Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen gode akustiske gitarer for nybegynnere?


lillo

Anbefalte innlegg

vel, er vel en grunn til at nylonstreng-gitar kalles "klassisk" i alle sammenhenger? Så er ikke til å stikke under en stol at det er litt mer en smak som ligger i det. Men som nybegynner, det dette er snakk om, så vil jeg si det er lettere å lære seg på en nylonstreng-gitar av to grunner;

1. strengene er snillere med fingertuppene, ergo klarer du å spille lengre oftere i begynnelsen

2. halsen e bredere, lettere å klare reine treklanger.

Dessuten syns jeg det er lettere å sitte og leke med nylon enn stål, men kanskje jeg er rar.. Altså spiller jeg akustisk med fingrene..

Ang. gitar så kjøpte jeg den Walden N-310 gitaren de selger på sound1.no Det var en pakke med gitar, trekk til gitaren og en stemme-maskin. Syns jeg fikk veldig mye for pengene og en flott gitar som nå har gått i arv til søstra mi. kosta forresten 1800 eller no for pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noen andre forskjeller en strengene mellom stål og nylon.

En klassisk gitar har jo en litt mindre kropp og bredere hals, kan da være litt vanskeligere aa "frette" siden strekket i hånden spiller inn.

Er det litt større mellomrom mellom strengene på en nylon enn en stålstrenger?

Gitarlærern min sa da i alle fall at det er lettere å bullshite seg ut av en situasjon på stålstrenger enn nylon, siden på nylon er lettere å høre feilene du gjør sa han da...vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar.

Jeg kjøpte meg en koreansk stålstreng til 2000 kroner og jeg fant ut at jeg ikke var så dårlig på gitaren som jeg trodde. Med andre ord, min gamle nylonstreng var en trist historie. Det å venne seg til strengene var en egentlig en ganske smal sak, selv om mine små fingre kan få vondt etter en stund. Har hatt den i underkant av to uker nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å kjøpe stålstrenger og ikke nylon... Nylon suger, uansett om du er god eller dårlig... Så IKKE kjøp nylon... Jeg har en Samick gitar til rundt 2000 eller noe, og den er veldig god for meg.. Men jeg tror jeg må invistere i en el-gitar nå....

Jeg har ennå ikke stoppet å le :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah , ja , noen er litt rare :P hehe

jeg heller elsker ikke nylon , men å si at det suger , det er ikke mulig. Lyden er jo en av lydeneinstrumentene i gitar-familien , nødvendig som alle de andre. Noen låter krever nylon , da kan du ikke spille det med stål , det er en helt egen lyd :)

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.