Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En enkel mikrofon. Sennheiser?


Troll

Anbefalte innlegg

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en Behringer XM2000 eller XM1800 som en lekemikk. Men nå skal jeg ikke hjem før om 4 uker =(( så da roer jeg meg litt ned med å handle inn mikk. VEnter en uke eller to til.

Men er det noen som har erfarind med mikrofoner fra Sennheiser?

Noe ala Sennheiser E825 ? De er ikke så kjempedyre. Tenkte egentlig på en Behringer mikk da de er så billige, men Sennheiser E825 koster bare et par lapper mer.

Skal mest brukes til å mikke opp ampen min for å spille inn hjemme. Og muligens noe vokal viss jeg tør å prøve meg. =p

Men hovedpoenget er å leke seg og prøve å spille inn litt ordentlig lyd, og ikke bare spille inn via simmuleringer i Gearbox/Guitar Rig ol.

Noen synspunkt? Har mest lyst på en Shure SM57, men gidder ikke invistere penger i det.

Og for å spille inn på soverommet, må jeg pushe ampen min en del eller? Den låter bra på moderat volum, men spørs hvordan det blir når man spiller inn. Har phantom power og mye gainkontroller og sånn på lydkortet.

Tææækk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte settet mitt for et års tid siden, kostet en plastkoffert med tre 1800XM med mikkholdere i kurant kvalitet 299.- Husker ikke hvor jeg kjøpte dem, men det var på en norsk nettbutikk som ikke hadde fått med seg at importøren (dengang norsk musikk) hadde satt opp prisen betraktelig. Det blir under hundre kroner mikrofonen, inkludert koffert og mikrofonholder. Ikke verst. Skal som sagt se om jeg får spilt inn en liten snutt sammen med en SM58. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll- til ære for deg skal jeg lage en blindtest mellom sm58 og Behringermikk til 99 kroner. Skal forsøke å fikse i løpet av uken.

Tusen takk! Hadde satt stor pris på det :D

hkh: Nei.. Har man lite penger så fortjener man vel ikke god lyd. Er ikke mange steder man finner en SM57 til 600kr. Isåfall kan du godt sende en likt eller noe sånt. Viss du mener å kjøpe brukt, så har jeg prøvd. Det er så og si umulig å få tak i en brukt da de blir solgt så fort.

Og Ebay gidder jeg ikke, for det er så mye kopier ute på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å si noe stygt om behringer her, men litt av forskjellene fra de billigste mikrofonene generelt til de som fortsatt er grisebillige (1000,-) er:

Bedre headroom

Mindre egenstøy

Mer nøyaktig frekvensgjengivelse

osv

Nå er jo de aller fleste her gitarister, men hver gang jeg gjør lyd-tekniker-jobber frustererer jeg meg over 2 ting, og det er bassisten og vokalistens utstyr:

- Gitaristen bruker gjerne 30-50.000 på utstyr

- Trommeslageren bruker 15.000-60.000 på trommer

- Keyboardisten bruker 20.000,- på en synth og tilsvarende på stagepiano

- Bassisten har en knallbass og en super bassforsterker til rundt 20.000, men synes en DI-boks til 900,- blir for dyrt, så han ødelegger signalet med en søppel-di-boks, og bassen ender opp med å låte tynt, billig og rart pga egenstøy, faseproblemer og feil impedans

Vokalisten har aldri kjøpt noe annet enn øl i hele sitt liv, og synes at selv om resten av bandet har kjøpt prima utstyr så er en vokalmikrofon til 1000,- for mye, så han skal ha det billigste... Billig kan være bra, men 1000,- ER billig, og derfra til 500,- er det faktisk en verden av forskjell. Du trenger ikke en vokalmikrofon til budsjettet av en bruktbil, men i det minste en Shure SM58 eller en god Sennheiser.

Hvis noen er uenige i kvaliteten på DI-bokser og vokalmikrofoner er de hjertelig velkomne innom butikken eller leiligheten min for blindtester... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har ikke hatt nett på et par uker, skal sjekke det ut!

Bestilte nok (desverre?) en Sennheiser E825 S idag. Får heller gi den en sjanse og legge ut noen lydklipp her når jeg får den.

Btw.. Viss noen har en XLR-kabel dere ikke bruker, så kjøper jeg gjerne =)

Må ha noe å koble mikken opp mit lydkortet med.. =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.