Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte ut forsterker og bass? *endret*


Submoose

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt på en Ibanez SR305 i snart et år nå, og jeg har lyst til å kjøpe/prøve noe nytt. Har dere noe å anbefale som skal kjøpes brukt til rundt 5000-6000kr? Har sett på Yamaha RBX375 og den har jo iallefall fått mye god omtale. Ja, jeg vil fortsette å spille på 5-strenger.

Har også tenkt å bytte ut min Ashdown Five Fifteen (100W) med noe endel mindre da jeg ikke har brukt for 100W forsterker på gutterommet. Tenkte jeg skulle gå for noe til rundt 1500-2000kr. Har sett på Orange Crush CR20B, men veit ikke noe om forsterkere annet enn at Orange-forsterkere er oransje, så hadde satt pris på om jeg kunne få noen anbefalinger :)

Noen som kan komme med forslag til meg da?

EDIT: Fant ut at jeg hadde mer penger å gå på når det gjelder bassen :)

Endret av Submoose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har veldig bred erfaring med bassforsterkere så vil jeg anbefale en Roland Cube30 om du føler du får råd til den.

Ellers ser jeg ikke problemet med 100W bassforsterker på gutterommet. Har selv Cube100, og har aldri hatt noe problemer. IOM at det er transistor (regner med din også er det) så er det som regel ikke noe problem å spille på lavt volum. Såpass mye mindre forsterker gir også som regel et mindre element, og da i de fleste tilfeller en del spinklere lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi bassister ikke trenger å kjøre rørmonsteret vårt på full guffe for å få lyden vi er ute etter, er det ingen grunn til å skifte ut forsterkeren. Det er ikke slik at "alle forsterkere låter like bra, det er bare watten som er forskjellen". Som regel er det slik at jo flere watt, og jo dyrere, jo finere lyd er det også i en bassforsterker. Det er altså ikke "watten" som er avgjørende for kvaliteten på lyden du får, selv om det jo ofte er en viss sammenheng. Er man ikke veldig heldig, vil de fleste av oss tape penger hver gang vi skifter ut utstyr. Behold forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, da vurderer jeg å beholde forsterkeren, men skal fortsatt bytte ut bassen.

Gått litt bort fra tanken om RBX-en og heller beveget meg mot disse:

Ibanez SR-505

Ibanez SRX-595

Ibanez ATK-305

Har bare sett på Ibanez, men tar imot alle forslag med åpne hender :)

Endret av Submoose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kjøpe min Ibanez RD605.

RD605ibanez.jpg

Den har aktiv 2-band preamp, aktiv/passiv-switch, Seymor Duncan Basslines pickups, 5 strengar (min har DR Black Beauties, men dei byrjer å bli litt gamle). Trur dei har gått ut av produksjon no, men ny kosta dei ca 800-900 euro. Gje meg eit tilbod, dersom du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.