Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er neste steg for å bli en bedre gitarist?


Erling

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er en rusten hobbygitarist som i disse dager driver og myker opp fingrene igjen.

Jeg har funnet mye inspirasjon gjennom bøker (faktisk!). Jeg har også søkt på internett etter gratis "lessons", og funnet mye nytt å prøve på.

Har skaffet meg flere bøker i det siste, men siden jeg ikke er gjennom dem ennå, så kan jeg ikke si så mye om hvilke bøker som er gode og dårlige, men til nå har jeg ikke funnet bøker som ikke har noe nytt å lære meg. Men ikke les bøkene fra perm til perm. Det er viktig å prøve ut det man leser om. Det er da man omsetter teori til praksis.

Akkurat nå jobber jeg meg gjennom Creative Guitar-bøkene til Guthrie Govan, og jeg lærer nye ting hele veien (selv om bøkene nok inneholder litt mindre illustrasjoner enn jeg hadde håpet, så stoffet må fordøyes litt underveis og krever konsentrasjon).

Ellers er min erfaring at improvisasjon ofte blir repetisjon. Man gjenbruker de skalaene man kan og klarer ikke å finne så mye nytt. Ser andre har nevnt det å kopiere andre, og det er jeg enig i. Finn kule riffs og akkordsammensetninger som du ikke har hørt eller brukt så mye tidligere og forsøk å gjenskape dem. Prøv å spille melodier til kjente barnesanger, eller hva med Dovregubbens Hall? Varier mellom å kompe og spille melodier og soloer. Ofte kan en solo bli mye mer spennende om man varierer litt bort fra "en streng om gangen"-regimet. Spør deg selv hvordan du ville spille dersom du var eneste gitarist i et band og ikke hadde andres komp å støtte deg til.

Ellers ser jeg det er mye fokus på at du kan bare en skala og føler deg stuck i den. Da er det vel kanskje på tide å lære seg noen andre skalaer også? Og for at det ikke skal bli kjedelig bør man finne musikk der disse skalaene brukes.

Til syvende og sist handler det mye om hvilken retning du vil utvikle deg i, finne informasjon om hvordan det gjøres og så ta jobben med å lære seg nye ting. Det kan hende man også oppdager fascinasjonen av nye musikksjangere.

Lykke til!

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke bare jeg stagnerer, men at jeg faktisk blir dårligere. Det eneste jeg har blitt flinkere til det siste halve året er sweeping. Spilte Technical Difficulties ganske så cleant i høst, men nå blir det bare rot =(

Samme med meg. I perioder der det blir veldig lite øving/spilling, blir jeg faktisk dårligere, og det tar litt tid å komme seg opp til par igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.