Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp?


blinc

Anbefalte innlegg

Hei. Er ny på det å recorde gitar. For å få akseptabel studiokvalitet på gitaren, bør jeg da ha en preamp etter gitaren, før lyden går i lydkortet? Hvilke preamper er i så måte anbefalt (fint hvis de er god på bass også) ?

Kan kun multieffekt også være en fullgod løsning? Hva er anbefalt? (Pod/Line6, Boss, Vox osv.. Gitarstil: Coldplay, U2, brit-pop)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha en høyimpedanse-inngang (hi-Z) dersom du skal plugge rett i lydkortet ditt.

Utover det kommer det an på kvaliteten på preamper, konvertere, effekter etc, men multieffekt kan gjøre en god jobb, det kan plugging rett i lydkortet, eller via en dedikert preamp, samt via en forsterker... Veldig vagt svar, men det er vanskelig å være mer spesifikk. Har selv brukt både apogee ensemble, oppmikking og boss GT10, og er strålende fornøyd med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er ny på det å recorde gitar. For å få akseptabel studiokvalitet på gitaren, bør jeg da ha en preamp etter gitaren, før lyden går i lydkortet? Hvilke preamper er i så måte anbefalt (fint hvis de er god på bass også) ?

Kan kun multieffekt også være en fullgod løsning? Hva er anbefalt? (Pod/Line6, Boss, Vox osv.. Gitarstil: Coldplay, U2, brit-pop)

Hvilket lydkort har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Steinberg MR816CSX

Det har HI-Z..

Men til morten: Hva er gode preamper for gitar/bass? (konkret)

GT10, f.eks som han nevnte.

Du kan også bruke Line6 POD og Toneport, samt lydkortet ditt og legge til gitar VSTi's i Sonar eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydkortet ditt har jo i utgangspunktet både gode convertere og preampfunksjon. Kvaliteten vil til slutt komme mer an på de digitale/analoge effektene du dytter på signalet enn en potensiell forbedring i signalet ditt pga preamp/convertere. Ellers har du Universal Audio 710 Twin-Finity som er knallbra! Bruker selv stort sett Apogee Ensemble pga veldig gode convertere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har sett litt på den UA-710. Har du den? Den er jo mulig fin til både git, bass og vokal++

Eneste er at UA fort koster skjorta..

Hva gitar-plugs bruker du?

Har den verken privat, i studio eller i butikk akkurat nå. ;) Har bare hørt den en del i studio + i litt andre settings.

Det er en veldig sær ting som stort sett bare skaffes på bestilling i alle norske butikker, men det tar jo ikke lang tid for noen butikker å få det inn.

UA koster skjorta, men du får dett igjen i headroom, lav egenstøy og generelt skikkelig god lyd.

Gitar-plugs bruker jeg ikke, men POD farm fra Line 6 er bra nok for de fleste. Jeg bruker kompressorer, klanger og eq i logic for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Bytter dere mikker på gitar? Mulig å komme innom butikken?

Ja, vi gjør bytter mikker på gitar (og det meste annet). Bare stikk innom og prat med meg eller Anders. Evt kan du jo bare ringe og høre hvem som er på jobb før du stikker innom. 67550500. Resten får vi evt avtale på PM så det ikke blir så mye reklame fra meg her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.