Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner (nesten)


Superduper

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en spenstig gutt på 16 år som har hatt store ambisjoner om å starte med særiøs gitar spilling. Har lenge vært plaget med eksem og tynn hud på fingrene, så jeg har ikke fått spillt så mye de siste årene. Jeg har småspillt litt gitar egentlig hele livet, men de siste måndene har jeg virkelig gjort framskritt B) Har bare ett "par" problemer igjen nå... <_< Jeg har den tradisjonelle billig pakken man kjøper helt i begynnelsen for å se om man liker å spille gitar. Det er en dårlig Excel "stratosphere" lignene sak, forsterker er Kustom solo 16, uten noe effekt eller noe. Blir veldig kjedelig etterhvert som man sikkert skjønner. Dårlig klang, sugen gitar og ingen effekt. Så, spørsmålet mitt er... Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal kjøpe meg en ny gitar/forsterker, eller noen av delene i hele tatt. Hva foreslår dere? Forsterker først? Gitar først? Eller skal jeg satse på effekt panel? Prøvde naboens Steve Vai signatur Jem555 gitar, på en marshall forsterker, og ett bra effekt panel (har virkelig ikke peiling på hvordan ett det var). Jeg satte i gang å spille The Unforgiven, og Hells Bells. Det ble 1000x morsommere med den gitaren, og det var en helt annen lyd! Virkelig det eneste jeg mangler får å få tilbake interessen 100%. Hvordan gitar foreslår dere meg? Jeg vil ha noe som er litt anderledes, men bra. Ikke det samme som alle andre hvis dere forstår. :blush:

Kom med råd til en nybegynner hvis dere har noen også :) Settes STOR pris på!

Thanks.

EDIT: Jeg spiller for det meste metall og rock. AC/DC, Metallica, Black Sabbath. Hadde tenkt meg litt mot James Hetfield gitar, gibson explorer eller noe sånt, eller noe helt radikalt. Trenger egentlig ikke en Floyd Rose (tror jeg ikke)... :blush: Tenkte meg en prisklasse mellom 1500,- til 3000,- for gitaren. Kanskje 1000,- til 3000,- for forsterker. :) Håper dette hjalp litt :lol:

Endret av Superduper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

hei,og velkommen til forumet! :D

jeg tenker du er ibanez typen,virker slik..

Ibanez GRG serien er veldig fin,og koster ikke all verden :D

skal du ha ny forsterker har ikke jeg så veldig mye peil. men en billig og helt topp forsterker med mye lyd og effekter er Line 6 Spider 30 watt

håper du finner det du vil ha,og får det flott på forumet her :D

Endret av KAARVAAG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha ny forsterker har ikke jeg så veldig mye peil. men en billig og helt topp forsterker med mye lyd og effekter er Line 6 Spider 30 watt

Har vel på følelsen at det kanskje heller er en RØR-forsterker han kunne tenkt seg? Etter hva han sier prøvde han jo en Marshall hos en kompis, som han tilsynelatende likte veldig godt når det gjaldt lyden. De fleste Marshalls er jo rør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel på følelsen at det kanskje heller er en RØR-forsterker han kunne tenkt seg? Etter hva han sier prøvde han jo en Marshall hos en kompis, som han tilsynelatende likte veldig godt når det gjaldt lyden. De fleste Marshalls er jo rør

For å være helt ærlig, så tror jeg rør-forsterker blir litt mye prakk... Kan ikke så mye om det, men har innbilt meg at rør forsterkere er bra, men upraktisk. Tror heller jeg ville ha satset på en liten spretten sak, med mye alternativer innen lyd etc. Kan ikke så veldig mye om akkurat dette her, men det er bare det jeg tror. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så tror jeg rør-forsterker blir litt mye prakk... Kan ikke så mye om det, men har innbilt meg at rør forsterkere er bra, men upraktisk. Tror heller jeg ville ha satset på en liten spretten sak, med mye alternativer innen lyd etc. Kan ikke så veldig mye om akkurat dette her, men det er bare det jeg tror. :blink:

siterer det castorfiber sa om fordeler og baksider med rørforsterkere

Egentlig synes jeg spørsmålet til Sjakk er helt på sin plass, fordi mange nybegynnere som har kommet bittelitt lenger bare godtar at "Rør er best, ingen protest", uten å ane hvorfor i det hele tatt. Jeg sjenker opp et glass rødvin til, og setter i gang:

- Rørforsterkere baserer seg på radiorør. Det er en oppfinnelse fra rundt 1900, og er ute av bruk, bortsett fra i gitarforsterkere og i enkelte HIFI- fanatikerbokser.

Kjennetegnet til rør er kort og veldig enkelt forklart at de har en lyd som vi oppfatter som behagelig når de må yte mer enn det de egentlig er laget for. Denne vrenglyden er det mange gitarister synes er så fin at de velger å slite med en "gammeldags" forsterker for å oppnå.

Ulempene er ganske mange. Noen her:

- Rørene må byttes med jevne mellomrom, da de blir slitt

- Tunge forsterkere

- Kan være litt ustabile, og kreve masse vedlikehold

- Kan være litt sånn at det er "en lyd" som er fin, resten av lydene i forsterkeren er ikke så ettertraktet. Varierer med modell.

- Må ofte spille veldig høyt for å låte bra.

Transistorforsterkere er en oppfinnelse av nyere dato. De stammer fra 1960- tallet. I dag snakker man egentlig lite om tradisjoneller transistorforsterkere, det er såkalte modeleringsforsterkere som gjelder. Det vi si en forsterker med en innebygget datamaskin, som kan etterligne forskjellige lyder og effekter som man gjerne bruker på en gitar. Det er et paradoks at de fleste lydene en slik forsterker kan etterligne mer eller mindre brukbart, er lydene fra rørforsterkere..

Ulempene er her også ganske mange:

- Mye mer komplisert å reparere. Her kan man ikke bare lodde inn en ny del man må svært ofte skifte hele innmaten

- Siden den etterligner, blir det aldri "helt riktig". Bare nesten. Om noen i publikum hører det når trommer og bass kommer inn, er en annen sak..

- Har mye mindre status enn en rørforsterker. Du blir ikke like kul med en slik som med en rørforsterker

- Kan ikke brukes som varmeovn i øvingslokalet på vinterstid

- Fjerner behovet for å bruke masse penger på stort pedalbrett og masse dyre bokser med transistorer i. (Som man kobler i signalkjeden før man får den deilige rørlyden.) Du kan bruke MIDI, og det er litt femihomogreie, egentlig.

- Går mye fortere av moten. Kjøper du en rørforsterker, er den stort sett moderne for resten av tiden den virker. Det er ikke modeleringsforsterkeren. Neste år kommer det en my modell, som er litt nærmere i lyd, og litt bedre.

Veldig mange, helt uavhengig av om de har greie på det eller ikke, "vet" at rør er best. Jeg tror at veldig mange amatører som meg selv, og nybegynnere, hadde hatt det like greit med en modelleringsforsterker. Men valget er fritt, begge deler kan brukes.

La meg til slutt tilføye at dette skrives med glimt i øyet av en som har valgt en ganske rimelig modeleringsforsterker. Den holder lenge for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siterer det castorfiber sa om fordeler og baksider med rørforsterkere

Det der hjalp meg med å forstå mye bedre :)

Så, en modeleringsforsterker er det jeg er ute etter. Men trenger man ett effekt panel/brett for å få den tunge feite lyden med modeleringsforsterkere? Eller er det "innebygd" i selve forsterkeren.

Unnskyld min manglene kunnskap, men man må jo begynne ett sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez GRG serien er veldig fin,og koster ikke all verden :D

Akkurat den jeg hadde som min første gitar. Utseendemessig elsker jeg den, men lyden er ikke allverden. Spørs selvsagt på om du spiller soloer eller bare heavy Metallica rhythm, og også smak og behag. Krever også en grei forsterker. Jeg kjøpte den som en del av en nybegynner-pakkeløsning, og regner med at han vil ha en bedre gitar enn det han allerede har. Ikke min type gitar, men for all del. Dritbillig, og fet!

Som Atle Antonsen ville sagt: Hvem er jeg (?!) til å sitte her å bestemme hva trådstarter vil ha :)

Endret av Slash93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter gitar før forsterker. En god gitar høres bra ut gjennom en dårlig forsterker. Dette går dessverre ikke begge veier. Matematisk forklart:

God gitar ^ God forsterker <=> God lyd

God gitar ^ Dårlig forsterker => God lyd

Dårlig gitar ^ God forsterker ≠ God lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hjalp meg med å forstå mye bedre :)

Så, en modeleringsforsterker er det jeg er ute etter. Men trenger man ett effekt panel/brett for å få den tunge feite lyden med modeleringsforsterkere? Eller er det "innebygd" i selve forsterkeren.

Unnskyld min manglene kunnskap, men man må jo begynne ett sted ;)

kommer vel an på forsterkeren. på de fleste vil jeg tro at det er innebygd,men på noen må du gjerne ha pedalbrett for å få akkurat den lyden du leter etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hjalp meg med å forstå mye bedre :)

Så, en modeleringsforsterker er det jeg er ute etter. Men trenger man ett effekt panel/brett for å få den tunge feite lyden med modeleringsforsterkere? Eller er det "innebygd" i selve forsterkeren.

Mine erfaringer sier at effekter generelt, og da spesielt distortionpedaler lyder alt annet enn bra på modeleringsforsterkere.

En modeleringsforsterker vil på den annen side ha mange av de effektene du trenger integrert, så om du behøver å bruke pedaler på den er jo en annen sak.

Modeleringsforsterkere kan lyde ganske tøft til hjemmebruk, men det blir jo ikke det helt samme som en skikkelig rørforsterker spilt på høyt volum. Så for min del er målet å få anskaffet en slik en med tiden. Må bare få spart sammen de nødvendige pengene først ;)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kuriositet; er det viktig for deg å kunne spille høyt eller å spille for andre? Tenk litt over dette. Hvis svaret viser seg å være nei, kan du være vel så godt tjent med en effektprosessor med utgang til hodetelefoner.

Forøvrig nevner jeg nok en gang på dette forumet at den hotteste dealen du kan gjøre om dagen på billiggitarer er Squier Classic Vibes Telecaster. Og hvis de kule gutta i klassen kommer bort å sier at squier ikke er kult fordi du ikke kan mate en hel afrikansk by for prisen av en, så forteller du dem bare at da squier ble lansert, ble gitarene deres regnet for å være på nivå med det som nå tilsvarer classic-serien til fender kvalitetsmessig.

Tenk litt over dette, det kan vise seg å gi deg veldig mye gitar for pengene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Kjøp brukt!

Til gitar vil jeg anbefale en Epiphone av noe slag, det er mye gitar for pengene.

Til forsterker burde du holde utkikk etter en Marshall DSL 401.(Hvis du finner en brukt til 3000kr)

Du kunne jo også kjøpe en Peavey Valveking 112 eller 212.

Fant noe for deg:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19521389

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19200524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kuriositet; er det viktig for deg å kunne spille høyt eller å spille for andre? Tenk litt over dette. Hvis svaret viser seg å være nei, kan du være vel så godt tjent med en effektprosessor med utgang til hodetelefoner.

Forøvrig nevner jeg nok en gang på dette forumet at den hotteste dealen du kan gjøre om dagen på billiggitarer er Squier Classic Vibes Telecaster. Og hvis de kule gutta i klassen kommer bort å sier at squier ikke er kult fordi du ikke kan mate en hel afrikansk by for prisen av en, så forteller du dem bare at da squier ble lansert, ble gitarene deres regnet for å være på nivå med det som nå tilsvarer classic-serien til fender kvalitetsmessig.

Tenk litt over dette, det kan vise seg å gi deg veldig mye gitar for pengene;)

Jeg tenker mest på å spille høyt hjemme i kjelleren. Kanskje jamme litt med kamerater som kommer til meg med gitaren en ettermiddag. Men jeg er fortsatt litt usikker på det med forsterker... Rør høres så komplisert ut, å jeg skal ikke begynne å spille konserter med det første. Men jeg vil igjen ha bra lyd som ikke høres "fattig" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg ville jeg i hvertfall ha satset og brukt pengene på en skikkelig god gitar først, for deretter å neste gang investere i en bedre forsterker. For meg har det vært mye viktigere å ha en bra gitar enn forsterker - når det kommer til alt er det jo gitar som er instrumentet vårt, og da er det en fordel at gitaren føles god å spille på når du øver, selv om forsterkeren er underlegen. :)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.