Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Coldplay saksøkes igjen


Lukather

Anbefalte innlegg

alle låtene til Jay-z er samplet da. de har større eller mindre biter i seg som faktisk er andre sanger, som så mye annen hiphop og pop-musikk.

akkurat med Satch sin låt syns jeg det ble for drøyt. klart at man kan "stjele" litt, eller la seg inspirere(ganske mye) av forskjellige låter, men coldplay kopierte jo den direkte.

det er faktisk så enkelt at man kan betale en sum for å få samle en låt noen andre har lagd, og lage egne versjoner/innspillinger av den/deler av låta. :)

Sampling er en viktig del av jungle/breakcore/dnb-kulturen i tillegg. Er mer jobb enn bare å klippe ut noen deler.

Kjipt at det er kommet til det punktet der det ikke er lov lenger. Heldigvis er det sjeldent folk blir busta i undergrunden og de som er store nok betaler for sample clearing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som sier at akkordrekker ikke kan copyrightes, men i Satch sitt tilfelle er det ikke bare akkordene, men også melodien.

Poenget mitt er at Coldplay har blitt saksøkt TO GANGER. Når man er kanskje verdens største band kan man heller leie inn en profesjonell låtskriver om en ikke klarer å lage noe selv. Musikkbransjen handler jo kun om penger, det er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sufian Stevens/Yusuf Islam har jo også vært frempå og hevdet at Coldplay har kopiert ham (jepp, fortsatt snakk om samme låt), så her kan man jo hevde at Satriani også burde få på pukkelen og anklages for plagiering...

Hvis vi først er inne på 'original' og 'uoriginal' (dog ikke i ordets rette forstand), så syns jeg 'If I could fly' er langt ifra original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Nå begynner det å bli subjektivt og smått usaklig her. Trodde det var sampling og ikke hvorvidt Coldplay, Jay-Z, Black Eyed Pees, Alicia Keys eller Satriani er bra musikere som ble diskutert?

Sampling er vel ikke så mye å diskutere. Hvis du sampler uten å ha avklart det på med rettighetshavende på forhånd må du betale "full pris" for å ha brukt låta. De fleste vil ikke det så de inngår en deal med rettighetshaverne.

Låter som ligner hverandre derimot kan diskuteres til det uendlige. Coldplay lar seg tydlighvis lett "inspirere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sampling er vel ikke så mye å diskutere. Hvis du sampler uten å ha avklart det på med rettighetshavende på forhånd må du betale "full pris" for å ha brukt låta. De fleste vil ikke det så de inngår en deal med rettighetshaverne.

Låter som ligner hverandre derimot kan diskuteres til det uendlige. Coldplay lar seg tydlighvis lett "inspirere".

Når var det ikke rettighetene omkring dette med sampling jeg siktet til, men hvordan det faktisk brukes rent musikalsk, men I get it. Dette er et gitarforum og jeg skjønner at sampling kanskje ikke vil skape den helt store diskusjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.