Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva kan en TS-9 eller annen OD gjøre for meg?


viz0id

Anbefalte innlegg

Etter å ha leita rundt på ENGL forum, så ser jeg flere av eierene av Powerballampen kjører med en TS-9 foran.

Da jeg enda ikke har noen pedaler i min setup annet enn en Wah, lurte jeg på hva funksjon har egentlig en OD pedal på en hi-gain amp?

Har aldri eid en OD pedal så hadde gjerne vært noe å prøve.

Innvendinger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde på 5150'n, på rhythmkanalen tighter den opp ganske bra. Merka ingen forskjell på leadkanalen. Men den kanalen er jo grisetight i utgangspunktet. Lån en og prøv... :)

Om ampen har en tøff rockecrunch kan jo denne boostes til å bli en tight og tøff lyd som låter mye mer klassisk enn metallvrengen Powerballen leverer i utgangspunktet.

Loztboy: På en Powerball tror jeg ikke det er MER som er ønskelig å tyne ut - derimot andre typer lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"slappe" amper som f.eks Mesa Dual/Triple Recto låter mye tightere om du skrur ned gain litt på ampen, og booster med en OD (normal skrur man opp volum, og gain ned på pedalen også, for å få en fin "clean boost"), noen pedaler kommer også med menyer for å booste diverse frekvenser (mid, bass, treble boost etc) med et par dB.

Nå har man selfølgelig en del artigkarer som mener at "om ampen ikke låter bra nok i seg selv så kjøper man en annen!" og generelt synest at OD pedaler er helt fyfy, men smak og behag...Jeg ser på pedaler som ekstra muligheter og valg.

Forøvrig kan du også kjøre en EQ pedal i front, og skru opp level...blir en fin OD av det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Boss OD-3 på min Fireball av og til. Gir en ganske kul, mild vreng når jeg skrur opp gain på cleankanalen. Gir en helt annen type vreng liksom. Ikke helt det stooore, men greit å ha litt variasjon. Funker også bra viss du skal ha litt dirty cleans og crunch. Med andre ord så funker det bra for alt annet enn å booste opp ampen. Prøver jeg å booste opp forsterkeren, så får jeg akkurat samme resultatet som å skru opp vrengen på forsterkeren uten noe pedal forran :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av greia med at en Tubescreamer og lignende strammer opp ampvreng, er at den er langt ifra lineær EQ-et. Den har en ganske kraftig midhump, noe som også kan oppfattes som manglende bunn... Så man pumper ganske mye mer mellomtone inn i preampen enn ellers. Ergo kan man få noe av samme resultat med en EQ foran ampen også, som Jonathan nevner. Men da er det mest effektivt å booste diskant og mids, og dra ned litt bunn :)

Men som Troll sier så er det mange amper det ikke funker i det hele tatt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! :) Får se om jeg gjerne får låne av noen først!

Egenlig er powerballen nokså tight, men det hadde gjerne vært tøft å prøvd å fått en litt mer klassisk og tøff crunchlyd.

Men er TS-9'en et bra kjøp eller finnes det bedre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er TS-9'en et bra kjøp eller finnes det bedre alternativer?

Det finnes i alle fall alternativer. TS er jo ganske yndet moddepedal, så en del mener det er rom for forbedringer i pedalen. Selv har jeg en orginal TS-9 som jeg ikke selger rett og slett på grunn av affeksjonsverdien, men den er ikke førstevalget for pedalbrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler - den har en fin bulk på toppen - og er således ikke i topp stand.... men nå er ikke jeg noen vintage ekspert da :)

Jeg tenker lydmessig. Du kommer til å bli en "super-guitar-hero!" ... :) (Og dermed, rik.. ;) )

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.