Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om kabinetter


Sortulv

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer innkjøp av forsterker-head, og disse selges jo oftest uten kabinett, som man må kjøpe ved siden av.

Jeg har jo lagt merke til at mange kombinerer hode og kabinetter av forskjellige produsenter/merker, men hvor stor forskjell kan et kabinett egentlig utgjøre?

Låter de fleste forsterkere best med det kabinettet som opprinnelig var designet for modellen, eller er det bare en smakssak?

Og hva bør man tenke over når man skaffer et kabinett av et annet merke til en forsterker?

Takker på forhånd for hjelp! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og hva bør man tenke over når man skaffer et kabinett av et annet merke til en forsterker?

Takker på forhånd for hjelp! ;)

Du må i hvert fall se til at impedansen stemmer overens.

Ellers blir det som Greener sier at du må teste hva som funker best. Som over alt ellers, så har pris og kvalitet en sammenheng, men forskjellige høytalere har forskjellig lyd-karakteristikk, så det kommer an på hva man liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle desverre. Helland musikk i skien har faktisk eget rom for dyre akustiske gitarer, men alle forsterkere står ute i hovedrommet.. Merkelig løsning synes jeg

Regner likevel med at det er anledning for litt testing hvis man er interessert i å handle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et utgangspunkt er det vel ikke dumt å starte opp med å tenke at det kabinettet fabrikanten har "paret" med toppen ikke er så dumt valg. Det er gjerne et "safe" valg som mange vil like. Så kan man lese seg litt opp om elementer, kombinasjoner av disse og forskjellige kabinetter, og så har man en "retning" å søke i, hvis man ikke er fornøyd med produsenten har gjort, hvis man for eksempel vil ha en mer vintage sound eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forsterker er det du skal ha? Syns ikke jeg fant svar på det i tråden.

Jeg syns ihvertfall at mitt Hughes&Kettner kabinett med V30 låter sinnsykt konge.

Eneste kabinettet jeg kunne tenkt meg fremfor denne, er Mesa. Ellers skal det mye til for at jeg bytter det mot noe annet.

Jeg spiller forresten metal.

Låter greit hjemme, ikke sånn superhøyt. Men når man spiller live, så hører man hvor jævla digg og tight de låter.

+ de har en del naturlig diskant/mids som gjør at de ikke låter så gjørmete.

Fikk det forresten til nesten 1/3 av prisen og det var så og si ubrukt og koster 11k ny.

Skal du ha et brukt kabb, så er det lurt å se etter merker som ikke er like kjente som f.eks Marshall og Mesa.

Det var nok derfor jeg fikk det så billig, få som visste om merket.

Ellers går du nok ikke feil med et Marshall 1960V. De fleste band som har Marshallvegg på scenen, bruker 1960 til dette.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Troll, når det gjelder hvilken forsterker, så er jeg ikke helt sikker på hva det blir enda. For budsjettet mitt blir det nok til at jeg kjøper brukt, i hvert fall!

Jeg har vurdert en Marshall (kanskje JVM 410H) eller Peavey 6505+

Mesa Boggie Rectifier headene har jeg hørt veldig mye bra om, men Mesa forsterkerne har det med å være ganske overpriset, t.o.m. brukt

Men ingenting er sikkert enda, og jeg er åpen for mye annet og. Men jeg er absolutt ingen ekspert ang. gitarforsterkere, så jeg må vel bare prøve dem ut og finne ut hva jeg liker best, lydmessig. :)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal jeg forsøke å få til.

Noen som har forslag om bra kvalitetsforsterkere jeg kan sjekke ut. Det er jo et helt hav av muligheter, og du kan lett bli overveldet av utvalget. Kan være bra å ha noe å forholde seg til.

Det er viktig at forsterkeren er av god kvalitet både bygge- og lydmessig, at du kan få et godt utvalg av metallyder ut av den. Og jeg vil gjerne unngå noe som lyder for sterilt! Vil at den skal ha gode muligheter for f.eks. high-gain, men uten at det slutter å lyde organisk, på en måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.