Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rosewood eller Ebony?


viz0id

Anbefalte innlegg

Jeg har store planer om å anskaffe meg en customgitar.

Min bruksgitar jeg har nå har Rosewood men jeg har tenkt litt på Ebony. Jeg synes Ebony har et mer "slick" utseendet, men så er det nå vil jeg også ha rett lyd.

Hvor mye forskjell i lyd er det mellom rosewood og ebony? Har hørt at rosewood er litt varmere, og ebony er litt kvassere i lyden, men er det store forskjeller eller er det kun et trent øre som hører forskjell?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det mer, vil bare ha innspill på hva dere liker best, og hvorfor.

Igjen, IKKE på grunn av utseendet, men på grunn av lyd.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe deg en 7-strenger bør du velge ebony, for det gir en litt klarere og mer definert lyd i det lave registeret.

På en vanlig 6-strenger er rosewood bra for varm og rund lyd, i tillegg låter det litt "mykere" enn ebony.

Dette er min personlige erfaring; ebony på 7-strenger og rosewood på 6-strenger.

Synes forøvrig at rosewood er "finere å se på" enn ebony :)

En kjapp kikk gjennom ESP-gitarkatalogen viser at gitaristene i f.eks. Metallica, Firewind, Lamb of God, Arch Enemy og In Flames

spiller på ROSEWOOD-halser. Mens andre som Slayer, Children of Bodom, Deftones, Soulfly og Helmet spiller på EBONY-halser...

Så det er i bunn og grunn veldig opp til hver enkelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe deg en 7-strenger bør du velge ebony, for det gir en litt klarere og mer definert lyd i det lave registeret.

På en vanlig 6-strenger er rosewood bra for varm og rund lyd, i tillegg låter det litt "mykere" enn ebony.

Dette er min personlige erfaring; ebony på 7-strenger og rosewood på 6-strenger.

Synes forøvrig at rosewood er "finere å se på" enn ebony :)

En kjapp kikk gjennom ESP-gitarkatalogen viser at gitaristene i f.eks. Metallica, Firewind, Lamb of God, Arch Enemy og In Flames

spiller på ROSEWOOD-halser. Mens andre som Slayer, Children of Bodom, Deftones, Soulfly og Helmet spiller på EBONY-halser...

Så det er i bunn og grunn veldig opp til hver enkelt :D

Det skal jo sies at jeg skal kjøpe en 6strenger. Jeg synes personlig (om man har en mørk gitar) at ebony er penere. Men er redd at lyden skal bli for skarp og "angripene".

Gitaren jeg vil ha er standard med rosewood så kanskje jeg skal spare de ekstra kronene som det koster å bytte til ebony :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sterke meninger om det.

John Suhr f.eks misliker ibenholt sterkt!

Han annbefaler Pau Ferro isteden og sier det føles som ibenholt men låter bedre.

Har Pau Ferro brett på to gitarer og det har den typiske ibenholtfølelsen.

Han mener ibenholt låter "brittle" og at man får problemer med stabilitet på halsene (noe med hvordan lønn og ibenholt "beveger seg" i forhold til hverandre i halsen)

Jeg har hatt noen ESP gitarer med ibenholt som jeg har måtte justere halsene endel på, men jeg har også en custombyggd strat jeg har hatt siden 93 med ibenholtbrett

som er stabil uansett temp og luftfuktighet og som i tillegg låter bra så det er vanskelig å si!

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at ebony kan være pent på en mørk gitar :)

Jeg har bl.a. en ESP 6-strenger med ebony-hals og det låter veldig klart, distinkt og crunchy.

Når jeg spiller på Gibson med rosewood-hals etterpå låter det på en måte varmere og "mykere"...

vanskelig å beskrive egentlig, hehe. Men jeg tror til syvende og sist at det ikke spiller så veldig

stor rolle...de færreste av oss har hi-fi gitarhals-ører :D

Hvilken gitar lurer du på forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sterke meninger om det.

John Suhr f.eks misliker ibenholt sterkt!

Han annbefaler Pau Ferro isteden og sier det føles som ibenholt men låter bedre.

Har Pau Ferro brett på to gitarer og det har den typiske ibenholtfølelsen.

Han mener ibenholt låter "brittle" og at man får problemer med stabilitet på halsene (noe med hvordan lønn og ibenholt "beveger seg" i forhold til hverandre i halsen)

Jeg har hatt noen ESP gitarer med ibenholt som jeg har måtte justere halsene endel på, men jeg har også en custombyggd strat jeg har hatt siden 93 med ibenholtbrett

som er stabil uansett temp og luftfuktighet og som i tillegg låter bra så det er vanskelig å si!

Pao Ferro er nok utelukket, så valget står mellom ibenholt og rosewood. Men hva som er "best" hadde jeg ikke trodd jeg skulle få svar på, men hva som var forskjellen på lyden er det jeg er ute etter :) Men takk for informativt innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at ebony kan være pent på en mørk gitar :)

Jeg har bl.a. en ESP 6-strenger med ebony-hals og det låter veldig klart, distinkt og crunchy.

Når jeg spiller på Gibson med rosewood-hals etterpå låter det på en måte varmere og "mykere"...

vanskelig å beskrive egentlig, hehe. Men jeg tror til syvende og sist at det ikke spiller så veldig

stor rolle...de færreste av oss har hi-fi gitarhals-ører :D

Hvilken gitar lurer du på forresten?

Jeg tenker på en Mayones Setius. Så vurderer jeg custompain på den, ala mørk steampunkstil. Siden gitaren ikke kommer til å bli helt SORT, så har det ikke så mye å si at det er ibenholt. Men jeg tror det ville gjort seg utseendetmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har man de som hevder at det overhodet ikke er mulig å høre forskjell på bruk av treverk i halsen.. :D Man kan jo spørre seg om hvorfor en streng som er spent opp over en stykke treverk, skal svinge anderledes om det ligger ibenholt eller rosentre under.. Jeg vet ikke fasiten, for meg går det mer på det estetiske og feelingen av treverket når man spiller..

Liker rosentre best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at ebony kan være pent på en mørk gitar :)

Jeg har bl.a. en ESP 6-strenger med ebony-hals og det låter veldig klart, distinkt og crunchy.

Når jeg spiller på Gibson med rosewood-hals etterpå låter det på en måte varmere og "mykere"...

vanskelig å beskrive egentlig, hehe. Men jeg tror til syvende og sist at det ikke spiller så veldig

stor rolle...de færreste av oss har hi-fi gitarhals-ører :D

Hvilken gitar lurer du på forresten?

En ESP(inkl Eclipse) og Les Paul er såpass natt og dag at den sammenligninga tror jeg ikke du får så mye vettugt ut av uansett :)

Pao Ferro er nok utelukket, så valget står mellom ibenholt og rosewood. Men hva som er "best" hadde jeg ikke trodd jeg skulle få svar på, men hva som var forskjellen på lyden er det jeg er ute etter :) Men takk for informativt innspill!

Jeg har spilt på 2 likt speca gitarer med rosewood og ebony brett.

Forskjellen for meg var at ebony hadde et litt raskere attack, men ingen kjempeforskjell.

Ebony skal sånn generelt låte brightere enn rosewood som ifjen skal låte varmere, men det er jo litt vagt da.

Desuten: Jo mer gain og stæsh man kjører signalet sitt gjennom, jo mer forsvinner disse forskjellene.

Tror utseendet avgjør mest for de fleste nesten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på 2 likt speca gitarer med rosewood og ebony brett.

Forskjellen for meg var at ebony hadde et litt raskere attack, men ingen kjempeforskjell.

Ebony skal sånn generelt låte brightere enn rosewood som ifjen skal låte varmere, men det er jo litt vagt da.

Desuten: Jo mer gain og stæsh man kjører signalet sitt gjennom, jo mer forsvinner disse forskjellene.

Tror utseendet avgjør mest for de fleste nesten..

Jo men det er jo gjerne når man skal spille metal med syk gain at den "attacken" er mest ønskelig da. Jeg vil ikke bare lage meg en "metaløks" når jeg først skal bruke en del penger på customgitar vil jeg at den skal være allsidig. http://www.mayones.com/en/katalog/setius/setius_gtm er gitaren jeg skal customize.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ESP(inkl Eclipse) og Les Paul er såpass natt og dag at den sammenligninga tror jeg ikke du får så mye vettugt ut av uansett :)

Jeg har spilt på 2 likt speca gitarer med rosewood og ebony brett.

Forskjellen for meg var at ebony hadde et litt raskere attack, men ingen kjempeforskjell.

Ebony skal sånn generelt låte brightere enn rosewood som ifjen skal låte varmere, men det er jo litt vagt da.

Desuten: Jo mer gain og stæsh man kjører signalet sitt gjennom, jo mer forsvinner disse forskjellene.

Tror utseendet avgjør mest for de fleste nesten..

Vel, jeg fikk såpass mye vettugt ut av ESP (ebony) og Gibson (rosewood) sammenligninga at jeg nå vet hva jeg skal kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre å påstå at forskjellen i spillefølelse er mye større en den reelle lydforskjellen. Rosewood er et mye mykere tre i forhold til ibenholt. Ibenholt føles faktisk ikke så ulikt lønn. Det er hvertfall min erfaring.

+1

Velg det som ser best ut. Forskjellen i lyd mellom de to er i beste fall minimal, hvis den i det hele tatt er der.

Tror de andre delene av gitaren vil påvirke lyden i mye større grad enn gripebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.