Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er neste steg for å bli en bedre gitarist?


Erling

Anbefalte innlegg

Hehe blir en del tråder, men det er fordi det er så lenge siden sist jeg spilte og jeg har glemt så mye meen, hvertfall:

Før jeg stoppa å spille så stoppa jeg litt i utviklingen som gitarist kan du si. Jeg kunne pentaton skalaen opp og ned og bare spilte rundt på den til blues backingtracks, men når jeg hører gitarister her inne, spesielt han Yngitchi (eller hvordan det skrives) Malmsteen så blir det så utrolig mye mer harmonisk og finere enn det jeg spiller. Jeg føler også at jeg blir litt kjedelig i soloene mine. Jeg følger liksom de samme oppsettene på pentaton skalen hvis dere skjønner jeg spiller, liksom på 3 steder på halsen, litt vanskelig og forklare, men sett at vi har E min pentaton så vil jeg spille på disse tre stedene:

E-0--3

A-0--2

D-0--2

G-0--2

B-0--3

E-0--3

E-5--7

A-5--7

D-5--7

G-4--7

B-5--8

E-5--7

E-----

A-7-10

D-7-9

G-7-9

B-8-10

E-7-10

Og samme som første bare i 12bånd.

Slik gjør jeg med alle forskjellige skalaer, deler dem opp i tre forskjellige steder, men jeg vil lære og spille litt mer harmonisk hvis dere skjønner. Det blir alt for kjedelig og amatørmessig, hvem som helst kan trikse rundt med pentaton skalen!

Endret av pondus92strat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikkje lås deg til ein spesiell skala. Legg inn tonar utanfor inn i løp/linjer/lick så vert det mykje meir spennande med ein gong. Det hjelp sjølv om du berre kan eit par posisjonar. Ein heil solo spelt innanfor 3-4 band treng ikkje vera dårleg, det er jo trass alt 2,5 oktav. men du må vera mykje meir bestemt kvar du startar og stoppar, kva hengetonar du brukar osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det største problemet er at jeg hører fine soloer inne i huet når jeg hører sanger men jeg klarer ikke å spille dem, fordi jeg vet ikke hvilke noter som lager hvilke toner hvis du skjønner. Derfor blir det med at jeg jokker opp og ned på pentaton. Prøver jeg feks det med en vanlig E min så funker ikke det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok øving som skal til, er jeg redd. Plutselig skjer det noe som gjør at du føler det går framover igjen. Søk på nettet etter flere skalaer som du kan øve inn. Du kan også legge til toner i pentaton. F.eks:

(Til Blues)

E-0-23

A-012

D-012

G-0123

B-0--23

E-0--23

Varier med å spille den i 12.bånd i tillegg til de posisjonene du har nevnt.

Til E-dur kan du også spille pentaton i 9. bånd i E-dur der akkordene ikke er typisk E-A-B mønster

F.eks:

E-9--12

A-9-10-11

D-9-10-11

G-9-10-11

B-9-10--12

E-9--11-12

"utvid" skalaen:

E-7-9

A-7-9-11 (slide opp til 11 f.eks)

D-9-11

G-9-11-13 (slide opp til 13

B-12-14

E-12-14

Ikke alle toner kan spilles når som helst, men det finner du ut av etter å ha øvd en stund.

Mulig du allerede vet dette, men i tilfelle ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/watch?v=bb-q-1Qi4PI

Ok, denne spilte jeg nå for 20min siden, bare fyr løs, men må bare legge til at jeg ikke har spilt gitar siden jeg var 15 :P. Men jeg vil gjerne høre hva jeg kan bli bedre på, dårlig kvalitet fordi jeg tok det opp med fotokameraet mitt :P

http://www.youtube.com/watch?v=ibJ56fWbUfs

La til en til jeg tok opp i sted, mye feil men det blir liksom i den stilen jeg spiller

Endret av pondus92strat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo slett ikke verst det der. Hvis det var ren impro, synes jeg at du har brukbar evne til å finne toner og variere. Det blir selvfølgelig litt statisk, men det er nok bare timer på timer med øving, slik det også er med alle andre, som skal til så kommer det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Men jeg tenker, det må jo være noe mer en terping på teknikk og rytme og licks som skal til? Burde jeg ikke prøve å variere litt med skalaer? Nå vet jeg ikke hvilket klipp du så men i det første prøvde jeg å bruke litt fra dorian skalaen uten at det funka heeelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Men jeg tenker, det må jo være noe mer en terping på teknikk og rytme og licks som skal til? Burde jeg ikke prøve å variere litt med skalaer? Nå vet jeg ikke hvilket klipp du så men i det første prøvde jeg å bruke litt fra dorian skalaen uten at det funka heeelt :P

Det er elvfølgelig en fordel å kunne variere med forskjellige skalaer der det passer, men for at du skal kunne utvikle ditt eget uttrykk, er det kun øving og terping som skal til. Her er det dessverre ingen snarveier. Men hva du øver og terper på er en annen sak, og det må bli det du selv synes er kult og har lyst til å utvikle videre.

Jeg for min del har spilt gitar i over 20 år, men er ikke det man kan kalle en teknisk flink gitarist. Jeg kan ikke mange skalaer, og er heller ikke veldig rask, men jeg mener selv at jeg har funnet et uttrykk som jeg kan leve med. Det jeg er god til kan jeg konvertere til veldig mange stilarter, men jeg innser at jeg har begrensninger, og har innsett for lenge siden at noen virtuos blir jeg aldri. Til det er jeg altfor slapp med øvinga. Men som sagt; det jeg kan, er jeg ganske god til, til å være glad amatør/semi-pro. Jeg har aldri øvd mye målbevisst på forskjellige ting, men jeg har spilt mye gitar.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det Audun sier, jeg ville i første omgang kanskje rippa/rappa litt flere soloer av folk du liker for å utvide "repotoaret" heller en å begynt å pugge masse skalaer.

Men det kommer jo helt an på hva du vil. Det er ingen ting i veien for å gå løs på hele skalahelvete men det er en ganske lang vei å gå, så da ville jeg først brukt litt tid på å tenke gjennom hva du vil med spillingen. Vil du bli bedre til å spille sånn som du spiller nå eller vil du spille helt annerledes? Spiller du i band eller sitter du hjemme å øver for deg selv?

If it ain't broken, don't start to fix it.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.