Web Analytics
Jump to content

Justere truss-rod?


Borgelin

Recommended Posts

Hei sveis.

Jeg har en Epi Zakk Wylde-sak som jeg fikk billig da den var litt småherpa. Jeg bytta PU-switch og bytta ut noen råtne pots med godsaker fra RS, polerte den og bytta strenger så den høres og ser veldig bra ut nå.

MEN, det er litt fretbuzz i E og D-strengene og bridge'n er allerede hevet vel mye.

Det kan være meg, men jeg synes også det kan se ut som om halsen er littebittegrannnestenikkesynlig bøyd mot gripebrettet.

Skal jeg forsøke meg på truss-rod justering, og har det noe hensikt? Har aldri gjort det før og er litt redd for å ødelegge noe.

Edited by Borgelin
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ta en titt på denne siden:

http://www.athensmusician.net/archive/2001-05-01_geneimbody1.shtml

For meg er det litt uklart hva som er problemet her, så jeg legger ut dette bildet (hentet fra ovenstående webside):

post-7779-126830038655_thumb.gif

Det man normalt ønsker er en svak krumning som i det nederste bildet. Nøyaktig hvor mye er en smakssak ut fra personlig spillestil.

Det er viktig å huske at truss-rod-justering brukes for å justere halsens krumning. Dersom krumningen er korrekt, så er det som regel andre og bedre metoder for å justere strengenes høyde over gripebrettet (høydejustering av bridge, for eksempel).

Man skal ikke skru mye ved truss rod-justering. Vi snakker gjerne justeringer i kvarte omdreininger og mindre ved finjustering. Det er også mindre problematisk å slakke den enn å stramme den. Strammer man for mye kan man faktisk skade innfestingspunktene i endene om man er uheldig. Trikset er altså små steg.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Du ser vel selv den åpenbare brøleren i innlegget ditt? :P

...eller kanskje du er innlogget på siden hvor bildet ligger? Jeg får bare en rød firkant med "hotlinking prohibited".

Det så pent ut første gangen, sikkert fordi jeg hadde bildet i cachen i nettleseren. Har lastet opp bildet som vedlegg istedet nå.

Link to comment
Share on other sites

Sett en capo på første-bånd. Fret mørk E streng på siste bånd og mål avstanden mellom undersiden av strengen og oversiden av metallbåndet ved ca 8'ende bånd.

Ingen åpningavstand betyr at halsen er justert helt rak, eller at truss-rod er for stram (halsen buer feil vei) Er avstanden veldig stor, er truss-rod for lite strammet. 1mm er regnet som mye.

Sett ovenfra verktøyet:

Med klokka - strammer

Mot klokka - slakker

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar, dere er like behjelpelige som alltid. :)

Halsen har litt back-bow, så jeg skal sjekke ut linken din og se hvilken vei jeg skal skru forsiktig.

Da skal du løsne truss rod (lefty/loosy). Det kan også hende at du kan senke broen en del uten at du får klirring i båndene når du har fått justert krumningen korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Det som egentlig er viktig mtp justering av trussrod er HVOR på halsen det er klirr i båndene. Hvis det klirrer nede på halsen mot stolen er trussroden for slakk og bør strammes. Klirrer det oppe ved hodet er trussroden for stram og må slakkes. Når det klirrer jevnt over hele halsen (så lenge strengene er justert lavt nok, såklart) er trussroden justert riktig, og du kan da heve strengene til all klirr er borte. Du justerer altså først strengehøyde til det begynner å klirre litt, justerer trussrod for å "jage" klirringa vekk fra endene på gripebrettet, og så justerer du strengehøyden opp igjen til det slutter å klirre. Det å drive og måle avstand mellom strenger og gripebrett osv når man justerer sånt fungerer hvertfall ikke for meg, da preferanser til setupr er veldig individuelt.

Nå skal det også sies at dårlig filte bånd kan ha en del innvirkning på klirring, og det kan så absolutt teknikk ha også.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du må justere truss-rod på en gitar til en alt for stor bue, trenger gitaren båndsliping.. Så å måle er ikke helt bak mål spør du meg. Det forteller deg ganske enkelt ofte at problemet ditt skyldes ujevne bånd og ikke en feil justert hals. En gitar med alt for mye krumming i halsen er ikke god å spille på uansett.

Altså - hvis gitaren ikke kan justeres innenfor "normalområdet" og fungere ok, så ligger løsningen et annet sted.

Situasjonen er kanskje en litt annen med bass som har en enda lengre hals og hvor strengehøyden ligger i et litt annet område enn på gitar. Ville jeg tro?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.