Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Improvisering over en rar akkord


Rohde

Anbefalte innlegg

Da er det jo enklere å tenke en Bb mixolydisk, men med E istedet for Eb. Det er jo mye enklere enn å tenke en kvint opp og så melodisk moll. Men...når det gjelder jazz så holder det sjeldent å tenkte EN akkord alene, men heller se den i sammen heng med hva som kommer før og etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo enklere å tenke en Bb mixolydisk, men med E istedet for Eb. Det er jo mye enklere enn å tenke en kvint opp og så melodisk moll. Men...når det gjelder jazz så holder det sjeldent å tenkte EN akkord alene, men heller se den i sammen heng med hva som kommer før og etter

Ja, det er muligens enklere å tenke slik, men for meg har det liksom satt seg å gå utfra kvinten, da dette gir meg en mer "naturlig" tilnærming mot de "jazza" tonene i akkorden. Dette er også en fin tommelfingerregel når man spiller jazzblues: Septimakkord uten "dominantfølelse"=opp en kvint, melodisk moll eller dorisk, Septimakkord med "dominantfølelse"=opp en halvtone, melodisk moll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Septimakkord med "dominantfølelse"=opp en halvtone, melodisk moll.

Regner med at du her tenker det samme som meg, men jeg tenker b9/#9 istedet. blir jo det samme :)

Jepp, å knytte det mot akkordtoner er jo alltid bra, i grunn optimalt, når jeg tenker meg om. Mange ganger kan man jo bare legge ned en akkordvoicing (for eksempel 3x3446, en G7#5#9, dominantakkord) og bygge fraser direkte av den, i henhold til hvor man planlegger å ende opp, som du var innpå tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg dere korrekt hvis dere går ut fra relasjoner til akkorder, og ikke navn på skalaene?

Med utgangspunkt i den første:

- melodisk moll en kvint opp, altså F.

- Bb mixolydisk, men med E istedet for Eb.

Er det slik at ulike retninger har ulike veier å tenke på? Selv med de samme tonene vil man trolig ende opp med ulike linjer på de to eksemplene, om man ikke innehar komplett oversikt og ser tonene over hele halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg dere korrekt hvis dere går ut fra relasjoner til akkorder, og ikke navn på skalaene?  

Med utgangspunkt i den første:

- melodisk moll en kvint opp, altså F.

- Bb mixolydisk, men med E istedet for Eb.

Er det slik at ulike retninger har ulike veier å tenke på? Selv med de samme tonene vil man trolig ende opp med ulike linjer på de to eksemplene, om man ikke innehar komplett oversikt og ser tonene over hele halsen.

Om man kaller det "F melodisk moll", "Bb mixolydisk, men med E", eller "Bb lydisk dominant", så vil det omfatte de samme tonene, men det er klart at dersom man velger å angripe det gjennom en Fmoll/maj7-arpeggio fremfor en Bb7-arpeggio, så vil jo det kunne sette sitt preg, iforhold til hvilke toner man velger å legge på tunge taktslag for eksempel, selv om den harmoniske funksjonen og iogforseg også skalaen vil være den samme.

Håper dette gir mening på noen som helst måte, ting blir ofte litt overkomplisert når man skal forklare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er med jeg. Teori er greie saker, men som tidligere sagt. Jazz er fjas. ;) Ikke min greie, bare morsomt å forstå hvordan jazzere tenker. Mute er jo forsåvidt jazzer, men han har også spilt inn Final Countdown, så han er ikke fullblods. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.