Rohde Skrevet Juni 22, 2004 Share Skrevet Juni 22, 2004 Hei jeg har to spørsmål. nr 1: Jeg står ovenfor en akkord kalt Bb7+4. Har møtt forskjellige påstander om hva en pluss fire akkord er, men har jeg rett når jeg sier at denne består av Grunntone, durters, forstørret kvart og liten septim? eller er 4-ern suspended eller skal 5-eren være med og? jaja, tror det funker å spille den slik:--x------5------7------6------x------6----Uansett, kan noen hjelpe meg med en fet skala som funker over denne akkorden? holder med å si navnet på skalaen, så mekker jeg resten selv.. Skalaen må inneholde forstørret kvart og liten septim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knopfler-fan Skrevet Juni 22, 2004 Share Skrevet Juni 22, 2004 Da tar du bare utgangspunkt i fra grunntone i denne akkorden, og bruker durskalaen med de forandringene som skulle til med fireren og sjueren... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet Juni 22, 2004 Share Skrevet Juni 22, 2004 Den akkorden der er litt rart skrevet. Det mest logiske er at du skal spille en Bb7 med en tillagt #4, det er det du har beskrevet hvis du inkluderer kvinten (5-eren). Jeg ville ha skrevet den som Bb7add#11. Forutsatt at dette stemmer så følger det slik... Grunntone - durters - forstørret kvart - kvint - liten septim. Jeg ville da ha spilt den slik. -1- -3- -1- -2- -1- -x- Avhengig av hva annet av akkorder som kommer før etter, men isolert sett kan du bruke Bb halvhel skala. Kvarten (4) er ikke suspended, hadde den vært det skulle tersen (3) blitt utelatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwh Skrevet Juni 22, 2004 Share Skrevet Juni 22, 2004 OT:Mute Rohde?Velkommen til forumet!Jeg er Jon Henrik, kompisen til Magnus. Snakket med deg på MSN en gang.. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rohde Skrevet Juni 22, 2004 Forfatter Share Skrevet Juni 22, 2004 så kvinten skal være med altså.. Ja morn du jeg er mute jonas hehe. 1937 innlegg? psyko.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Juni 22, 2004 Share Skrevet Juni 22, 2004 Schöne Abend!Hmm, skulle spurt Mr. Moum om detta. For meg blir det absolutt mest naturlig å spille den uten kvint. Men da blir det forsåvidt en slags forholdningsgreie av en B7. Når du flytter den forstørra kvarten opp et halvt trinn, får du vel nemlig en Bb7.... Hmm, nå er jeg sikkert på viddene teoretisk sett, men stabl akkorden på piano, så skjønner du hva jeg vil frem til...Dette ble jo egentlig bare intestigende vås.Men riktig som en sier her. Bare ta utgangspunkt i en durskala og bruk hevet kvart og senket septim, så låter det fett nok! (Driver du å mekker nye låter til Die Sauerkrauts nå eller? ) Dessuten, du vet godt at du ikke skal ha fat strat, men axis. End of discussion. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tHeMuTh|n Skrevet Juni 22, 2004 Share Skrevet Juni 22, 2004 Mute Rhode jo...og jeg er gamle lydteknikeren på St.Croix-huset, Vegar Velkommen Det hadde forresten hjulpet MASSe hvis du fortalte hvilke akkorder som kom FØR og ETTER den du nevner. For da vet man liksom hvilken vei musikken beveger seg i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rohde Skrevet Juni 23, 2004 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2004 Akkorden er den første i en Bridgen på jazz-låta Sweet and lovely. Akkordprogresjonen er som følger Bb7+4 - Cmaj - Bb7+4 - Cmaj / / / / - / / / / - / / / / - / / / / Og så kommer det noen andre greier som ikke er no stress. Egentlig er det ikke no stress, for bakgrunnstracken er orgeljazz greier som spiller sprøe akkorder så jeg egentlig spille alle toner jeg vil og si at det skal være sånn .. Men så er jeg heller ingen jazzer. Takk for bra lyd på st Croix vegar.. Vi har vel kommet oss endel siden sist du stilte Og Peri, Sauerkrauts skal få servert de blodigste og heftigste rohdelli produksjonene etter ferien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikke Skrevet Juni 23, 2004 Share Skrevet Juni 23, 2004 Hvor har dere lært alt dette ??? Jeg hang med i nærmere 6.7 sek Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErikL Skrevet Juni 23, 2004 Share Skrevet Juni 23, 2004 jeg føler med deg mikke, helt blank jeg og Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tHeMuTh|n Skrevet Juni 24, 2004 Share Skrevet Juni 24, 2004 sist jeg stilte var vel i april, på Fylkesmønstringa. Var ikke dere med der?Når det gjelder akkordene så er det første man legger merke til at de har noen toner felles som det kan lønne seg å spille på.... Cmaj7 har jo tonen E i seg, det er tersen. Samme tone har du i Bb7+4 (det er den som er +4 men vil du hete Dississ...uansett...samme tone på gitaren)I tillegg kan du nok bruke D som finnes i både Bb dur og C dur. Tonen F kan du nok bruke begge stederEn annen ting du bevisst kan spille på er at en Bb7+4 jo har tonen Bb, mens Cmaj7 har tonen B (H i norge). Det kan bli en spennende ting hvis du går fra en Bb til en H når du skifter akkord. Det samme med septimen i Bb7+4..altså tonen Ab...den kan jo beveges seg mot G når du skifter til Cmaj7...evnt opp til A og ned til G...eller til H...osv osv...Mange muligheter her.Jeg er desvvere 50 mil unna studio mitt så jeg får ikke spilt inn noe eksempel, men kan jo gjøre det når jeg kommer hjem. Forresten...hvilken toneart går låta i? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jingles Skrevet Juni 24, 2004 Share Skrevet Juni 24, 2004 Hmm.. fatter lite av alt dette her, så jeg tror ikke at jeg skal prøve å skrive svar engang.. føler med snillemikke og erik123:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rohde Skrevet Juni 24, 2004 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2004 Takk skal du ha Vegard, hjalp meg masse . Som du kanskje skjønner spiller jeg jo mest hardrock der skalabytter ikke er det heteste temaet hehe.. Men detta hjalp. Vi har faktisk hatt ganske stor fremgang på livefronten de siste par-tre månedene vil jeg si(min reklamerende og subjektive mening såklart), spilte ikke på fylkesmønstringa da, pga en Jostein Hasselgår som ikke skjønte oppbygningen i sangen vår. Menmen! Låta går i c-dur, da det ikke er noen fortegnt, men er en haug moduleringer nni der. Vi har essdur 7 og Bb7 og g moll, .. Sweet and lovely heter den, av Gus Arnheim, Harry Tobias og Jules Lemare. Gidder ikke å skrive opp hele akkordrekka. Men takk skal du ha uansett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tHeMuTh|n Skrevet Juni 25, 2004 Share Skrevet Juni 25, 2004 Vel. hvis det hjalp å gi et lys i tunellen så er jeg fornøyd. lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
windofpain Skrevet Juli 22, 2004 Share Skrevet Juli 22, 2004 Hei jeg har to spørsmål. nr 1: Jeg står ovenfor en akkord kalt Bb7+4. Har møtt forskjellige påstander om hva en pluss fire akkord er, men har jeg rett når jeg sier at denne består av Grunntone, durters, forstørret kvart og liten septim? eller er 4-ern suspended eller skal 5-eren være med og? jaja, tror det funker å spille den slik:--x------5------7------6------x------6----Uansett, kan noen hjelpe meg med en fet skala som funker over denne akkorden? holder med å si navnet på skalaen, så mekker jeg resten selv.. Skalaen må inneholde forstørret kvart og liten septimOver sånne akkorder tenker jeg helst melodisk moll en kvint opp, altså F. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå