Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Reverb/delay-prosessor


tommynor

Anbefalte innlegg

Jeg trenger reverb og delay. Gjerne stompbox, men ikke nødvendig vis. Jeg vil ikke ha multieffektprosessor med mange ubrukelige vrenger osv. Men jeg vil veldig gjerne ha noe med mange flotte presets. (Jeg er ikke skrunerd.). Det må være mulig å bruke reverb og delay samtidig. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova Repeater er en veldig ok delay - er kjempefornøyd med min. Den har tap-tempo og du kan velge mellom ulike instillinger for klangen (digital, analog, tape osv) uten at det er for mange knotter å holde styr på. En av fordelene med Repeater'en er at den takler både instrumentsignal (gitar) og linjesignal (effektloop).

Reverb bør etter min mening brukes på samme måte som salt i suppa; nok til å sette smak, men ikke så mye at det kveler alt annet. For mye reverb blir fort bare grums, så jeg vil anbefale deg å gå for noe enkelt og greit. Electro Harmonix Holy Grail og Nano Grail er det mange som bruker, eller du kan gå for en T-Rex Tonebug Reverb. Hvis du vil legge litt penger i reverben er Digitech Hardwire RV-7 et godt valg.

Er det en spesiell type klang du er ute etter? Skal jo ikke gjøre det for komplisert, men både delay og reverb finnes jo i et hav av varianter B)

Du finner greie demo-snutter her: Proguitarshop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke mye om Kombinerte Reverb og Delay pedaler, men kan ikke mer enn VARMT anbefale T.C. Electronic Nova Delay, den har 6 forskjellige typer delay, som alle sammen låter konge !

den er selfølgelig litt høy pris på denne, men du får virkelig det du betaler for !

(jeg har selv G-Major 2, men T.C. Electronic sier selv at det er akkurat samme delay-en de har putta inn i G-Major 2)

http://www.instrumentbutikken.no/product_info.php?cPath=242_32_33_365&products_id=2482&osCsid=8tivm467dpbs2o58ab141bi726

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova Repeater er en veldig ok delay - er kjempefornøyd med min. Den har tap-tempo og du kan velge mellom ulike instillinger for klangen (digital, analog, tape osv) uten at det er for mange knotter å holde styr på. En av fordelene med Repeater'en er at den takler både instrumentsignal (gitar) og linjesignal (effektloop).

Reverb bør etter min mening brukes på samme måte som salt i suppa; nok til å sette smak, men ikke så mye at det kveler alt annet. For mye reverb blir fort bare grums, så jeg vil anbefale deg å gå for noe enkelt og greit. Electro Harmonix Holy Grail og Nano Grail er det mange som bruker, eller du kan gå for en T-Rex Tonebug Reverb. Hvis du vil legge litt penger i reverben er Digitech Hardwire RV-7 et godt valg.

Er det en spesiell type klang du er ute etter? Skal jo ikke gjøre det for komplisert, men både delay og reverb finnes jo i et hav av varianter B)

Du finner greie demo-snutter her: Proguitarshop

Jeg er egentlig ikke ute etter noe spesielt, men gjerne noe med mange presets til lek og moro. Jeg har en helt ubrukelig pedal fra før som holder på å gå meg på nervene (BOSS RV-3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut sidene med TC Electronic hos Godlyd; fin beskrivelse av de ulike variantene, samt lydeksempler og linker: Godlyd

Jo høyere pris jo mer moro, men også lettere å gå seg vill i jungelen av justeringsmuligheter. For min del holder det i mengder med Nova Repeater, men Nova Delay er gjerne hakket vassere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for MXR Carbon Copy for en god analog delay. Gjør veldig lite, men til gjengjeld gjør den det veldig bra. Trenger du mer allsidighet ville jeg gått for en digital delay (f.eks dd7 fra boss, den har også innebygget looper hvis sånt er spennende).

I min lille verden er Hardwire RV-5 en av de mest nyttige reverb-pedalene jeg har vært borti, og den er også i det rimelige skiktet. Men skal du ha mye fancy kan du jo bruke like mye penger på delay + reverb som det en komplett gitar+forsterker-pakke i ryddig kvalitet koster... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocktron Intellifex! (evt Inteliverb som har litt mer regnekraft)

Gammel, men er fortsatt en meget bra klang/chorus/delay til gitar.

Har analog signalgjennomgang så lenge man ikke bruker HUSH`n i den.

Den har mange bra og nyttige programmer straight out of the box, og du finner den brukt til rundt tusenlappen!

Liker den mye bedre enn både G-Force og G-Major.

Folk som Brian May i Queen sverger fortsatt til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocktron Intellifex! (evt Inteliverb som har litt mer regnekraft)

Gammel, men er fortsatt en meget bra klang/chorus/delay til gitar.

Har analog signalgjennomgang så lenge man ikke bruker HUSH`n i den.

Den har mange bra og nyttige programmer straight out of the box, og du finner den brukt til rundt tusenlappen!

Liker den mye bedre enn både G-Force og G-Major.

Folk som Brian May i Queen sverger fortsatt til den.

Er det stor forskjell på G-major og G-major 2? Funker den (eneren) kun med effektloop, eller fixer den instrumentsignal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på G-major og G-major 2? Funker den (eneren) kun med effektloop, eller fixer den instrumentsignal?

G-Major 2 er bygd for bruk i en seriell effektloop, og funker ganske bra i en paralell en også, og nei, tror ikke den funker mellom gitar og amp.

Men derimot, jeg kjøpte en, HELT ny, fra ebay, for 3000 kroner med moms og hele pakka (Selger satte verdi til 99$ på importvurderings-lappen :P)

og da fikk jeg VELDIG mye for prisen... Chorus, Trichorus, MASSE Delays, Mange forskjellige klanger (og fy, så bra klangene er !)

Phaser, Oktav-effekter, intelligent pitch shifter, Univibe, Wah og Whammy... Dens mest sterke sider er vel Delay, klang og den intelligente pitch shiftingen... Kan ikke helt forklare hvordan intelligent pitch shifting fungerer, men det er iallefall slik at jeg stiller den til å spille en spesiell skala eller noe sånt, har ikke helt satt meg inn i det enda... Men den har ENORMT med muligheter, og gjør alt MEGET godt. GT-10 Kan gå og vogg, med tanke på effekt-kvalitet iallefall

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-Major 2 er bygd for bruk i en seriell effektloop, og funker ganske bra i en paralell en også, og nei, tror ikke den funker mellom gitar og amp.

Men derimot, jeg kjøpte en, HELT ny, fra ebay, for 3000 kroner med moms og hele pakka (Selger satte verdi til 99$ på importvurderings-lappen :P)

og da fikk jeg VELDIG mye for prisen... Chorus, Trichorus, MASSE Delays, Mange forskjellige klanger (og fy, så bra klangene er !)

Phaser, Oktav-effekter, intelligent pitch shifter, Univibe, Wah og Whammy... Dens mest sterke sider er vel Delay, klang og den intelligente pitch shiftingen... Kan ikke helt forklare hvordan intelligent pitch shifting fungerer, men det er iallefall slik at jeg stiller den til å spille en spesiell skala eller noe sånt, har ikke helt satt meg inn i det enda... Men den har ENORMT med muligheter, og gjør alt MEGET godt. GT-10 Kan gå og vogg, med tanke på effekt-kvalitet iallefall

Den går til 3 store (brukt, så klart) på www.finn.no også ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.