Web Analytics
Jump to content

Nybegynner (nesten)


Superduper
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg er en spenstig gutt på 16 år som har hatt store ambisjoner om å starte med særiøs gitar spilling. Har lenge vært plaget med eksem og tynn hud på fingrene, så jeg har ikke fått spillt så mye de siste årene. Jeg har småspillt litt gitar egentlig hele livet, men de siste måndene har jeg virkelig gjort framskritt B) Har bare ett "par" problemer igjen nå... <_< Jeg har den tradisjonelle billig pakken man kjøper helt i begynnelsen for å se om man liker å spille gitar. Det er en dårlig Excel "stratosphere" lignene sak, forsterker er Kustom solo 16, uten noe effekt eller noe. Blir veldig kjedelig etterhvert som man sikkert skjønner. Dårlig klang, sugen gitar og ingen effekt. Så, spørsmålet mitt er... Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal kjøpe meg en ny gitar/forsterker, eller noen av delene i hele tatt. Hva foreslår dere? Forsterker først? Gitar først? Eller skal jeg satse på effekt panel? Prøvde naboens Steve Vai signatur Jem555 gitar, på en marshall forsterker, og ett bra effekt panel (har virkelig ikke peiling på hvordan ett det var). Jeg satte i gang å spille The Unforgiven, og Hells Bells. Det ble 1000x morsommere med den gitaren, og det var en helt annen lyd! Virkelig det eneste jeg mangler får å få tilbake interessen 100%. Hvordan gitar foreslår dere meg? Jeg vil ha noe som er litt anderledes, men bra. Ikke det samme som alle andre hvis dere forstår. :blush:

Kom med råd til en nybegynner hvis dere har noen også :) Settes STOR pris på!

Thanks.

EDIT: Jeg spiller for det meste metall og rock. AC/DC, Metallica, Black Sabbath. Hadde tenkt meg litt mot James Hetfield gitar, gibson explorer eller noe sånt, eller noe helt radikalt. Trenger egentlig ikke en Floyd Rose (tror jeg ikke)... :blush: Tenkte meg en prisklasse mellom 1500,- til 3000,- for gitaren. Kanskje 1000,- til 3000,- for forsterker. :) Håper dette hjalp litt :lol:

Edited by Superduper
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 40
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Guest KAARVAAG

hei,og velkommen til forumet! :D

jeg tenker du er ibanez typen,virker slik..

Ibanez GRG serien er veldig fin,og koster ikke all verden :D

skal du ha ny forsterker har ikke jeg så veldig mye peil. men en billig og helt topp forsterker med mye lyd og effekter er Line 6 Spider 30 watt

håper du finner det du vil ha,og får det flott på forumet her :D

Edited by KAARVAAG
Link to comment
Share on other sites

skal du ha ny forsterker har ikke jeg så veldig mye peil. men en billig og helt topp forsterker med mye lyd og effekter er Line 6 Spider 30 watt

Har vel på følelsen at det kanskje heller er en RØR-forsterker han kunne tenkt seg? Etter hva han sier prøvde han jo en Marshall hos en kompis, som han tilsynelatende likte veldig godt når det gjaldt lyden. De fleste Marshalls er jo rør

Link to comment
Share on other sites

Har vel på følelsen at det kanskje heller er en RØR-forsterker han kunne tenkt seg? Etter hva han sier prøvde han jo en Marshall hos en kompis, som han tilsynelatende likte veldig godt når det gjaldt lyden. De fleste Marshalls er jo rør

For å være helt ærlig, så tror jeg rør-forsterker blir litt mye prakk... Kan ikke så mye om det, men har innbilt meg at rør forsterkere er bra, men upraktisk. Tror heller jeg ville ha satset på en liten spretten sak, med mye alternativer innen lyd etc. Kan ikke så veldig mye om akkurat dette her, men det er bare det jeg tror. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest KAARVAAG

For å være helt ærlig, så tror jeg rør-forsterker blir litt mye prakk... Kan ikke så mye om det, men har innbilt meg at rør forsterkere er bra, men upraktisk. Tror heller jeg ville ha satset på en liten spretten sak, med mye alternativer innen lyd etc. Kan ikke så veldig mye om akkurat dette her, men det er bare det jeg tror. :blink:

siterer det castorfiber sa om fordeler og baksider med rørforsterkere

Egentlig synes jeg spørsmålet til Sjakk er helt på sin plass, fordi mange nybegynnere som har kommet bittelitt lenger bare godtar at "Rør er best, ingen protest", uten å ane hvorfor i det hele tatt. Jeg sjenker opp et glass rødvin til, og setter i gang:

- Rørforsterkere baserer seg på radiorør. Det er en oppfinnelse fra rundt 1900, og er ute av bruk, bortsett fra i gitarforsterkere og i enkelte HIFI- fanatikerbokser.

Kjennetegnet til rør er kort og veldig enkelt forklart at de har en lyd som vi oppfatter som behagelig når de må yte mer enn det de egentlig er laget for. Denne vrenglyden er det mange gitarister synes er så fin at de velger å slite med en "gammeldags" forsterker for å oppnå.

Ulempene er ganske mange. Noen her:

- Rørene må byttes med jevne mellomrom, da de blir slitt

- Tunge forsterkere

- Kan være litt ustabile, og kreve masse vedlikehold

- Kan være litt sånn at det er "en lyd" som er fin, resten av lydene i forsterkeren er ikke så ettertraktet. Varierer med modell.

- Må ofte spille veldig høyt for å låte bra.

Transistorforsterkere er en oppfinnelse av nyere dato. De stammer fra 1960- tallet. I dag snakker man egentlig lite om tradisjoneller transistorforsterkere, det er såkalte modeleringsforsterkere som gjelder. Det vi si en forsterker med en innebygget datamaskin, som kan etterligne forskjellige lyder og effekter som man gjerne bruker på en gitar. Det er et paradoks at de fleste lydene en slik forsterker kan etterligne mer eller mindre brukbart, er lydene fra rørforsterkere..

Ulempene er her også ganske mange:

- Mye mer komplisert å reparere. Her kan man ikke bare lodde inn en ny del man må svært ofte skifte hele innmaten

- Siden den etterligner, blir det aldri "helt riktig". Bare nesten. Om noen i publikum hører det når trommer og bass kommer inn, er en annen sak..

- Har mye mindre status enn en rørforsterker. Du blir ikke like kul med en slik som med en rørforsterker

- Kan ikke brukes som varmeovn i øvingslokalet på vinterstid

- Fjerner behovet for å bruke masse penger på stort pedalbrett og masse dyre bokser med transistorer i. (Som man kobler i signalkjeden før man får den deilige rørlyden.) Du kan bruke MIDI, og det er litt femihomogreie, egentlig.

- Går mye fortere av moten. Kjøper du en rørforsterker, er den stort sett moderne for resten av tiden den virker. Det er ikke modeleringsforsterkeren. Neste år kommer det en my modell, som er litt nærmere i lyd, og litt bedre.

Veldig mange, helt uavhengig av om de har greie på det eller ikke, "vet" at rør er best. Jeg tror at veldig mange amatører som meg selv, og nybegynnere, hadde hatt det like greit med en modelleringsforsterker. Men valget er fritt, begge deler kan brukes.

La meg til slutt tilføye at dette skrives med glimt i øyet av en som har valgt en ganske rimelig modeleringsforsterker. Den holder lenge for meg.

Link to comment
Share on other sites

siterer det castorfiber sa om fordeler og baksider med rørforsterkere

Det der hjalp meg med å forstå mye bedre :)

Så, en modeleringsforsterker er det jeg er ute etter. Men trenger man ett effekt panel/brett for å få den tunge feite lyden med modeleringsforsterkere? Eller er det "innebygd" i selve forsterkeren.

Unnskyld min manglene kunnskap, men man må jo begynne ett sted ;)

Link to comment
Share on other sites

Ibanez GRG serien er veldig fin,og koster ikke all verden :D

Akkurat den jeg hadde som min første gitar. Utseendemessig elsker jeg den, men lyden er ikke allverden. Spørs selvsagt på om du spiller soloer eller bare heavy Metallica rhythm, og også smak og behag. Krever også en grei forsterker. Jeg kjøpte den som en del av en nybegynner-pakkeløsning, og regner med at han vil ha en bedre gitar enn det han allerede har. Ikke min type gitar, men for all del. Dritbillig, og fet!

Som Atle Antonsen ville sagt: Hvem er jeg (?!) til å sitte her å bestemme hva trådstarter vil ha :)

Edited by Slash93
Link to comment
Share on other sites

Prioriter gitar før forsterker. En god gitar høres bra ut gjennom en dårlig forsterker. Dette går dessverre ikke begge veier. Matematisk forklart:

God gitar ^ God forsterker <=> God lyd

God gitar ^ Dårlig forsterker => God lyd

Dårlig gitar ^ God forsterker ≠ God lyd

Link to comment
Share on other sites

Guest KAARVAAG

Det der hjalp meg med å forstå mye bedre :)

Så, en modeleringsforsterker er det jeg er ute etter. Men trenger man ett effekt panel/brett for å få den tunge feite lyden med modeleringsforsterkere? Eller er det "innebygd" i selve forsterkeren.

Unnskyld min manglene kunnskap, men man må jo begynne ett sted ;)

kommer vel an på forsterkeren. på de fleste vil jeg tro at det er innebygd,men på noen må du gjerne ha pedalbrett for å få akkurat den lyden du leter etter

Link to comment
Share on other sites

Det der hjalp meg med å forstå mye bedre :)

Så, en modeleringsforsterker er det jeg er ute etter. Men trenger man ett effekt panel/brett for å få den tunge feite lyden med modeleringsforsterkere? Eller er det "innebygd" i selve forsterkeren.

Mine erfaringer sier at effekter generelt, og da spesielt distortionpedaler lyder alt annet enn bra på modeleringsforsterkere.

En modeleringsforsterker vil på den annen side ha mange av de effektene du trenger integrert, så om du behøver å bruke pedaler på den er jo en annen sak.

Modeleringsforsterkere kan lyde ganske tøft til hjemmebruk, men det blir jo ikke det helt samme som en skikkelig rørforsterker spilt på høyt volum. Så for min del er målet å få anskaffet en slik en med tiden. Må bare få spart sammen de nødvendige pengene først ;)

Edited by Blackvarg
Link to comment
Share on other sites

En liten kuriositet; er det viktig for deg å kunne spille høyt eller å spille for andre? Tenk litt over dette. Hvis svaret viser seg å være nei, kan du være vel så godt tjent med en effektprosessor med utgang til hodetelefoner.

Forøvrig nevner jeg nok en gang på dette forumet at den hotteste dealen du kan gjøre om dagen på billiggitarer er Squier Classic Vibes Telecaster. Og hvis de kule gutta i klassen kommer bort å sier at squier ikke er kult fordi du ikke kan mate en hel afrikansk by for prisen av en, så forteller du dem bare at da squier ble lansert, ble gitarene deres regnet for å være på nivå med det som nå tilsvarer classic-serien til fender kvalitetsmessig.

Tenk litt over dette, det kan vise seg å gi deg veldig mye gitar for pengene;)

Link to comment
Share on other sites

Først: Kjøp brukt!

Til gitar vil jeg anbefale en Epiphone av noe slag, det er mye gitar for pengene.

Til forsterker burde du holde utkikk etter en Marshall DSL 401.(Hvis du finner en brukt til 3000kr)

Du kunne jo også kjøpe en Peavey Valveking 112 eller 212.

Fant noe for deg:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19521389

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19200524

Link to comment
Share on other sites

En liten kuriositet; er det viktig for deg å kunne spille høyt eller å spille for andre? Tenk litt over dette. Hvis svaret viser seg å være nei, kan du være vel så godt tjent med en effektprosessor med utgang til hodetelefoner.

Forøvrig nevner jeg nok en gang på dette forumet at den hotteste dealen du kan gjøre om dagen på billiggitarer er Squier Classic Vibes Telecaster. Og hvis de kule gutta i klassen kommer bort å sier at squier ikke er kult fordi du ikke kan mate en hel afrikansk by for prisen av en, så forteller du dem bare at da squier ble lansert, ble gitarene deres regnet for å være på nivå med det som nå tilsvarer classic-serien til fender kvalitetsmessig.

Tenk litt over dette, det kan vise seg å gi deg veldig mye gitar for pengene;)

Jeg tenker mest på å spille høyt hjemme i kjelleren. Kanskje jamme litt med kamerater som kommer til meg med gitaren en ettermiddag. Men jeg er fortsatt litt usikker på det med forsterker... Rør høres så komplisert ut, å jeg skal ikke begynne å spille konserter med det første. Men jeg vil igjen ha bra lyd som ikke høres "fattig" ut.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg var deg ville jeg i hvertfall ha satset og brukt pengene på en skikkelig god gitar først, for deretter å neste gang investere i en bedre forsterker. For meg har det vært mye viktigere å ha en bra gitar enn forsterker - når det kommer til alt er det jo gitar som er instrumentet vårt, og da er det en fordel at gitaren føles god å spille på når du øver, selv om forsterkeren er underlegen. :)

Edited by Blackvarg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.