Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Instruksjon av ivrig 5-åring


joachiml

Anbefalte innlegg

(Litt usikker på hvor denne tråden skulle plasseres, moderatorer får flytte den etter forgodtbefinnende.)

Fikk en telefon her om dagen fra en av nevøene, som har fått låne pappas gitar og som veldig gjerne vil kunne spille på den. Hans bestemor (min svigermor) har fortalt ham at onkel (altså meg) kan spille, så da må jeg til pers. Er det noen som har erfaring med å lære en liten sneip å spille? Litt usikker på hvor jeg skal begynne - alfabetet sitter vel neppe noe særlig, så akkord-navn kan bli vanskelig, og tabs blir i hvert fall håpløst. Er det greit å kjøre på med "trykk der, trykk der, spill på den strengen?" Hva slags sanger kan jeg prøve meg på? Ifølge moren er det Toby Keith og Michael Jackson det går i.

Alle tips mottas med takk, jeg har ikke lyst til å frata ham lysten til å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, smoke on the water er vel en allsidig vinner i slike sammenhenger. Trykk her og der og der-teknikken holder vel enn så lenge. Black or White er vel heller ikke så vanskelig om jeg husker rett, riff er vel mer enn nok for en 5åring? Kanskje ikke lurt å begynne med akkorder eller kanskje holder det med powerchords til å begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i den aldersklassen er fornøyd hvis de lærer en melodilinje e.l. spilt på en streng. Mer blir det gjerne ikke av det hele da de ganske fort oppdager at gitaren ikke spiller av seg selv.. Småfingrene har seriøse vanskeligheter med å danne så mange akkorder, men hvis interessen vedvarer er det bare å skaffe en mindre gitar (helst) og handle en "barnegitarbok" med forenklede grep, enkle melodilinjer som kan spilles sammen med backingtrack osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne alderen er det kun snakk om å fore interessen. :)

Lær guttungen veldig enkle melodier på en streng og lignende, ikke begynn med grep/akkorder ennå - for lite finmotorikk og for små hender.

Det er fullestendig legitimt med "trykk der og der", du kan godt blande det med imitasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, det enkla är ofta det bästa, fråga honom vad han vill :) . Säger mamman att det går i Toby Keith og Michael Jackson så skulle jag ha plockat ut favoritsångerna med de och ha som reserv. Spela de och se hur han reagerar. Men i utgångspunkt så skulle jag ha låtit honom hamra lös på gitarren och undersökt vad han är intresserad av. Kanske han bara vill lage lyder, inte spela (så som vi tänker det)? Jodå, Smoke on the water kan funka, men jag ser ingen grund till att börja med den bara för att den ofta funkar, det finns inget standardbarn, ta som sagt hellre tag i det han visar intresse för. Som PerA skriver så är imitasjon något att fundera på, svara på det han spelar. Inte försök att tvinga på honom "läring". Vill han inte spela så vill han inte, färdig med det.

Tänk glädje, mestring och positivitet. Inte tänk mas, tvång och stress. Ge han en opplevelse, inte en lektion.

Hilsen förskolelärar-Mathias :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil, var noe av det første Yngwie Malmsteen lærte på gitar melodien til hovedriffet til "Smoke on the Water" på en streng. Mulig det kan bli litt vanskelig for ham å¨spille powerchord'ene til å begynne med, da det krever mer å trykke ned flere toner samtidig på forskjellige strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, ja, kan någon vara så snäll och förklara för mig vad som är logiskt med att han ska lära sig Smoke on the water när han tycker om Michael Jackson och Toby Keith? På vilket sätt är det med på bidra till motivasjon?

Åja, du liker Metallica, ja, men då ska vi se om vi inte kan hitta några tabs med Edith Piaf, liksom..

Det å opptre er motiverende

Alla tycker inte det och det kan ge motsatt effekt om man "träffar fel".

Sätt på han hörselskydd och låt han hugga loss på en elgitarr och en förstärkare, vettja. Se vad han kickar på, ett underbart cleant lyd eller den råaste vrengen.. hur reagerar han om du slänger på en sjuk lång delay? Plus eller minus? Och så tar du det därifrån. Ge han en upplevelse. Lisa gikk til skolen my ass :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.