Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips: Optimalisering av PC for musikkbruk


perottol

Anbefalte innlegg

Optimalisering av PC for musikkbruk (Windows XP, norsk)

Når en PC skal spille av 15 spor, samtidig som den tar opp 10 spor så er det lett å skjønne at dette krever en del av maskina. Når man mikser så kjører man på effekter som klang og kompressor i hopetall, og maskinen begynner å "hakke".

Her kommer en del tips om hvordan du skal optimalisere pc-en for best mulig å takle musikk:

1.) Prosesser

Man må dedikere all maskinkraft til selve musikken, og minst mulig programmer og prosesser må stå og kjøre i bakgrunnen. Dette er ting som virusprogrammer, msn messenger, check-prosesse etc... Et dårlig tegn er hvis det er masse ikoner nede ved klokken. Dette er prosesser som alle står å bruker maskinkraft. For å se hvilke prosesser som kjører, hvor mye minne de benytter etc kan man benytte "Oppgavebehandling" (Task manager). Denne startes med å høyreklikke Startlinjen og velge oppgavebehandling. Her kan man stoppe prosesser. Merk at en del av disse trenger windows for å kjøre (samt at oppgaven "explorer.exe" ikke er det samme som Internett Explorer!).

For å hindre at prosesser startes ved maskinoppstart må man fjerne alt som ligger under Start|Programmer|Oppstart. Alle programmer i denne mappen vil startes når maskinen starter opp.

Det viktigste verktøyet for å kontrollere oppstarten heter "msconfig". Dette programmet startes ved å trykke Start|Kjør..., Skriv msconfig og trykk ok. Under fanen "Oppstart" står alle prosessene som startes ved oppstart. Fjern haken i de prosessene du ikke vil starte opp. Det er helt trygt å fjerne alle hakene her, Windows vil starte som normalt. Hvis du har surfet mye på nettet så legger det seg ofte mye dritt her; programmer som legger seg inn via coocies, reklamedritt etc... Til og med skrivere kan fjernes, du vil kunne printe ut likevel.

Under fanen "Tjenester" kan du velge hvilke tjenester du vil starte ved oppstart. Det trygge her er å hake av for "Skjul alle microsoft-tjenester". Her bør man være litt mer forsiktig med hva man fjerner. Skriv ned alt du gjør slik at du eventuelt kan gå inn å slå ting på igjen.

2.) Prosessorplanlegging

Dette er en innstilling man bør gjøre:

Høreklikk ikonet "Min Datamaskin" som ligger på skrivebordet, velg egenskaper, velg fanen avansert, under ytelse trykker du på Innstillinger, velg fanen avansert og hak av for "Tilpass best ytelse for: Bakgrunnstjenester". Kort sagt så vil maskinen nå prioritere ytelse i bakgrunnen (lydkort, harddiskbehandling etc) i stedet for grafikk, utseende og funksjonalitet. Velg fanen "Visuelle effekter" og hak av for "Tilpass for best ytelse".

3.) Register

Hvis maskinen har vært brukt i lang tid med installering og sletting av programmer så fylles registeret opp med mye drit. Bruk programmet RegClean (gratis på nettet) til å slette unødvendige registeroppføringer. Datamaskinen må pløye gjennom unødvendig store dele av registeret når du bruker maskinen.

4.) Harddisk

Sørg for å aldri bruke mer enn 50 % av harddiskplassen. Tenk også på at gamle harddisker spinner saktere rundt enn nye harddisker. En normal harddisk i dag har en hastighet på 7200 rpm.

Defragmenter hardidken ofte, helst hver gang du har muligheten og gjerne flere ganger i uken. Defragmentering er å samle alle filer som hører sammen og legge dem på et område på harddisken. Dette gjør at harddisken ikke må flytte seg så mye fysisk frem og tilbake for å lese data.

Trykk Start|Programmer|Tilbehør|Systemverktøy og velg Diskdefragmentering.

5.) Lydkort

Et dårlig lydkort (Soundblaster o.l.) er beregnet til enkel multimediehåndtering. Driverne som følger med er veldig tungdrevne, og er ikke spesielt egnet til å kjøre store musikkprosjekter. Ved kjøp av et litt bedre lydkort vil du øke ytelsen betraktelig.

Flere tips kan suppleres videre i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Fin post, men jeg er uenig i at man bør sette CPUen til å benytte innstillingen: "bakgrunnsprosesser". Det kommer alt an på hva du skal benytte den til. Jeg som bruker Cubase SX og i tillegg har videoredigeringsprogramvare på maskina, taper ekstremt mye tid når maskina konsentrerer seg om ting som kjører i bakgrunnen. I tillegg er det ekstra skummelt om du har fått innstallert masse spyware (95% av alle datamaskiner har vel spyware i en eller annen form installert) så bruker maskina krefter på dette i stedet. (Last ned spybot S&D!)

Bør heller ikke være nødvendig å defragmentere oftere enn en gang i måneden.

Det er også ikke lurt å benytte seg av msconfig for uerfarne brukere da du kan komme til å deaktivere "livsnødvendige" oppgaver med resultat i at maskina ikke starter opp engang.... Bruk heller services.msc siden du der ikke kan stenge nødvendige funksjoner, pluss at du har langt større kontroll på hvilke MS-programmer som skal starte opp med Windows. (noe msconfig ikke har).

Dersom det er tre ting som er ytterst viktige å få stengt av så er det:

*error reporting service

*indexing service

*help and support

*remote desktop

*remote registry

disse fem alene opptar veldig mye minne, og er noe man kan deaktivere egentlig MED MINDRE man veit at man benytter seg av dem.

Gå forøvrig til denne siden: http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm for en fullstendig oversikt over de ulike "services" som du kan stenge av. Helt genial tweak-side!

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Fin post, men jeg er uenig i at man bør sette CPUen til å benytte innstillingen: "bakgrunnsprosesser". Det kommer alt an på hva du skal benytte den til. Jeg som bruker Cubase SX og i tillegg har videoredigeringsprogramvare på maskina, taper ekstremt mye tid når maskina konsentrerer seg om ting som kjører i bakgrunnen.

Det er faktisk helt rett at man absolutt BØR bruke den nevte bakgrunnsprosser. Det man oppnår med det er bl.a muligheten til å kjøre med VESENTLIG lavere latency. Dette er et tips ALLE som driver med musikk og data gir, feks Steinberg (cubase), tascam, bladet Sound on sound og sider som www.musicxp.net Jeg kan skrive under på at det hjelper VELDIG. Jeg har lest den spesifike grunnen til at det blir bedre, men jeg hukser den ikke akkuratt nå. Det var noe med at applikasjoner som bl.a musikprogram med sine plugins m.m faktisk bruker MASSE bakgrunnsapplikasjoner

Bør heller ikke være nødvendig å defragmentere oftere enn en gang i måneden.

Driver man med mye opptak og slikt bør man helt defragmentere så ofte man kan...gjerne hver dag, hvis man gidder det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK men da gir jeg meg.... Men irriterende at det i musikkmaking er nødvendig å konsentrere CPUen på bakgrunnsprosesser når du trenger den konsentrert på andre områder.

Var i hvert fall fin side jeg oppgav med XP-tweaks! Den lover jeg gir masse ytelse om en orker å sette seg litt inn i hva man aktiverer/deaktiverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn...når du holder på med lyd på pc så skal du slå av ALT annet, virus, brannmur messenger osv osv. Den skal være konsentrert på det du skal og bare det alene. Dette gjelder jo video også.

Det er jo ikke værre enn nå slå den tilbake til normalen når du skal gjøre annet enn video/lyd. Evnt lage en dual boot, et operativsystem for hvert bruksområdet

Ellers var linken veldig fin den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte slik at de som liker Mac ...liker liker MAC. De er kompomissløse og...ja...nyttesløst. De bor i sin egen verden

Jeg har hørt at de liker seg veldig godt i Etne i Hordaland...

Det stemmer nok ikke, for de (les:meg) liker pc, IKKE mac ;-)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.