Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sammenheng mellom ting?


kroffer

Anbefalte innlegg

Kan noen på en ryddig og enkel måte være så snille å forklare sammenhengen mellom:

-grep og akkord?

-grep/akkord og note?

Jeg har ikke helt forstått forskjellen på disse, og har da problemer med å forstå rimelig enkle ting som blir diskutert her inne på forumet. Jeg gikk en god stund og trodde at når jeg spillte grepet G så spillte jeg en G-tone,

der på et notesystem:

---------------

---------------

---------------

-------O------

---------------

Med forvirret hilsen Kristoffer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjøre et forsøk :)

Grep:

Bestemt måte å stille fingrene ned på gripebrettet på. Et grep innebærer hvilke strenger som en skal slå på, og hvor en skal sette fingrene

Akkord:

Når 2-3 eller flere lyder/toner blir spilt samtidig, kaller vi det en akkord. Akkorder gir en harmoni (selv om det ikke alltid høres bra ut) i motsetning til enkelt lyder/toner, som gir en melodi.

En akkord kan lages med masse instrumenter som for eksempel et piano, trekkspill, munnspill, sekkepipe - you name it. Akkorder danner basisen for all vestlig musikk.

Så til grep vs akkord.

For å ta en Cdur akkord på piano må en sette fingrene ned på bestemte tangenter. Dette er et "grep". For å få samme lyden på gitar er det et bestemt grep en må ta, dvs hvor fingrene skal være og hvilke strenger en slår på.

Grep er det som må til for å lage en akkord. Men et grep er ikke en akkord. Grep varierer fra instrument til instrument, selv om akkorden er den samme. hehe hvis det ga noe mening :)

Akkord/note:

Den noten (kun en note) du tegnet opp var en G, men det var ikke en G akkord. Hvis du skulle hatt en G akkord måtte det vært følgende noter med:



---------------

-------O------

-------O------

-------O------

---------------

fra bunnen, G H D. Disse tre notene utgjør akkorden Gdur.

Hjalp det litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En note: Det finnes totalt 12 forskjellige toner i vårt tonale system. Disse er:| C | C#/Db | D | D#/Eb | E/Fb | F/E# | F#/Gb | G | G#/Ab | A | A#/Bb | H/Cb | (Her vist med både ett # [kryss=iss] og en b [be=ess] C#=ciss, Db=dess.) Hver og en av disse er for seg selv en tone. Står de skrevet på et notepapir er de skrevet som noter. En note er med andre ord en nedskrevet tone.

Akkorder er en samling toner spilt samtidig. En akkord består av minst tre toner (kalles også en treklang; finnes også femklanger, seksklanger... Alt etter hvor mange toner som er med i akkorden. I prinsippet kan alle tonene være med i en akkord, men det er ikke praktisk mulig på gitar og heller ikke spesielt fint å høre på. :)) En akkord består av de samme tonene uansett hvilket akkompagnerende instrument den spilles på, men akkorder spilles ikke helt likt på gitar og piano. Rekkefølgen på akkordens toner vil variere etter hvordan de spilles. Akkorder er det man spiller når man spiller grep.

På gitar har vi i hovedsak fem forskjellige varianter av akkorder. Kan du spille akkordene C | A | G | E | D i grunnstilling, så kan du egentlig spille de fleste akkorder på gitar, da disse grepene kan flyttes oppover halsen ved hjelp av barrégrep. Prøv disse nevne akkordene og legg merke til formen de har, hvilket grep du tar når du spiller dem. Det er fullt mulig å spille alle akkordene med fem forskjellige grep over gitarhalsen, 12 bånd opp med samme grep er juks og teller ikke. ;)

Uvitende om hva du forstår ut av dette så stopper jeg her. Er det noe du er i tvil om, spør! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk! Jeg syns dere begge gjorde en bra jobb! Fikk litt bedre overblikk over det hele nå! Neste blir bare å forstå dette med skalaer og toner. Går de samme tonene og skalaene igjen nedover gitarhalsen? Sånn som Muthin viste på den gitarleksjonen sin som bare var en test. Syns det virket slik men er ikke helt sikker på dette :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viste ikke den videoen først og fremst at man kunne spille de samme tonene over hele halsen da. dvs, joda, den gjorde det...og bra du skjønte det av deg selv :)

For å svare på spørsmålet ditt; ja, de samme tonene går igjen på forksjellige steder på halsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.