Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Temperaturendringer


Rustyjuggler

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer litt på hvor forsiktig man må være med temperaturendringer og gitarer. Jeg tenker på litt mindre temperaturendringer som for eksempel fra stua til soverommet hvor det nå i vinterhalvåret er en del kaldere. Hvor stor temperaturforskjell må det være for at ting skal kunne gå galt?

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en billig-gitar så tåler den så godt som alt. (laminatgitarer er ikke så utsatt)

Har du heltre i lokket vil gitaren kunne tåle nesten alle temperaturer, men du bør ha den i kasse/bag når du går inn/ut av huset, og beholde den der til den er samme temperatur som omgivelsene.

Har du en fullstendig heltregitar så bør du ikke ha den i altfor store temperatursvigninger, men de tåler mer enn du tror så lenge overgangen er skikkelig treig (jeg tar mine private heltre-gitarer fra +25 til en bil som er -15 og gjør ingenting annet enn å beholde dem i kassa (det er jo mye slemmere enn anbefalt, men mine overlever helt fint).

Når det gjelder rom i huset så bør jo gitaren alltid stå et sted det er jevn temperatur, og hvis du ikke har trekk/bag til den kan det bli veldig raskt fra +8 til + 27, og det er ikke helt sunt.

Lutffuktigheten er forøvrig mye viktigere. Hvis du har en gitar med heltre i lokket ville jeg sjekket at luftfuktigheten ikke faller ned mot dreper-nivå (under 30%) og ikke stiger over 60%. Med en skikkelig heltre-gitar bør luftfuktigheten ligge på ca 45% store deler av tiden, og ikke ta den med fra badekarret og sett den forran peisen. :)

Men d sier jo ingenting om hva slags gitar du har og temperaturene dine, så jeg stopper avhandlingen her før noen kjeder seg ihjel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassegitarer er er utsatt en elgitarer.

Oppvarmingsprosessen er mye verre for en gitar enn nedkjølingen. Det betyr at hvis det er kaldt, så er det bedre jo lenger du klarer å skape en "treg" oppvarming. Sette gitaren i en gang først, så flytte den inn i varmen, åpne lokket/gigbagen, og så ta gitaren ut. Kan du bruke en time på denne prosessen hvis det er svinekaldt, så er det bra.

En annen sak er at du bør overveie å kjøpe deg en luftfukter og bruke i vinterhalvåret, enten en som fukter opp rommet du har gitaren(e) i, eller en sak som man har i kofferten. Planet waves har en, for eksempel. Stikk innom en bensinstasjon og kjøp batterivann som du bruker til dette, det kan spare deg for masse griseri og mugg.

Temperaturendringer fra soverom til stue tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over. Det medfører bare at du må stemme gitaren oftere, så sant du ikke har det uvanlig varmt i stua, og veldig kaldt på soverommet. Det er ikke slik at det er noen fordel, så hvis du kan ha gitaren i jevn temperatur, så er det det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassegitarer er er utsatt en elgitarer.

Oppvarmingsprosessen er mye verre for en gitar enn nedkjølingen. Det betyr at hvis det er kaldt, så er det bedre jo lenger du klarer å skape en "treg" oppvarming. Sette gitaren i en gang først, så flytte den inn i varmen, åpne lokket/gigbagen, og så ta gitaren ut. Kan du bruke en time på denne prosessen hvis det er svinekaldt, så er det bra.

En annen sak er at du bør overveie å kjøpe deg en luftfukter og bruke i vinterhalvåret, enten en som fukter opp rommet du har gitaren(e) i, eller en sak som man har i kofferten. Planet waves har en, for eksempel. Stikk innom en bensinstasjon og kjøp batterivann som du bruker til dette, det kan spare deg for masse griseri og mugg.

Temperaturendringer fra soverom til stue tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over. Det medfører bare at du må stemme gitaren oftere, så sant du ikke har det uvanlig varmt i stua, og veldig kaldt på soverommet. Det er ikke slik at det er noen fordel, så hvis du kan ha gitaren i jevn temperatur, så er det det beste.

Når du først er inne på luftfuktere, så har jeg sett en som så svært så kjekk ut.

Tror den kosta rundt 300 kr, og alt du gjør er å plassere den i lydhullet (og skrue den på) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitar humidifier fra f.eks Planet Waves koster veiledende 190kr og stort sett alle butikker selger dem billigere sammen med gitar, og da er du sikker på at ikke pose/svamp-løsningen din gir mugg og gøy. Men er du litt handy kan du spare ca nok til en hamburgermeny på mcdonalds. :)

http://gemusikk.no/shop/default.asp?page=product.asp&prodno=15105005

Edit: Les også ca 5cm ned for tips om betterivann. (jeg gidder ikke å bruke det fordi jeg fukter bare luftfukteren såvidt og lar det bli helt tørt før jeg fukter igjen, men batterivann er absolutt renere)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.