et plekterbrett.

Hva angår lydpotensiale er det ingen ting i veien med gitaren din. De fleste mex standard strat'er låter helt decent og med et pickupbytte kan de låte like godt som mange av dyrer Fenderne.

Det som skiller en MEx og US standard er at USA modellen har mer påkostet mekanikk og pickups, men ikke minst at det er brukt mer tid på ting som båndarbeide og halsen forøvrig. Hvis du synes gitaren din er god å spille på slik den er nå, har du høyst sannsynligvis et helt utmerket utgangspunkt.

Å få en gitar til å låte "akkurat sånn" "eller sånn" er ofte litt vanskelig, da variasjoner innenfor samme modell og forekommer. Men gitaren du har nå låter nok ganske ok slik den hvis du prøver den på en forsterker med litt mer.. Vel, med en litt bedre "tone".

Men et pickup skifte kan nok gjøre seg uansett, en singelcoil i bridge gir deg en annen lyd i posisjon 1 og ikke minst i posisjon 2 på pickup-velgeren. Dessuten en litt mer "spisset" tone all-over enn med original pickup'ene.

Modifiser og behold - det er mitt råd. En USA modell kommer ikke til å føre deg inn i "himmelriket" akkurat nå uansett, hvis du er nybegynner. Så lenge du liker gitaren du har nå i alle fall :)

Dessuten skifter folk gjerne pickups på USA standard modellen også ofte, fordi de låter litt "vanlig" - det bør gi deg et hint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å legge i 10K kan du jo gå for en brukt Suhr strat på eBay!

Aldri hørt om noen som har fått en Suhr som har vært en dårlig gitar.

Jeg har hatt 6stk og har fortsatt 4 og de er alle sammen top notch!

Fender er litt mer sjansespill hvis du ikke får prøvd først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.