Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk gran i elgitar?


Anbefalte innlegg

takker for svar.

hehe nå var det ikke norsk/europeisk gran jeg siktet til som eksotisk, men sitka spruce som ikke vokser vilt utenfor stuevinduet (med mindre du bor i alaska).

hadde vært morsomt å prøve i allefall, men siden dette blir mitt første forsøk på gitar bygging er det vel 90% sjanse for fiasko.

er det noen som har andre forslag til tresort som er: 1 lett å få tak i, 2 rimelig, 3 greit å jobbe med og 4 ikke totalt ubrukelig lydmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar.

hehe nå var det ikke norsk/europeisk gran jeg siktet til som eksotisk, men sitka spruce som ikke vokser vilt utenfor stuevinduet (med mindre du bor i alaska).

hadde vært morsomt å prøve i allefall, men siden dette blir mitt første forsøk på gitar bygging er det vel 90% sjanse for fiasko.

er det noen som har andre forslag til tresort som er: 1 lett å få tak i, 2 rimelig, 3 greit å jobbe med og 4 ikke totalt ubrukelig lydmessig?

Tja, det finnes jo de som har laget gitar av benkeplater i bjørk fra Ikea! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta bladet fra munnen og si noe ukorrekt- det med treverk og gitar en en meget upresis vitenskap. Det er faktisk noe de fleste gitarbyggere er enige i, og så begynner det å sprike.

Som en tommelfingelregel, et slags summa summarum- skaff deg noen biter med godt tørket tre, ikke veldig lett, ikke veldig tungt, og så store biter at du klarer deg med tre, eller enda bedre to trestykker. Da har du gjort gode valg i forhold til alt det andre du må forholde deg til når du går løs på oppgaven "ta vekk det av treverket som ikke ser ut som en gitar".

Det er mye som låter greit- kjøkkenbenkplate, for eksempel, jeg har en Danelectro laget av det og plast. Ikke noe feil med den. Sjekk den nye liveplaten til Steve Vai, akrylgitar. låter helt greit. og så videre.

Det er mange andre ting du burde bekymre deg mer over i denne prosessen enn treverk. Graver du for dypt, blir du aldri ferdig med denne gitaren, og det er det dummeste av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det finnes jo de som har laget gitar av benkeplater i bjørk fra Ikea! ;)

Du jeg har faktisk allerede vært på Ikea og kikket. Prøvde å finne ei brødfjøl eller noe i den duren, men ingenting var stort nok.

En benkeplate blir fort litt dyrt vil jeg anta.:P

Det er mange andre ting du burde bekymre deg mer over i denne prosessen enn treverk. Graver du for dypt, blir du aldri ferdig med denne gitaren, og det er det dummeste av alt.

Helt riktig som du sier. Det med treverk er bare det som opptar meg for øyeblikket. Andre utfordringer som gjenstår er verktøy og, ikke minst, en plass å jobbe. Blir lite populært å gjøre leiligheten om til verksted..

Dessuten vurderer jeg om jeg skal lage noe av hardwaren selv. Har jævli lyst til å spinne egne pickups, men det blir nok en egen tråd en dag skal du se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta bladet fra munnen og si noe ukorrekt- det med treverk og gitar en en meget upresis vitenskap. Det er faktisk noe de fleste gitarbyggere er enige i, og så begynner det å sprike.

Tapp på treverket med en plasthammer eller fingern og hør etter om sjela til Jimi har passert gjennom vannet som treet har "drukket", ha ha ha ha. Innimellom hører jeg vinden gråter når jeg spiller gitar på verandaen.......

2_woodcheck.jpg

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møbelsnekkere har vanligvis en del forskjellige tresorter liggende på lager, og i såpass store dimensjoner at man klarer seg med to stykker tre for å lage en gitarkropp. Skjekk med gule sider om det er noen med det faget rundt deg. Alle møbelsnekkere har også planhøvvel, så om du spør, høvler sikkert trestykket til riktig tykkelse for deg med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.