Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om kabinetter


Sortulv

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

JVM er ganske bra forsterkere til rock og tyngre musikk. Veldig klar og deffinert vreng som kutter godt gjennon lydbildet.

Ligger en Mesa triple Rectifier på finn.no til 9k da. Har sett litt på den selv, men vet ikke om jeg er klar til å ha Fireballen gå ennå. :P

Spiller du i band? Viss ikke, så anbefaler jeg combo eller 2x12 cabb på det sterkeste.

Fireball er en finfin amp til metal også, men ikke så allsidig som JVM og Rectifier. Jeg kjøpte den bare pga den sinnsyke vrengen.

Mine tips er ihvertfall JVM, den Rectifieren som er på finn eller en brukt ENGL Screamer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha 5150/6505 så er ihvertfall Vintage-kabinettene til Marshall konge. De som heter 1960AV og 1960BV. A er vinklet og B er rett. Jeg brukte et 1960BV da jeg hadde 5150, og det låt steike fett!

Så lenge du kjøper et kabinett med V30-elementer så får det vel ikke blitt helt feil :)

Marshall 1936 Vintage kan jo også være et alternativ. Disse er en god del større enn vanlige 212-kabinetter, og låter deretter. TØFT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller du i band? Viss ikke, så anbefaler jeg combo eller 2x12 cabb på det sterkeste.

Nei, jeg spiller for øyeblikket ikke i band, men jeg har kjempelyst til å starte ett, så jeg trenger en forsterker som fungerer fint i bandsammenheng! ;)

Takker for tipsene og forslagene. Skal sjekkes ut

Skal du ha 5150/6505 så er ihvertfall Vintage-kabinettene til Marshall konge. De som heter 1960AV og 1960BV. A er vinklet og B er rett. Jeg brukte et 1960BV da jeg hadde 5150, og det låt steike fett!

Så lenge du kjøper et kabinett med V30-elementer så får det vel ikke blitt helt feil :)

Marshall 1936 Vintage kan jo også være et alternativ. Disse er en god del større enn vanlige 212-kabinetter, og låter deretter. TØFT!

Takk Aphelion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4x12 bare fordi jeg syns det ser fett ut. Hadde jeg tenkt mer praktisk, så hadde jeg nok eid et 2x12 kabb istedenfor. Eller en combo.

har spilt med 1x8 i bandsammenheng, og det spilte høyt. SÅ 1x12 er mer enn nok også dersom ampen er kraftig nok. ^^,

Merker nå for tiden at 4x12 er upraktisk mtp transport. Hadde stasjonsvogn før og det funka, nå er det mer problemstisk. :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4x12 bare fordi jeg syns det ser fett ut. Hadde jeg tenkt mer praktisk, så hadde jeg nok eid et 2x12 kabb istedenfor. Eller en combo.

har spilt med 1x8 i bandsammenheng, og det spilte høyt. SÅ 1x12 er mer enn nok også dersom ampen er kraftig nok. ^^,

Merker nå for tiden at 4x12 er upraktisk mtp transport. Hadde stasjonsvogn før og det funka, nå er det mer problemstisk. :P

4x12 ser en god del tøffere ut en 2x12, ja, enig der. Men nå har jeg hørt flere steder at 2x12 fungerer helt fint, så det spørs vel om jeg går for sistnevnte. Billigere også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en liste Guitar World publiserte som top 10 beste metallforsterkere.

Det er jo individuelt hva man liker, men det kan uansett være verdt å sjekke opp en del av modellene nevnt.

Har dere noen kommentarer til disse?

1 ) Marshall JCM800

2 ) Mesa/Boogie Triple Rectifier

3 ) Peavey 5150

4 ) Bogner Uberschall

5 ) Engl Powerball

6 ) Diezel VH4

7 ) Mesa/Boogie Mk IIC+

8 ) Framus Cobra

9 ) VHT Pitbull UL

10 ) Marshall Valvestate 8100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Valvestate, men det er sikkert MYE som er ebdre enn den.

Men jeg hadde nok ikke hatt noe imot noen av de 9 andre forsterkerene.

Ville kanskje satte Marshall JVM istedenfor Valvestate, og da syns jeg det hadde blitt en veldig fin liste med 10 gode forsterkere, ikke etter rekkefølge - da de låter forskjellig. Jeg ville nok uten tvil sett på en del av de ampene på listen viss jeg var deg. Ihvertfall de innenfor din prisklasse.

Har du noen kunnskaper innenfor snekkring? Skal selv en dag bygge meg et 1x12 eller 2x12 kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen kunnskaper innenfor snekkring? Skal selv en dag bygge meg et 1x12 eller 2x12 kabinett.

Helt enkel snekring, ja, men tviler på at jeg har kunnskapen som trengs for å bygge et kabinett.

Men slikt kan læres :)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM800 burde vel være relativt enkel å få tak i brukt, siden det er en ganske klassisk modell?

Et søk på Ebay ga en del alrighte resultater i brukte forsterkere :)

Jeg kom over dette utsagnet på en webside:

Peavey 5150

Hopeless clean channel, but the lead channel of this baby is THE sound of Scandinavian metal. Thick, rich and noisy as hell with so much gain, it'll rip you a new anus. Cheap as well, but not made any longer due to Eddie Van Halen leaving Peavey.

Dette er vel omtrent samme forsterkeren som heter 6505 idag, er det ikke?

Når de sier "THE sound of Scandinavian metal", mener de da melodisk Gøteborgsdøds ala At the Gates?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ut den, ja. 100watts rørforsterker med fin pris - men jeg har sldri prøvd ut noen Carvin.

Låter som en JCM800, sier du? Da er den vel ganske grei til metal tenker jeg.

Hvilken modell er det? I annonsen fant jeg ikke noe annet oppgitt enn at det er en Carvin rørforsterker fra tidlig 90-tall.

Takk for forslag, forresten :)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ut den, ja. 100watts rørforsterker med fin pris - men jeg har sldri prøvd ut noen Carvin.

Låter som en JCM800, sier du? Da er den vel ganske grei til metal tenker jeg.

Hvilken modell er det? I annonsen fant jeg ikke noe annet oppgitt enn at det er en Carvin rørforsterker fra tidlig 90-tall.

Takk for forslag, forresten :)

Det er en carvin x100b. Å ja. funker til metal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.