Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner (nesten)


Superduper

Anbefalte innlegg

Til forsterker burde du holde utkikk etter en Marshall DSL 401.(Hvis du finner en brukt til 3000kr)

Skal vel ganske mye til å få en DSL 401 til 3000kr? Koster 9000kr på gitarhuset ny. Kjøpte en brukt selv til 5000kr, og er ganske fornøyd med det. Fantes sånn ca nullhundre stk av den på finn sist jeg sjekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Om jeg var deg ville jeg i hvertfall ha satset og brukt pengene på en skikkelig god gitar først, for deretter å neste gang investere i en bedre forsterker. For meg har det vært mye viktigere å ha en bra gitar enn forsterker - når det kommer til alt er det jo gitar som er instrumentet vårt, og da er det en fordel at gitaren føles god å spille på når du øver, selv om forsterkeren er underlegen. :)

Du har ett poeng der... Men igjen, det blir veldig kjedelig å kjøre den samme gamle clean electric hele tiden, uten noe effect eller noe som kan virkelig krydre opp gitar følelsen. Noen som har noen ideer? Kanskje en liten POD hadde gjort seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mest på å spille høyt hjemme i kjelleren. Kanskje jamme litt med kamerater som kommer til meg med gitaren en ettermiddag. Men jeg er fortsatt litt usikker på det med forsterker... Rør høres så komplisert ut, å jeg skal ikke begynne å spille konserter med det første. Men jeg vil igjen ha bra lyd som ikke høres "fattig" ut.

Jeg forstår godt hva du mener, men i praksis er ikke rør stort mer komplisert en transistorforsterkere. Kan forøvrig anbefale forsterkere som Fender Blues Junior, Orange Tiny Terror Combo og Peavey Windsor. Nå har jeg ikke sjekket hva disse forsterkerne ligger på for øyeblikket, men de har ikke hatt for vane å være for dyre. Det sagt tror jeg du fremdeles er tjent med å kjøpe en brukbar gitar i første omgang. Må du absolutt ha ny forsterker, så vil jeg råde deg til heller å kjøpe en god gitar og en transistorforsterker enn å kjøpe en litt god gitar og en litt god rørforsterker. I 2009 får du faktisk gode transistorforsterkere til en fornuftig pris. Både vox (AD) og roland (Cube) er respekterte leverandører her. Husk at lyden først og fremst sitter i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare slutte meg til det som sies over her, at hvis du ikke får den lyden du ønsker ut fra en moderne modeleringsforsterker, så bør du lete etter andre løsninger. Det å koble pedaler av ymse slag foran en modeleringsforsterker, er en dårlig idé. Unntaket er kanskje en digital whammy, men de fleste vrengbokser og slikt er det ikke noe poeng i. De er laget for rørforsterkere, og fungerer etter min erfaring veldig dårlig på en modeleringsforsterker.

Modeleringsforsterkere har gjerne rundt 100 presets innebygget, og hvis det ikke er noe der du kan spille med, eller klarer å skru inn "godlyden", må man finne noe annet som man kan forstå. Jeg har lest på diverse forum at folk har koblet til frittstående effekter, enten pedalbrett med frittstående effektbokser eller effektprosessorer rett på sluttrinnet, og de trives godt med det. Men da bruker man ikke modeleringsdelen av forsterkeren man har kjøpt.

Sum- en kurant transistorforsterker, gjerne så dyr som det du har råd til, les bruksanvisningen, bruk tid på å skru, er ofte en minst like grei måte å få brukbar lyd på som å handle en rørforsterker, som også ofte krever at du må spille drithøyt for å få til godlyden i forsterkeren.

Når man har litt erfaring, og har litt mer spesielle preferanser er kanskje et godt tidspunkt til å overveie rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt hva du mener, men i praksis er ikke rør stort mer komplisert en transistorforsterkere. Kan forøvrig anbefale forsterkere som Fender Blues Junior, Orange Tiny Terror Combo og Peavey Windsor. Nå har jeg ikke sjekket hva disse forsterkerne ligger på for øyeblikket, men de har ikke hatt for vane å være for dyre. Det sagt tror jeg du fremdeles er tjent med å kjøpe en brukbar gitar i første omgang. Må du absolutt ha ny forsterker, så vil jeg råde deg til heller å kjøpe en god gitar og en transistorforsterker enn å kjøpe en litt god gitar og en litt god rørforsterker. I 2009 får du faktisk gode transistorforsterkere til en fornuftig pris. Både vox (AD) og roland (Cube) er respekterte leverandører her. Husk at lyden først og fremst sitter i fingrene.

Kan du gi meg eksempler på en god gitar til en rimelig pris? Har Ibanez GRG170DX i bakhodet akkurat nå... Hadde faktisk en Roland (Cube) før, men sprengte den da jeg skulle tøffe meg litt i sommer... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar allerede, men jeg tar meg tid til å skrive litt selv. Prioriter gitar først, deretter forsterker, og effekter til slutt. Kjøp brukt. I prisklassen din får du mye mer for pengene brukt enn nytt. Her er noen forslag til gitarer jeg fant brukt på finn.no:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19591129

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19383244

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19580924

Dette er to Epiphone Exploreré og en epiphone Les Paul. Epiphone er generelt anbefalt til nybegynnere på dette forumet. Jeg har ikke veldig peiling på metalgitarer, så jeg skal ikke driste meg til å anbefale deg noe jeg ikke vet noe om.

Edit:

Du har ett poeng der... Men igjen, det blir veldig kjedelig å kjøre den samme gamle clean electric hele tiden, uten noe effect eller noe som kan virkelig krydre opp gitar følelsen. Noen som har noen ideer? Kanskje en liten POD hadde gjort seg?

Jeg har vært der selv. Hvor mye kulere blir det ikke med en masse effekter? Tro meg, du blir lei av de fleste av effektene rimelig fort og du innser mest sannsynlig at du egentlig bare trenger en god forsterkerlyd og en håndfull effekter. Men derfor tror jeg også at en modeleringsforsterker er det du skal se etter. Verdt å sjekke ut er Vox AD, Roland Cube, Peavey Vypyr, Line Spider med flere.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi meg eksempler på en god gitar til en rimelig pris? Har Ibanez GRG170DX i bakhodet akkurat nå... Hadde faktisk en Roland (Cube) før, men sprengte den da jeg skulle tøffe meg litt i sommer... :blush:

Hvis du er interessert i superstrat-type gitarer er det folk på forumet som er langt bedre en meg på dette. Det sagt er grunnprinsippene ved kjøp av billige gitarer fremdeles de samme. Jo lenger ned i pris, jo mindre detaljer vil du ha på gitaren din. Du kan se på hver detalj som en ressurs, og jo flere ressurser det er, jo flere ting blir pengene fordelt på. Hvis gitaren har en tredimensjonal overflate betyr dette at kroppen er dyrere å produsere, altså kan du trekke fra en viss prosentandel som kunne blitt brukt til å utbedre andre aspekter ved gitaren. For å ta et eksempel. Hvis du har en telecaster-type gitar og en ES-335-type gitar som begge koster 3000 kroner er det logisk å anta at telecasteren er en bedre gitar. På telecasteren er de 3000 kronene fordelt på en bolt-on-hals, en enkel kropp med flat overflate og veldig minimalistisk hardware. Alt dette er billige ting, og det vil si at du faktisk kan gjøre dette på en gjenomført og god måte for kun 3000. Tar vi derimot ES-335-modellen så har vi en semihul-kropp, en tredimensjonal overflate og en pålimt hals. Alt dette er veldig omfattende og kostbare prosesser, og det er helt umulig å gjøre alt dette på en bra måte til den prisen. Altså må de ha tatt ressurser fra andre vitale faktorer som mikrofoner, treverk og presisjon.

Se etter en forholdsvis enkel gitar. Vurderer du epiphone kan dette blant annet være diverse SG-modeller. Jeg velger å trekke frem G-400 (finnes i en enda penere faded-versjon) og G-400 Custom. Begge disse er lekre gitarer, men jeg holder fremdeles en fing på Squier Classic Vibes Telecaster;)

EDIT:

Her har du en SG in action

Endret av Petter Pan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i superstrat-type gitarer er det folk på forumet som er langt bedre en meg på dette. Det sagt er grunnprinsippene ved kjøp av billige gitarer fremdeles de samme. Jo lenger ned i pris, jo mindre detaljer vil du ha på gitaren din. Du kan se på hver detalj som en ressurs, og jo flere ressurser det er, jo flere ting blir pengene fordelt på. Hvis gitaren har en tredimensjonal overflate betyr dette at kroppen er dyrere å produsere, altså kan du trekke fra en viss prosentandel som kunne blitt brukt til å utbedre andre aspekter ved gitaren. For å ta et eksempel. Hvis du har en telecaster-type gitar og en ES-335-type gitar som begge koster 3000 kroner er det logisk å anta at telecasteren er en bedre gitar. På telecasteren er de 3000 kronene fordelt på en bolt-on-hals, en enkel kropp med flat overflate og veldig minimalistisk hardware. Alt dette er billige ting, og det vil si at du faktisk kan gjøre dette på en gjenomført og god måte for kun 3000. Tar vi derimot ES-335-modellen så har vi en semihul-kropp, en tredimensjonal overflate og en pålimt hals. Alt dette er veldig omfattende og kostbare prosesser, og det er helt umulig å gjøre alt dette på en bra måte til den prisen. Altså må de ha tatt ressurser fra andre vitale faktorer som mikrofoner, treverk og presisjon.

Se etter en forholdsvis enkel gitar. Vurderer du epiphone kan dette blant annet være diverse SG-modeller. Jeg velger å trekke frem G-400 (finnes i en enda penere faded-versjon) og G-400 Custom. Begge disse er lekre gitarer, men jeg holder fremdeles en fing på Squier Classic Vibes Telecaster;)

Men det er en ting jeg lurer svært på. Har snakket med noen kamerater som kan mye om gitarer osv på msn. De sier at jeg bør satse på en Ibanez. Hva er forskjellen på en Ibanez og en Gibson fks? Jeg vet dette er et bredt spørsmål, men kan dere gi meg ett enkelt svar, kanskje det kan hjelpe meg på veien mot den perfekte fjøla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter gitar før forsterker. En god gitar høres bra ut gjennom en dårlig forsterker. Dette går dessverre ikke begge veier. Matematisk forklart:

God gitar ^ God forsterker <=> God lyd

God gitar ^ Dårlig forsterker => God lyd

Dårlig gitar ^ God forsterker ≠ God lyd

Det der er jeg rett og slett ikke enig i.. Alt avhenger av hvor dårlig "dårlig" er og hvor god "god" er, men snakker vi om ting som har visse grunnkvaliteter er det omvendt av det du sier.

La oss ta et eksempel,

-En ok Squier strat/Tele med en god Marshall eller Fender røramp = Fin tone, dynamikk og volum

-En Suhr strat (20k+) med en billig og liten transistoramp = Kan gi tålelig lyd, men forsterkerens manglende kvaliteter vil føre til at du aldri får hentet ut mer enn 20% av det gitaren er god for.

Poenget er vel at balansen må være noenlunde ok mellom gitar og forsterker og begge må ha akseptabel kvalitet. Skal du fleske til og bruke mye penger på en av delene, er forsterkeren gjerne det som gir størst uttelling lydmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en ting jeg lurer svært på. Har snakket med noen kamerater som kan mye om gitarer osv på msn. De sier at jeg bør satse på en Ibanez. Hva er forskjellen på en Ibanez og en Gibson fks? Jeg vet dette er et bredt spørsmål, men kan dere gi meg ett enkelt svar, kanskje det kan hjelpe meg på veien mot den perfekte fjøla :)

"En Ibanez" og en "Gibson" kan være så mangt.. Det finnes ingen enkel forklaring på spørsmålet egentlig, men i all hovedsak lager Gibson og Ibanez ganske ulike gitarer både konstruksjonsmessig og lydmessig.

For å finne den riktige gitaren må du prøve noen. Ta deg en tur på en butikk og prøv alle gitarene de har i din prisklasse. Det er ingen som kan fortelle deg hvilke gitarer du liker uansett :) Men man kan jo få noen tips om hva man kan kikke på selvsagt.

På dette forumet anbefales veldig ofte Squier og Epiphone når vi snakker om de litt rimeligere prisklasser, og det er ikke helt tilfeldig. Det du kanskje bør starte med er å prøve f.eks en Epiphone Les Paul eller en SG modell (altså klassiske Gibson modeller) og sammenligne med en Squier Stratocaster/Tele modell (klassiske Fender modeller) Da vil du kanskje kunne avgjøre om du er en Fender eller Gibson mann i først omgang (omtrent alt av gitarer er basert på modellene fra disse produsentene) Hvis du synes Fender gitarene har for tynn lyd kan du prøve en type med en Humbucker pickup (HSS / Fat strat)

De fleste Ibanez gitarer er forøvrig en slags ekstremutgave av Fender stratocaster, med de fordelene og bakdelene slikt medfører.

Det er litt viktig å prøve gitarene på en ok forsterker. Spør gjerne betjeningen om de kan vise deg hvordan du justerer forsterkeren slik at gitaren låter slik du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En Ibanez" og en "Gibson" kan være så mangt.. Det finnes ingen enkel forklaring på spørsmålet egentlig, men i all hovedsak lager Gibson og Ibanez ganske ulike gitarer både konstruksjonsmessig og lydmessig.

For å finne den riktige gitaren må du prøve noen. Ta deg en tur på en butikk og prøv alle gitarene de har i din prisklasse. Det er ingen som kan fortelle deg hvilke gitarer du liker uansett :) Men man kan jo få noen tips om hva man kan kikke på selvsagt.

En typisk gitar alle her i Stjørdal har her Gibson SG. Alle sier at jeg må kjøpe den fordi den har så fin lyd osv. Personelig, blir jeg litt tiltrukket av Ibanez eller ESP gitarene. Men jeg skal ta meg en tur til 345 i Trondheim i morgen å se hva de har der :) Takk for rådet ^_^

Endret av Superduper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.