Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justere truss-rod?


Borgelin

Anbefalte innlegg

Hei sveis.

Jeg har en Epi Zakk Wylde-sak som jeg fikk billig da den var litt småherpa. Jeg bytta PU-switch og bytta ut noen råtne pots med godsaker fra RS, polerte den og bytta strenger så den høres og ser veldig bra ut nå.

MEN, det er litt fretbuzz i E og D-strengene og bridge'n er allerede hevet vel mye.

Det kan være meg, men jeg synes også det kan se ut som om halsen er littebittegrannnestenikkesynlig bøyd mot gripebrettet.

Skal jeg forsøke meg på truss-rod justering, og har det noe hensikt? Har aldri gjort det før og er litt redd for å ødelegge noe.

Endret av Borgelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ta en titt på denne siden:

http://www.athensmusician.net/archive/2001-05-01_geneimbody1.shtml

For meg er det litt uklart hva som er problemet her, så jeg legger ut dette bildet (hentet fra ovenstående webside):

post-7779-126830038655_thumb.gif

Det man normalt ønsker er en svak krumning som i det nederste bildet. Nøyaktig hvor mye er en smakssak ut fra personlig spillestil.

Det er viktig å huske at truss-rod-justering brukes for å justere halsens krumning. Dersom krumningen er korrekt, så er det som regel andre og bedre metoder for å justere strengenes høyde over gripebrettet (høydejustering av bridge, for eksempel).

Man skal ikke skru mye ved truss rod-justering. Vi snakker gjerne justeringer i kvarte omdreininger og mindre ved finjustering. Det er også mindre problematisk å slakke den enn å stramme den. Strammer man for mye kan man faktisk skade innfestingspunktene i endene om man er uheldig. Trikset er altså små steg.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser vel selv den åpenbare brøleren i innlegget ditt? :P

...eller kanskje du er innlogget på siden hvor bildet ligger? Jeg får bare en rød firkant med "hotlinking prohibited".

Det så pent ut første gangen, sikkert fordi jeg hadde bildet i cachen i nettleseren. Har lastet opp bildet som vedlegg istedet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en capo på første-bånd. Fret mørk E streng på siste bånd og mål avstanden mellom undersiden av strengen og oversiden av metallbåndet ved ca 8'ende bånd.

Ingen åpningavstand betyr at halsen er justert helt rak, eller at truss-rod er for stram (halsen buer feil vei) Er avstanden veldig stor, er truss-rod for lite strammet. 1mm er regnet som mye.

Sett ovenfra verktøyet:

Med klokka - strammer

Mot klokka - slakker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere er like behjelpelige som alltid. :)

Halsen har litt back-bow, så jeg skal sjekke ut linken din og se hvilken vei jeg skal skru forsiktig.

Da skal du løsne truss rod (lefty/loosy). Det kan også hende at du kan senke broen en del uten at du får klirring i båndene når du har fått justert krumningen korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som egentlig er viktig mtp justering av trussrod er HVOR på halsen det er klirr i båndene. Hvis det klirrer nede på halsen mot stolen er trussroden for slakk og bør strammes. Klirrer det oppe ved hodet er trussroden for stram og må slakkes. Når det klirrer jevnt over hele halsen (så lenge strengene er justert lavt nok, såklart) er trussroden justert riktig, og du kan da heve strengene til all klirr er borte. Du justerer altså først strengehøyde til det begynner å klirre litt, justerer trussrod for å "jage" klirringa vekk fra endene på gripebrettet, og så justerer du strengehøyden opp igjen til det slutter å klirre. Det å drive og måle avstand mellom strenger og gripebrett osv når man justerer sånt fungerer hvertfall ikke for meg, da preferanser til setupr er veldig individuelt.

Nå skal det også sies at dårlig filte bånd kan ha en del innvirkning på klirring, og det kan så absolutt teknikk ha også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må justere truss-rod på en gitar til en alt for stor bue, trenger gitaren båndsliping.. Så å måle er ikke helt bak mål spør du meg. Det forteller deg ganske enkelt ofte at problemet ditt skyldes ujevne bånd og ikke en feil justert hals. En gitar med alt for mye krumming i halsen er ikke god å spille på uansett.

Altså - hvis gitaren ikke kan justeres innenfor "normalområdet" og fungere ok, så ligger løsningen et annet sted.

Situasjonen er kanskje en litt annen med bass som har en enda lengre hals og hvor strengehøyden ligger i et litt annet område enn på gitar. Ville jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.