Web Analytics
Jump to content

Hva kan en TS-9 eller annen OD gjøre for meg?


viz0id
 Share

Recommended Posts

Etter å ha leita rundt på ENGL forum, så ser jeg flere av eierene av Powerballampen kjører med en TS-9 foran.

Da jeg enda ikke har noen pedaler i min setup annet enn en Wah, lurte jeg på hva funksjon har egentlig en OD pedal på en hi-gain amp?

Har aldri eid en OD pedal så hadde gjerne vært noe å prøve.

Innvendinger? :)

Link to comment
Share on other sites

Prøvde på 5150'n, på rhythmkanalen tighter den opp ganske bra. Merka ingen forskjell på leadkanalen. Men den kanalen er jo grisetight i utgangspunktet. Lån en og prøv... :)

Om ampen har en tøff rockecrunch kan jo denne boostes til å bli en tight og tøff lyd som låter mye mer klassisk enn metallvrengen Powerballen leverer i utgangspunktet.

Loztboy: På en Powerball tror jeg ikke det er MER som er ønskelig å tyne ut - derimot andre typer lyder.

Link to comment
Share on other sites

"slappe" amper som f.eks Mesa Dual/Triple Recto låter mye tightere om du skrur ned gain litt på ampen, og booster med en OD (normal skrur man opp volum, og gain ned på pedalen også, for å få en fin "clean boost"), noen pedaler kommer også med menyer for å booste diverse frekvenser (mid, bass, treble boost etc) med et par dB.

Nå har man selfølgelig en del artigkarer som mener at "om ampen ikke låter bra nok i seg selv så kjøper man en annen!" og generelt synest at OD pedaler er helt fyfy, men smak og behag...Jeg ser på pedaler som ekstra muligheter og valg.

Forøvrig kan du også kjøre en EQ pedal i front, og skru opp level...blir en fin OD av det og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Boss OD-3 på min Fireball av og til. Gir en ganske kul, mild vreng når jeg skrur opp gain på cleankanalen. Gir en helt annen type vreng liksom. Ikke helt det stooore, men greit å ha litt variasjon. Funker også bra viss du skal ha litt dirty cleans og crunch. Med andre ord så funker det bra for alt annet enn å booste opp ampen. Prøver jeg å booste opp forsterkeren, så får jeg akkurat samme resultatet som å skru opp vrengen på forsterkeren uten noe pedal forran :P

Link to comment
Share on other sites

Litt av greia med at en Tubescreamer og lignende strammer opp ampvreng, er at den er langt ifra lineær EQ-et. Den har en ganske kraftig midhump, noe som også kan oppfattes som manglende bunn... Så man pumper ganske mye mer mellomtone inn i preampen enn ellers. Ergo kan man få noe av samme resultat med en EQ foran ampen også, som Jonathan nevner. Men da er det mest effektivt å booste diskant og mids, og dra ned litt bunn :)

Men som Troll sier så er det mange amper det ikke funker i det hele tatt på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar! :) Får se om jeg gjerne får låne av noen først!

Egenlig er powerballen nokså tight, men det hadde gjerne vært tøft å prøvd å fått en litt mer klassisk og tøff crunchlyd.

Men er TS-9'en et bra kjøp eller finnes det bedre alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Men er TS-9'en et bra kjøp eller finnes det bedre alternativer?

Det finnes i alle fall alternativer. TS er jo ganske yndet moddepedal, så en del mener det er rom for forbedringer i pedalen. Selv har jeg en orginal TS-9 som jeg ikke selger rett og slett på grunn av affeksjonsverdien, men den er ikke førstevalget for pedalbrettet.

Link to comment
Share on other sites

Tviler - den har en fin bulk på toppen - og er således ikke i topp stand.... men nå er ikke jeg noen vintage ekspert da :)

Jeg tenker lydmessig. Du kommer til å bli en "super-guitar-hero!" ... :) (Og dermed, rik.. ;) )

Edited by Audun
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.