Gå til innhold
eugen

Hvordan påvirker pickup høyden lyden

Anbefalte innlegg

Jeg innstalerte en pickup i reisegitaren min i går etter at den forrige gikk i stykker.

Nå lurer jeg på hvilke endringer i lyd jeg kan forvente av å justere høyden.

Antar at jeg får mer lyd ved å plasere den høyere, men hvordan avhenger det av frekvens? Hvordan påvirkes sustain....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strengene påvirkes noe av magnetismen i pickupene så sustainen vil bli verre, output vil bli høyere. Det er vel de to kompromissene du må gjøre. En gylden middelvei er ofte veien å gå. Jeg liker litt mer sustain, og skrur heller ett hakk opp på ampen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så mye volum, men det påvirker gain veldig, og hvor mye/lite dynamikk og treverk du hører.

Enig i det Eide sier.

Endret av Kjutte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikkje mykje erfaring med dette ,men eg justerte PUène på min Rg 550 etter "øret",og det blei stor forskjell.Justerte dei faktisk lenger ned,samt littegranne skråjustert den som sat lengst oppmot halsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær klar over at du kan oppleve underlig intonasjon og buzz om pickupen er justert altfor høyt. Ellers undres jeg litt på hva Kjutte mener med å høre "treverk"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellig treverk har forskjellig lyd-karakteristikk, karakteristikken merkes kanskje mindre? Kjenner og "hører" nå i hvertfall treverket godt i min Les Paul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg har bygget og satt sammen en god mengde gitarer i min tid, og har enda til gode å kunne identifisere lydkvaliteter ut fra hva slags treverk som brukes.

Pickups? Jepp, selvsagt.

Strenger? Jepp, til en viss grad.

Nut-materiale? (som i bein, messing, grafitt, plast) Ikke så mye, og om noe kun ved åpne strenger.

Lønn/lakkert gripebrett/palisander/ibenholdt/resonator? Nope.

Fingre? Absolutt!

Kanskje Voodochild kan berike oss med erfaringer med ulike lydkarakteristikker fra ulike typer treverk? Og da mener jeg at ulike treverk er brukt i samme type gitar, med samme hals/gripebrett, pickups, strenger, nut, og er spilt på av samme gitarist.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper mye av det å kjenne treverk er psykosonatisk, men det er jo like reelt for den som hører det for det! Jeg mener å kunne høre forskjell på lette og tyngre typer tre, men om det bare er inni hodet mitt vet ikke jeg... Jeg synes rett feel er viktig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær klar over at du kan oppleve underlig intonasjon og buzz om pickupen er justert altfor høyt. Ellers undres jeg litt på hva Kjutte mener med å høre "treverk"?

Se her stusser jeg litt... og da prøver jeg ikke å være frekk...

Kan du utdype litt om hva du mener med underlig intonasjon dersom pickupen er justert altfor høyt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært borti "underlige intonasjon" uten at jeg helt har funnet grunnen til hvorfor det skulle være sånn.

Jeg hadde en gitar som var godt intonert foruten om på 15-19 båndet på G og D strengen...spesielt på D strengen.

Vel, jeg har bygget og satt sammen en god mengde gitarer i min tid, og har enda til gode å kunne identifisere lydkvaliteter ut fra hva slags treverk som brukes.

Pickups? Jepp, selvsagt.

Strenger? Jepp, til en viss grad.

Nut-materiale? (som i bein, messing, grafitt, plast) Ikke så mye, og om noe kun ved åpne strenger.

Lønn/lakkert gripebrett/palisander/ibenholdt/resonator? Nope.

Fingre? Absolutt!

Kanskje Voodochild kan berike oss med erfaringer med ulike lydkarakteristikker fra ulike typer treverk? Og da mener jeg at ulike treverk er brukt i samme type gitar, med samme hals/gripebrett, pickups, strenger, nut, og er spilt på av samme gitarist.

Det er nok litt i det. Selv om det er hvordan pickup'en "oppfatter" strengene som avgjør lyden (deretter ledninger, tonekontrollere m.m. selvsagt).

Men strengene i seg selv reagerer på treverket. Forskjellig treverk og utforming vil påvirke strengenes svingninger.

Dette vil i praksis være svært vanskelig å høre forskjell på vil jeg tro... jeg skal ikke banne på at ved en blindtest så har jeg plukket treverket fra hverandre.

Ta ett litt annet eksempel... jeg koplet noen av mine pedaler ukritisk i rekke. Mye av dybden i forsterkeren forsvant når jeg spilte uten at noen av pedalene var aktivert.

Ville du hørt forskjell på meg spille? Antagelig ikke... antagelig ikke jeg heller dersom jeg bare hørte på, men når en spiller så bruker en litt flere sanser enn bare hørselen. Jeg tror nok det er det Voodoochild snakker om.

Se filmen under... start ved 1:12. Der hører du forskjell på to gitarer med "forskjellig" treverk. Tror ikke pickup'ene betyr noe i det eksemplet dog...

I tillegg så er det for mange custom gitarmakere svært viktig å finne tre av riktig kvalitet... Dersom det ikke har noe å si, så hadde de nok kunne gjort det meget lettere for seg selv???

Collings Guitars f.eks.

Endret av Griffin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her stusser jeg litt... og da prøver jeg ikke å være frekk...

Kan du utdype litt om hva du mener med underlig intonasjon dersom pickupen er justert altfor høyt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært borti "underlige intonasjon" uten at jeg helt har funnet grunnen til hvorfor det skulle være sånn.

Om pickupen (spesielt neck-pickup) er justert for høyt vil magnetene i pickupen trekke såpass i strengene at de naturlige svingningene forstyrres. Dette er ikke noe merkverdig fenomen, men noe av det første man sjekker før man begynner å jobbe med justeringer av bro, hals og nut. I mine tidlige (og smått uerfarne) dager som gitarbygger/servicemann var jeg borti en LP med ettermonterte pickups. Kunden klaget over buzz, og hadde gjort det meste av justeringer på bro og hals uten at det hjalp. Gitaren ble innlevert med bestilling på en bånd-jobb. Jeg gikk over gitaren, og kunne ikke finne noe feil på verken bånd, hals eller bro/sadel. Så sjekka jeg pickupene, så at neck-pickup var justert altfor høyt. Senket så pickupen noen mm, og hey presto, gitaren var god som gull. Når det gjelder intonasjon sier det seg selv at det blir vanskelig dersom strengen utsettes for "drag" utover den frie pendel. (ingen el-gitarer slipper unna drag fra pickups, men som regel er det en kompromissløsning)

Du kan forstå dette på en utmerket måte ved å justere neck/middle pickup så høyt du kan uten at strengene berører polene. Deretter sjekker du intonasjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gubbe har helt rett. Man får forsterket "merkelige" overtoner, og sustainen kan bli veldig forstyrret hvis pickupene får forstyrre strengene. Gjelder bass, også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje Voodochild kan berike oss med erfaringer med ulike lydkarakteristikker fra ulike typer treverk? Og da mener jeg at ulike treverk er brukt i samme type gitar, med samme hals/gripebrett, pickups, strenger, nut, og er spilt på av samme gitarist.

Nødvendig å være så jævla krass? Det med lydkarakteristikk i forskjellig treverk er ikke noe jeg har funnet ut av eget hode, men noe jeg har lest og det var kun et forslag til hva Kjutte muligens mente. Jeg sa også at jeg

Kjenner og "hører" treverket godt i min Les Paul.
Det er en grunn til at jeg skrev "hører" da jeg hovedsakelig merker vibrasjonene i gitaren, det er mer en følelse enn noe konkret ved lyden. To identiske gitarer av ulikt treverk har jeg aldri hørt og jeg aner ikke om jeg vil ha mulighet til å høre forskjell, men en kan ikke nekte for at en typisk Les Paul i heltre mahogny som regel låter fyldigere enn en Stratocaster laget i or. Hvor mye treverket spiller inn på lyden aner jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje Voodochild kan berike oss med erfaringer med ulike lydkarakteristikker fra ulike typer treverk? Og da mener jeg at ulike treverk er brukt i samme type gitar, med samme hals/gripebrett, pickups, strenger, nut, og er spilt på av samme gitarist.

Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at f.eks. or (alder) låter veldig mye brightere enn mahogny? Mer allmennkunnskap enn en hemmelighet, vil jeg påstå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.