Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

The suck-knob volume control


Konnis

Anbefalte innlegg

Har da kjøpt meg en Peavey 6505 som hovedsaklig skal brukes hjemme (ja.). Så jeg trenger nok en attenuator etterhvert for å få skikkelig barsk lyd. I min søken på eBay kom jeg over denne:

Min lenke

Funker denne like greit som en THD Hot Plate? For den (suck-knob) koster jo sinnsykt lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se hvordan denne kan funke siden rørforsterkere låter bra på høyt volum siden utgangsrørene blir presset til kompresjon/mild vreng.

Men det kan være en eller annen form for kompensering i den boksen slik at den etterligner lyden fra 6505en på høyt volum.

Skal mye til for at det låter helt likt som ampen gjør på fullt volum, men det kan låte helt greit.

Jeg har en 100W Marshall 6101 som er som Marshall flest, de må ha mye volum for å få fylde i lyden. På den har jeg en knapp jeg kan trykke inn som kompanserer for volumet om man ikke kan spille grisehøyt, låter greit nok til øving og ville nok også ha funket greit til en gig på en klaustrofobisk pub.

Er bare en måte å finne ut om denne "suck knob" funker, bestill den så får du se. Om den ikke funker så er jo ikke det økonomiske tapet så alt for stort, er værre å kjøpe en Hot Plate bare for å finne ut at lyden ikke blir slik du trodde.

Du kan også sjekke ut Weber sine attenuatorer, bare husk at en 100W amp leverer som regel langt over 100W på fullt volum (f.eks var jeg nødt til å kjøpe Weber 150 for at den skulle takle min 100W Marshall, men har solgt både stacket og webern nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør da en Hot Plate som gjør den så dyr? Bare lurer :P

Den bruker spoler, kondensatorer og motstander for å lage en reaktiv og resistiv last.

Se og PDF på http://www.thdelectronics.com/product_page_hotplate.html

Grunnen til at den er dyr er at den er gjennomtenkt, litt komplisert (mange deler), og så låter den bra.

Jeg ville aldri gitt så mye som $17 (nesten 100 kr) for den greia på ebay. Se svaret til Gluke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siimen har en på 16ohm til salgs. Om kabet ikke er 16ohm så kan det vel kobles om til å bli det. :)

Takk for reklame! hehe..

Har en hotplate til salgs ja, og forøvrig ett 4x12" kab med v30 elementer som den kan brukes med ;) (vet du skrev 2x12" men 4x12" er jo mye tøffere ;) )

Edit: Skulle du kanskje ha en hotplate bare? V30 kom i enten 16 eller 8ohm så du bør skjekke kabinettet ditt hvis du har det fra før

Endret av siimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.