Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg vil spille "fusion"-soloer


Konnis

Anbefalte innlegg

Tipper at fusion er feil begrep, men vil lære meg å improvisere noe a la dette:

Hvor begynner jeg? Hva slags teori burde ligge innabords før jeg begir meg ut på dette?

Regner med at jeg trenger litt mer funky skalaer enn araberskala, pentaton, blues osv. Forslag til hvilke skalaer som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på Denne Linken

Så går du på menyen til venstre og velger "Jazz Guitar Lessons".

Der har du litt om modes og forskjellige skalaer.

Det som du i utgangspuntet trenger å lære er å kunne bruke de "fargene" som de forskjellige akkordene gir deg.

Da vil du veksle mellom forskjellige skalaer ettersom akkordene endrer seg.

Den siden jeg linket til er ganske komplett egentlig. Dersom du trenger noe basiskunnskap for å få videre, så linker den til den passende leksjonen på akkurat det.

Men dersom du er litt intressert i slike Jazz/Fusion greier, så kan du høre på denne karen for litt inspirasjon:

Temmelig tøffe fraseringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fusion er ofte modal-basert, og som Kjutte sa, var denne preget av miksolydisk, selvom den ikke var en modal-progresjon som sådan.

I denne så kan du spille miksolydisk på de to første akkordene (den andre akkorden er mer å se på som en betoning av 7-eren til grunntonen, for å skape spenning mot neste akkord), og moll-pentaton eller dorisk (i samme toneart som grunntonen) på den andre akkorden. Altså C mikso>C mikso>C penta/C dorisk.

Ellers er gjerne dorisk youtube-fusion-skalaen par excellence :D

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lær deg melodisk mollmodusene...

Har ikke sjekka nøye, men tror en del av soloen var Lydisk b7 skala..4 modus av melodisk moll.

Send meg en PM om du vil ha litt øvelser på oversikt på skiten:-)

...dessuten sjekk ut MYE Scott Henderson.Han er sjefsbjarne på fusion etter min mening.

Platene av Tribal Tech og Vital Tech Tones er innertiere!!

I tillegg er soloplatene hans,som erbluesplater, temmelig friske i tonaliteten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.