Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner (nesten)


Superduper

Anbefalte innlegg

Men det er en ting jeg lurer svært på. Har snakket med noen kamerater som kan mye om gitarer osv på msn. De sier at jeg bør satse på en Ibanez. Hva er forskjellen på en Ibanez og en Gibson fks? Jeg vet dette er et bredt spørsmål, men kan dere gi meg ett enkelt svar, kanskje det kan hjelpe meg på veien mot den perfekte fjøla :)

Da Ibanez begynnte å produsere gitarer, var det med kopier av kjente modeller fra blant annet Gibson laget i østlige land, og disse ble sett på som veldig gode. Etter hvert begynnte Ibanez å bevege seg bort fra denne nisjen og startet med produksjon av egne modeller. Sammen med merker som Charvel/Jackson dannet de en egen nisje med superstratfenomenet. Dette er gitarer basert på fenders stratocaster, men optimalisert for en mer moderne spillestil. Hvis vi ser bort fra der rent visuelle som skarpere kanter og et mer aggressivt look så kjennetegnes disse gitarene grovt ved hottere mikrofoner (mer vreng) og Floyd Rose-type stol for økt bevegelighet.

Hvor vidt dette er gitaren for deg avhenger kun av egne preferanser og musikkstil. Jeg mener imidlertid at du kan spille alle typer musikk på alle vanlige gitarer, men vær fremdeles obs på at enkelte typer gitarer egner seg bedre til enkelte sjangere en andre. Grovt sagt kan man si at hvis du vil spille klassisk rock som AC/DC og Iron Maiden så er man vel så godt tjent med en vanlig stratocaster, men vil du spille mer heavy som metall bør du vurdere en Ibanez-type gitar. Jeg vil også våge meg med påstanden at en vanlig Stratocaster er mer allsidig, og låter bedre ved clean lyd. Men dette blir en smaksak. Ta deg tid til å tenk litt over hvilken musikk du har tenkt å spille.

Forskjellene ved en Gibson og en Ibanez ligger i all hovedsak i forskjellige byggetradisjoner. En Gibson har samme oppbyggningen som gamle jazzgitarer. Altså tredimensjonel overflate, fast stol på overflaten, plekterbrett som er hevet over kroppen, pålimt hals med symetrisk hode som knekker bakover med to rader med stemmeskruer. En Ibanez er bygget etter moderne byggetradisjon for elektriske gitarer og har en flat overflate, tremolosystem og påskrudd hals med stemmeskruene på en rad.

Lydmessig vil mange si at en Gibson gir mer sustain, da den har en tyngre kropp og hardtail bridge. Hvorvidt det er en fordel avhenger kun av egne preferanser. Både Gibson og Ibanes har som regel humbuckere (Ibanez i bridge i hvertfall) så de vil begge ha en høy output, selv om Ibanezen kanskje vil ha en mer metall-optimalisert lyd. Hvis du velger en Ibanez-type gitar kommer du garantert til å støte på spørsmålet om hva som er best av Ibanez og Jackson. Vel, til det har jeg bare en ting å si, hva er best av Mercedes og BMW. Bare ikke la deg villede av overivrige fanboys som sier at hele verden faller i hode på deg hvis du velger feil merke.

Alt i alt. Ta deg god til til å tenke på hvilken musikk du har tenkt å spille, og så hvilken type gitar du vil ha, Fender-, Gibson- eller Ibaneztype. Alle sammen er gode gitarer, men forvent å måtte betale mer hvis du velger Gibson. Og sist men ikke minst lykke til! Man skal spørre og grave når det er ny gitar på gang;)

Endret av Petter Pan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Da Ibanez begynnte å produsere gitarer, var det med kopier av kjente modeller fra blant annet Gibson laget i østlige land, og disse ble sett på som veldig gode. Etter hvert begynnte Ibanez å bevege seg bort fra denne nisjen og startet med produksjon av egne modeller. Sammen med merker som Charvel/Jackson dannet de en egen nisje med superstratfenomenet. Dette er gitarer basert på fenders stratocaster, men optimalisert for en mer moderne spillestil. Hvis vi ser bort fra der rent visuelle som skarpere kanter og et mer aggressivt look så kjennetegnes disse gitarene grovt ved hottere mikrofoner (mer vreng) og Floyd Rose-type stol for økt bevegelighet.

Hvor vidt dette er gitaren for deg avhenger kun av egne preferanser og musikkstil. Jeg mener imidlertid at du kan spille alle typer musikk på alle vanlige gitarer, men vær fremdeles obs på at enkelte typer gitarer egner seg bedre til enkelte sjangere en andre. Grovt sagt kan man si at hvis du vil spille klassisk rock som AC/DC og Iron Maiden så er man vel så godt tjent med en vanlig stratocaster, men vil du spille mer heavy som metall bør du vurdere en Ibanez-type gitar. Jeg vil også våge meg med påstanden at en vanlig Stratocaster er mer allsidig, og låter bedre ved clean lyd. Men dette blir en smaksak. Ta deg tid til å tenk litt over hvilken musikk du har tenkt å spille.

Forskjellene ved en Gibson og en Ibanez ligger i all hovedsak i forskjellige byggetradisjoner. En Gibson har samme oppbyggningen som gamle jazzgitarer. Altså tredimensjonel overflate, fast stol på overflaten, plekterbrett som er hevet over kroppen, pålimt hals med symetrisk hode som knekker bakover med to rader med stemmeskruer. En Ibanez er bygget etter moderne byggetradisjon for elektriske gitarer og har en flat overflate, tremolosystem og påskrudd hals med stemmeskruene på en rad.

Lydmessig vil mange si at en Gibson gir mer sustain, da den har en tyngre kropp og hardtail bridge. Hvorvidt det er en fordel avhenger kun av egne preferanser. Både Gibson og Ibanes har som regel humbuckere (Ibanez i bridge i hvertfall) så de vil begge ha en høy output, selv om Ibanezen kanskje vil ha en mer metall-optimalisert lyd. Hvis du velger en Ibanez-type gitar kommer du garantert til å støte på spørsmålet om hva som er best av Ibanez og Jackson. Vel, til det har jeg bare en ting å si, hva er best av Mercedes og BMW. Bare ikke la deg villede av overivrige fanboys som sier at hele verden faller i hode på deg hvis du velger feil merke.

Alt i alt. Ta deg god til til å tenke på hvilken musikk du har tenkt å spille, og så hvilken type gitar du vil ha, Fender-, Gibson- eller Ibaneztype. Alle sammen er gode gitarer, men forvent å måtte betale mer hvis du velger Gibson. Og sist men ikke minst lykke til! Man skal spørre og grave når det er ny gitar på gang;)

Perfekt svar :) Tusen takk, skal tenke godt over det. Hovedsakelig skal jeg spille Metallica og litt Slipknot. Så etter det jeg har presset ut av dere gitarguruer her på Gitarnorge.no, så tror jeg at jeg skal (Dette er fortsatt et stort kanskje) gå for en Ibanez-type gitar, og en Vypyr 15w :) Takk for alle gode råd! Hjalp meg veldig mye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jeg rett og slett ikke enig i.. Alt avhenger av hvor dårlig "dårlig" er og hvor god "god" er, men snakker vi om ting som har visse grunnkvaliteter er det omvendt av det du sier.

La oss ta et eksempel,

-En ok Squier strat/Tele med en god Marshall eller Fender røramp = Fin tone, dynamikk og volum

-En Suhr strat (20k+) med en billig og liten transistoramp = Kan gi tålelig lyd, men forsterkerens manglende kvaliteter vil føre til at du aldri får hentet ut mer enn 20% av det gitaren er god for.

Poenget er vel at balansen må være noenlunde ok mellom gitar og forsterker og begge må ha akseptabel kvalitet. Skal du fleske til og bruke mye penger på en av delene, er forsterkeren gjerne det som gir størst uttelling lydmessig.

Ja, det var det jeg prøvde å uttrykke med "God gitar og dårlig forsterker kan føre til god lyd, men god lyd er ikke nødvendigvis god gitar og dårlig forsterker". Jeg er enig i at det går en balanse i dette, men jeg vil fremdeles si at tendensen er at en god gitar med dårlig forsterker låter bedre enn en dårlig gitar på en god forsterker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt svar :) Tusen takk, skal tenke godt over det. Hovedsakelig skal jeg spille Metallica og litt Slipknot. Så etter det jeg har presset ut av dere gitarguruer her på Gitarnorge.no, så tror jeg at jeg skal (Dette er fortsatt et stort kanskje) gå for en Ibanez-type gitar, og en Vypyr 15w :) Takk for alle gode råd! Hjalp meg veldig mye :D

Bare hyggelig å kunne hjelpe:) Jeg liker ikke å peke folk for mye i en rettning, men med dette musikkutvalget tror jeg du vil være godt tjent med en superstrat;) Så får du bruke resten av helga på å finne ut om du er en ESP- Ibanez- eller Jackson-type person;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg prøvde å uttrykke med "God gitar og dårlig forsterker kan føre til god lyd, men god lyd er ikke nødvendigvis god gitar og dårlig forsterker". Jeg er enig i at det går en balanse i dette, men jeg vil fremdeles si at tendensen er at en god gitar med dårlig forsterker låter bedre enn en dårlig gitar på en god forsterker;)

Vel, da er vi nok litt uenige, men det kan jo også avhenge av hva vi legger i "god lyd". Jeg liker forsterkere som lar deg hente frem "signaturen" i de klassiske gitar modellene, noe som fort koster noen kroner i praksis. Hvis man spiller med masse dist og gain høres en modelingforsterker helt ok ut i mine ører, så da kan jeg fort være enig. Da dreier deg seg ofte om å finne en gitar med pickups som gir deg god dist, drive og "scoop", noe som også fort kan koste litt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt svar :) Tusen takk, skal tenke godt over det. Hovedsakelig skal jeg spille Metallica og litt Slipknot. Så etter det jeg har presset ut av dere gitarguruer her på Gitarnorge.no, så tror jeg at jeg skal (Dette er fortsatt et stort kanskje) gå for en Ibanez-type gitar, og en Vypyr 15w :) Takk for alle gode råd! Hjalp meg veldig mye :D

vel,vet ikke om jeg var så mye til hjelp,var vel mest greener,peter pan og castorfiber som hjalp:P

men vil gi deg et siste råd(?) har ikke erfaring med den forsterkeren,men et par venner av meg tenkte litt og gikk for en 15 watt. et godt eksempel er forsterkeren til en som bor rett nedi gata som kjøpte Line 6 Spider 15 watt,jeg kjøpte det samme bare 30 watt. etter å ha spilt i en måned solgte han forsterkeren og kjøpte nye,bare 30 watt.

han sa han gjor det ikke for å spille høyere,men fordi det rett og slett var bedre lydkvalitet i den med 30 watt.

hvis det er stor pengeforskjell på Vypyr 15w og 30w så er det kanskje likesågreit å gå for den,men hvis det er under 700 i forskjell hadde jeg spart det lille ekstra,bare i tilfelle..

men igjen,jeg har ikke erfaring med den forsterkeren! kan være den er god som gull den på 15!

lykke til,og husk å sleng opp bilder i galleriet når du har kjøpt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel,vet ikke om jeg var så mye til hjelp,var vel mest greener,peter pan og castorfiber som hjalp:P

men vil gi deg et siste råd(?) har ikke erfaring med den forsterkeren,men et par venner av meg tenkte litt og gikk for en 15 watt. et godt eksempel er forsterkeren til en som bor rett nedi gata som kjøpte Line 6 Spider 15 watt,jeg kjøpte det samme bare 30 watt. etter å ha spilt i en måned solgte han forsterkeren og kjøpte nye,bare 30 watt.

han sa han gjor det ikke for å spille høyere,men fordi det rett og slett var bedre lydkvalitet i den med 30 watt.

hvis det er stor pengeforskjell på Vypyr 15w og 30w så er det kanskje likesågreit å gå for den,men hvis det er under 700 i forskjell hadde jeg spart det lille ekstra,bare i tilfelle..

men igjen,jeg har ikke erfaring med den forsterkeren! kan være den er god som gull den på 15!

lykke til,og husk å sleng opp bilder i galleriet når du har kjøpt :D

Det skal jeg gjøre :) Bilder kommer straks jeg har kjøpt meg gitar å forsterker :) Men det som var litt sinnsykt med Vypyr, var at 15w kostet omkring 1300kr, VELDIG rimelig, ganske bra, mens 30w, kostet 3500kr.. Tror jeg går for 15w først, åsså får vi se om jeg oppgraderer lillebror til storebror etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre :) Bilder kommer straks jeg har kjøpt meg gitar å forsterker :) Men det som var litt sinnsykt med Vypyr, var at 15w kostet omkring 1300kr, VELDIG rimelig, ganske bra, mens 30w, kostet 3500kr.. Tror jeg går for 15w først, åsså får vi se om jeg oppgraderer lillebror til storebror etterhvert :)

gudd gudd

at det var så stor prisforskjell var ganske sykt ja :blink: håper du blir fornøyd med kjøpet ditt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gradere opp gitaren din først og fremst,og da er ikke prisen jeg tenker på først og fremst.Men at du må ha en gitar som er god å spille på,som holder stemmingen og som er stemt i båndene.Det er alfa omega.Jeg liker gibsen les paul gitarer, men de er svine dyre men det finnes mange gode kopier.Men først og fremst skaff deg en gitar som er stemt i båndene og god å spille på.Du kjenner om den er god eller dårlig å spille på straks du tar den første akkorden på den.Unngå strengelås og kompliserte vibbarmsystemer. Men først gitar så forsterker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kostet Vypyr15 såpass lite? Jeg har funnet den til 1900. For 1995,- får du også en Line6 Spider IV 30W hos 4sound-kjeden for tiden (f.eks Tre45). Jeg har ikke studert disse forsterkerne opp mot hverandre sånn veldig, men jeg ser at i Vypyr15 så sitter det en 8" høyttaler, mens Vypyr30/SpiderIV 30 så sitter det 12", og om du er ute etter en tung og feit lyd så tror jeg du virkelig skal vurdere en 12", da 8" ofte kan låte ganske så spinkelt. Line6 Spider har jo også fått mye skryt og går for å være en utrolig god forsterker til rock og metall, så tror dette også kan være gode forsterkere for deg.

Om du nå har prøvd en Vypyr15 og synes den låt knall, så er det jo for all del bare å kjøre på, men jeg vil som sagt på det varmeste anbefale deg å prøve en forsterker med 12" opp mot 8" for å høre forskjellen. Mulig 8"-elementene har blitt bedre, men min erfaring er at forskjellen her er ganske betydelig.

Ganske trøtt, så muligens litt rotete post, men håper du likevel kan ha skjønt hva jeg ville si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.