Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Liker du skallopert gripebrett?


Sortulv

Undersøkelse om skallopert gripebrett  

91 stemmer

  1. 1. Har du noengang spilt på et skallopert gripebrett?

    • Ja
      37
    • Nei
      54
  2. 2. Hvis ja, hva syntes du om det?

    • Helt fantastisk, det er det eneste jeg bruker nå!
      1
    • Likte det veldig godt, men bruker bare normale gripebrett på gitarene mine.
      14
    • Likte det veldig godt, og bruker både det og normalt gripebrett
      9
    • Det var vel greit nok, klarte vel å få spilt (så vidt det var) på det
      6
    • Nei, likte det ikke noe særlig
      8
    • Helt grusomt. Uspillbart
      2
    • Jeg vet ikke...
      51


Anbefalte innlegg

hmm, har aldri prøvd scalloped... Blir vel å prøve det på det neste gitarprosjektet mitt. Hvordan er det å spille på? Jeg kan tenke med at lick osv er sweet, men hva med akkorder osv? Blir det fort surt? Siden avstanden mellom strengen og gripegrettet er lengre tenker jeg... Lett å trykke for hardt på strengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm, har aldri prøvd scalloped... Blir vel å prøve det på det neste gitarprosjektet mitt. Hvordan er det å spille på? Jeg kan tenke med at lick osv er sweet, men hva med akkorder osv? Blir det fort surt? Siden avstanden mellom strengen og gripegrettet er lengre tenker jeg... Lett å trykke for hardt på strengene?

Jeg hører mange si at akkorder lett kan bli ganske sure, ja. Det er lett for at du kan legge litt mer press på et par toner i akkorden, og da går det visst lettere ut av stemming på skalloperte gripebrett enn på normale.

Men de sier visst at det mest dreier seg om en vanesak B)

Skjønnt - noen finner det vanskelig å spille på vanlige bånd igjen etter å ha blitt vant til scalloped... :unsure: Ikke det at jeg har noen erfaringer på området, men man hører jo hva folk sier her og der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører mange si at akkorder lett kan bli ganske sure, ja. Det er lett for at du kan legge litt mer press på et par toner i akkorden, og da går det visst lettere ut av stemming på skalloperte gripebrett enn på normale.

Men de sier visst at det mest dreier seg om en vanesak B)

Skjønnt - noen finner det vanskelig å spille på vanlige bånd igjen etter å ha blitt vant til scalloped... :unsure: Ikke det at jeg har noen erfaringer på området, men man hører jo hva folk sier her og der

Nuvell.. så lurer jeg på hvor jævla hardt noen spiller på gitarene dine.

Jeg måtte ta i ganske mye for å få sure noter.

Jeg Prøvde faktisk :P

Men det blir litt uvandt etterpå ja. Det er verdt å ha en gitar til det da.

Utrolig fine vibratoer og bendinger. helt greit til alt annet og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvell.. så lurer jeg på hvor jævla hardt noen spiller på gitarene dine.

Jeg måtte ta i ganske mye for å få sure noter.

Jeg Prøvde faktisk :P

Men det blir litt uvandt etterpå ja. Det er verdt å ha en gitar til det da.

Utrolig fine vibratoer og bendinger. helt greit til alt annet og

Tja, jeg spiller med veldig "light touch" fra før av, så jeg tror vel ikke jeg egentlig hadde fått så store problemer med å vende meg til skalloperte gripebrett. Jeg har jo hørt andre klage over hvor vanskelig det er å spille på jumbofrets, fordi tonene blir sure. Har jeg aldri forstått meg på. :)

Yngve Malmsteen sier forresten akkurat det du nevnte om bending og vibrato - at han får mye mer kontroll over strengene når det gjelder sånne teknikker, men at det visstnok skal være vanskeligere å spille raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrato er MYE deiligere. Men sliding og speed-picking blir verre. Sweeping også, men man vender seg til det.

Hvorfor i huleste blir speed-picking vanskeligere? :) Strengeplukkinga utføres jo av høyrehånda, med en synkronisert venstrehånd som følger med og "fretter" tonene - jeg har hørt folk si at legato er mye lettere på skallopert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten teste sjæl for å skjønne det. Det varierer sikkert fra person til person dette med scallops.

Det gjør vel det, ja.

Jeg vurderer litt å skallopere toppbåndene på en Epiphone Les Paul jeg har stående her. Halsen er tungspilt i det hele tatt, og spesielt på små båndene. Så eneste jeg kan risikere er vel at den blir bedre å spille på, verre kan den i hvertfall ikke bli. Kunne vært moro å få prøvd ut dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i huleste blir speed-picking vanskeligere? :) Strengeplukkinga utføres jo av høyrehånda, med en synkronisert venstrehånd som følger med og "fretter" tonene - jeg har hørt folk si at legato er mye lettere på skallopert.

Blir vanskligere å følge opp med venstra, og jeg tror det ble sagt "vanskligere å spille fort", ikke bare med tanke på pickinga altså.

Jau. Bare finn en blyant, så tar du sandpapir rundt. Så blir det groper! Var det jeg gjorde, fungerer som jernet!

Må ha tatt lang tid? :P

Men er vell den løsninga som de fleste kan ha råd til å gjøre :P sjøl har jeg ikke noe spesielle verktøy til sånt heller.. men kan vell bli en challenge å få det til å bli smooth og ikke "klumpette". :P

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.