Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er neste steg for å bli en bedre gitarist?


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg kan bare relatere til egne opplevelser og de råd jeg har fått. Nøkkel er å tenke akkordtoner istedenfor skalaer, det er noe jeg ble fortalt for noen år siden, og som jeg har prøvd å holde meg til når jeg spiller soloer. Det kan også være en tanke å ha store intervaller, dvs. mellomrom mellom tonene. Tenk Eric Johnson og Carl Verheyen. Roberto Toscano la vekt på viktigheten med å holde en bra flyt i en solo, og det han foreslo var å ikke hoppe rundt med vidt forskjellige licks, men å binde sammen frasene på en melodisk måte. La oss si at jeg har nettopp spilt en frase og har landet på en D som jeg har sustaine litt. Istedenfor å starte på noe helt nytt, så tar jeg heller og spiller videre med D'en som startpunkt, slik at neste frase virker som en fortsettelse på forrige.

Jeg vet ikke hvor godt jeg får dette til når jeg selv spiller, da slike tips ofte går litt i glemmeboken når man er midt inne i en solo, men det er helt klart en kjempebra fremgangsmåte som gir soloene en mye mer sammenhengende sound. Tenk på dette neste gang du sitter og improviserer, tenk at du skal lage en fortsettelse på hver frase, at soloen skal være en fortelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En annen ting jeg la merke til når jeg så den ene videoen du la ut er at du spiller hovedsaklig i samme tempo hele veien, ganske rett fram. Det jeg hadde gjort for å skape variasjon er å jazze ting litt opp ved å spille en litt mer funky rytme i deler av soloen, men det er ikke så lett å forklare dette skriftlig, så om du kan sende meg den lille greia du spilte over så kan jeg prøve å improvisere noe over det for å demonstrere litt av det jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god idè er og plukke forskjellige soloer! Da lærer du deg forskjellige licks, og modder kanskje de litt slik du liker dem, så utvikler du etterhvert en egen spillestil.

Sjekk ut f. eks Steve Vai - The Reaper! VELDIG nice og lære seg for solo-teknikker!

Prøv å tenk variasjon og flyt, lag melodiske partier og spar på shredden til du merker det passer(da får det også MYE større virkning)!

Hvis du ikke kan de fem forskjellige fingersettingene som utgjør en skala ville jeg ha lært meg det, da får du oversikt over halsen(har du spørsmål bare spør meg så skal jeg prøve å forklare best som mulig åssen det funker)

Jeg vil også anbefale deg at du ikke BARE sitter og spiller til backingtrack, en viktig ting med soloer er at det skal matche resten av en låt. Selve følelsen på låta, skal prege mye av soloen. Den følelsen får du ikke når du spiller på backingtrack om og om igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta det når jeg får anledning, har mye som skjer både på jobb og i heimen. Jeg likte den backingen, så den blir jeg garantert å spille noe over. Hvor lærerikt det er for andre, det kan jeg ikke si noe om, men det blir i hvert fall et innblikk i hvordan jeg velger å improvisere over noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette man kaller for en avtagende progresjonskurve - hvilket vil si at det tar lenger tid å lære seg færre ting. :)

Veldig vanlig, vil tippe at samtlige her på forumet har støtt på en slik utfordring.

Du finner ekstremt mange tips og råd for hvordan du kan utvikle deg teknisk, improvisasjonsmessig, etc, så jeg skal gi et lite råd om strukturering.

Sett deg følgende mål:

- Et helårsmål - hva skal du oppnå i løpet av året?

- Flere delmål, jeg ville sagt 4, forskjellige delmål - teknikk, teori, rytmikk og repertoar.

Delmålene skal bidra til å få deg frem til helårsmålet, og helårsmålet blir "vurderingen" av hvor godt du har jobbet med delmålene.

Øveplaner, hvor mange timer du skal øve, og slike ting tror jeg du har god nok peil til å kunne sette opp selv. Det viktigste er å huske på at enkelte ting kommer du til å bruke en del tid på å mestre, kanskje lengre tid enn andre på forumet, kanskje kortere.

----

Når det kommer til improvisasjon, teori og slikt, så anbefaler jeg deg å sette deg inn i CAGED-systemet, samt lære deg durskalaen over minst 5 posisjoner. Øv skalene med sekvensering og forskjellige rytmiske figurer, så sitter de i fingerene på null komma niks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk PerA, men jeg har et spørsmål til, jeg husker deg som en stooor og kunnskapsrik David Gilmour fan fra et par år siden da jeg hang her. Så da har jeg kanskje et litt dumt spørsmål:

:blush:

Når David Gilmour spiller solo'er tror du han improviserer over skalaer, eller spiller de tonene som kommer opp i hodet hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.