Web Analytics
Jump to content

Norsk gran i elgitar?

Recommended Posts

Jeg går rundt med planer om å bygge meg en gitar.

Etter hva jeg har lest så er gran mye brukt i instrumenter pga sin gode klangegenskap,

men det er da ofte snakk om "eksotiske" gransorter (sitka spruce).

Hvordan vil det funke å lage en av norsk gran?

Spør Jan Braathen!

Ok, får bare innse at jeg tar feil :lol:

Du tar ikke nødvendigvis feil heller.Det er jo bla.a det som er fascinerende med gitarer. To i utgangspunktet helt identiske gitarer trenger ikke låte likedan. Men norsk gran er vel uansett ikke veldig ettertraktet som materiale i gitarer. Hvorfor skal ikke jeg uttale meg om.

Trolig en liten avsporing, men hvis det rette gitarmerket til de rette kjøpere klasker til med noe slikt som dette-

"The wood in this guitar comes from the land of black metal, gently harvested by viking lumberjacks. The trees have grown for over a hundred years, high up in the wild Norwegian mountains, in one of the most unpolluted areas of the world.

We select only the perfect specimens, kilt-dry them to perfection and then select only the best wood, selected by experienced Luthiers".. og så videre og så videre, så voila, har du plutselig eksotisk og kult tonetre. Det blir nok aldri noe av, fordi kara i hogstmaskinene her til lands tar for mye i timen.

"Eksotisk tre" er ikke eksotisk hvis det gror vilt rett utenfor stuevinduet.

På den annen siden, hvis norsk gran hadde vært det aller beste materialet for gitarbygging som finnes, så hadde det nok blitt brukt uansett. Det betyr kanskje at det ikke er best, men hvorfor ikke forsøke? Helt på trynet er det vel ikke, i hvert fall ikke når det gjelder elgitar.