Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første rørforsterker- forslag?


jimi85

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på hva gitaristene på forumet kan anbefale av rørforsterker til hjemmebruk?

Musikkstil: Blues, Rock (Hendrix, Ten Years After, QOTSA, SRV, Clapton osv).

Bruk: Hjemme

Budsjett: Opptil 7000,- avhengig av hva dere vil anbefale. Tilhenger av å gå litt opp for å bli 100% fornøyd kontra gå ned og bli OK fornøyd. Og har forstått at brukt er bra!

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Blues JR er knallbra kombo på det budsjettet, og den er veldig pedalvennlig. 15W med herlig rørlyd. Spiller høyt nok til konsert (oppmikking til PA) hvis du ønsker det også. Får slenge meg på "standarden" på forumet her og komme med litt propaganda på at jeg har en til salgs privat (har flere og trenger bare 2 stk). Bare send PM hvis du er interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til Fender Blues jr, er også en glad eier av den. Synes kanskje den kommer litt til kort på tung rock, men desidert perfekt valg for blues, særlig SRV. Har en Peavey Classic 30 som jeg også er svært fornøyf med. Den har du betraktelig mer "bottom" og endel mer watt å gå på, du bør kunne finne en til under 7000.- - litt mer allround-forsterker en Blues Jr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vox AC 15 får du vel også ny rundt den prisklassen du beveger deg i. Bra amp til en forholdsvis billig penge. Liten, men stor nok til livebruk også. Spiller bra.

Ellers blir det jo å gjenta: Kjøper du brukt, får du en amp som i utgangspunktet er bortimot dobbelt så dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vox AC4TV! Låter dritbra og koster under 3k :)

+1 for den. Jeg pleier jo å mase om hvor bra den er jevnlig, så fint at noen andre tar over den stafettpinnen.

Det kommer bare an på budsjettet Jimi85 har og ønskene. Jeg hadde 3 stk blues jr (to stk jeg bruker i stereo som en gigging-rig (selv om jeg aldri spiller konserter)), men bytter ut den ene nå med en AC4TV fordi jeg vil ha en forsterker jeg kan ha stående i stua i leiligheten min og "pushe" helt uten å skremme naboene... Forsterkerne er det jo ingenting å si på kvalitetsmessig, men det blir for mye for samboeren min. Kommer du bare til å spille på "lavt" volum ville jeg gått for AC4TV.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må takke for noen skikkelig fine innspill her, konkrete og med gode argumenter. Tusen takk!

Hvordan vil en AC4TV låte i forhold til Fender Blues Jr? Fender er jo kongen av clean lyd, og jeg kommer til å spille en Fender Strat, så er selvsagt interessert i å ha en forsterker som kan gi den deilige, cleane strat- lyden, samtidig som den spiller gromt igjennom en fuzz.

Er jo også fint å slippe å betale 7k's hvis du kan slippe unna med 3!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den låter veldig fint på clean. Ulempen her er at det skal veldig lite til før den vrenger. Skal du "alltid" spille med en deilig blues-vreng har den en like god lyd som Blues JR (med unntaket av den veldig fine reverben, litt mer "bånn", mulighet for høyere volum) og vil i såfall være det mest fornuftige valget.Skal du spille clean/semi-clean også har blues jr mulighet til å gjøre det på et bra volum med mye trykk. Blues JR er også mer pedal-vennlig nettopp pga en bedre clean-lyd. Til high gain (de få gangene jeg bruker det) kjører jeg ampen fullstendig clean med overdrive/fuzz/distortion etc. Veiledende på Blues jr 6295,- i skrivende stund (en del nettbutikker har feilaktig brukt 2005-prisen og legger på 500kr på veil) Du får kjøpt dem nye for 5390,- på nettet, og jeg tenkte å selge min for 4000,-

Veiledende for Vox AC4TV (komboen) er 2795,-

AC4TVH er hakket råere og med et 1x12 låter det enda bedre, men da trenger du et kabinett i tillegg, og den koster noen kroner mer.

Så veit du hva du har å gå ut ifra.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må takke for noen skikkelig fine innspill her, konkrete og med gode argumenter. Tusen takk!

Hvordan vil en AC4TV låte i forhold til Fender Blues Jr? Fender er jo kongen av clean lyd, og jeg kommer til å spille en Fender Strat, så er selvsagt interessert i å ha en forsterker som kan gi den deilige, cleane strat- lyden, samtidig som den spiller gromt igjennom en fuzz.

Er jo også fint å slippe å betale 7k's hvis du kan slippe unna med 3!:)

Vil du ha en mest mulig clean amp, så ville jeg gått for en Fender. I og med at AC4TV er en lavwatts-forsterker vil den brekke ganske tidlig. Du kan jo sjekke Youtube. Ligger masse klipp av begge ampene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

Igjen, takk for svar.

Slik du nå legger dette fram virker jo VOX'en som mere-for-penga-forsterker enn det Fendern gjør, selv din brukte til 4k. Men ettersom jeg kommer til å bruke effektpedaler en del (Hendrix er det store forbildet), er det et stort poeng å ha en amp som gjør det bra også. Likevel, hvis VOX'en klarer dette greit, må jeg innrømme at jeg ser liten grunn til å kjøpe Fender'n i stedet for VOX'en. Spesielt nå som ekspertene, altså du:), mener at VOX'en holder praktisk talt samme nivå til under halvparten av prisen av Fender'n!

Jeg gjorde nettopp et raskt søk på nettet og fant mer eller mindre de samme prisene som du nevnte. Dersom jeg likevel bestemmer meg for en Fender, blir det brukt garantert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du litt å se på:

Fender Blues jr:

Vox AC4TV:

Vox Night Train vs AC4VTVH

Siste videoen er ikke veldig bra gjennomgang av Night Train imho. Han viste ikke hvordan den låter med clean (som er en viktig forskjell mellom den og AC4TV), og følelsen av en 4w og en 15w på 1x12-kabinett er ganske merkbar selv om den ikke høres i videoen...

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du nå legger dette fram virker jo VOX'en som mere-for-penga-forsterker enn det Fendern gjør, selv din brukte til 4k. Men ettersom jeg kommer til å bruke effektpedaler en del (Hendrix er det store forbildet), er det et stort poeng å ha en amp som gjør det bra også. Likevel, hvis VOX'en klarer dette greit, må jeg innrømme at jeg ser liten grunn til å kjøpe Fender'n i stedet for VOX'en. Spesielt nå som ekspertene, altså du:), mener at VOX'en holder praktisk talt samme nivå til under halvparten av prisen av Fender'n!

Vox gir mer for pengene hvis man sammenligner veiledende priser og har tenkt å ha en rå vrenglyd på stuevolum, ja. :) Det er forsåvidt en litt mindre "komprimert" vreng på Blues JR, som kan passe bedre til blues på høyeste gain-setting, men det avhenger veldig av volum. 1x12-element mot 1x10 er også merkbart når du spiller på dem, så de bør høres begge to før du kjøper, men begge er knallbra. Jeg bytter som sagt ut 1 fender blues jr med nettopp ac4tv fordi den har det jeg er ute etter til hjemmebruk (tøff øvingslyd som gir meg tilbakemelding på hvordan jeg spiller og låter deilig), mens jeg beholder 2 blues jr som "verktøy" (viktigste bruksområdet til disse fremover blir som recording-amper i stereo, men også til live-bruk. De er rett og slett mer allsidige). Alt avhenger bare av bruken...

Vox AC4TV er et bra kjøp hvis du vil ha:

En skikkelig god og "skitten" lyd. :D

Mulighet til å pushe forsterkeren på lavt volum

En god komprimert rørvreng (låter best når du holder den under 8/10 på gain.)

En sexy og billig forsterker

Fender Blues Junior er et bra kjøp hvis du vil ha:

En allsidig lyd fra standard fender-clean til en litt "renere" vreng.

Muligheten for reverb og i tillegg bruker hybridlyd mellom clean og vreng på en del riff (gain på 4 på preamp, volum på 5)

En mer pedalvennlig forsterker med mer volum

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket ut videoene nå, de beskriver det du sier godt. Jeg fikk litt inntrykk av at Fender'n (forsåvidt akkurat som du sier) passer bedre til blues, da den gir en renere vreng, mens VOXen har en mer klassisk 70-talls Led Zep vreng. Ble likevel forbauset over bra VOXen spilte...

Det å ha en amp som kan pushes på lavt volum er et meget viktig kriterie for en hjemmeforsterker, spesielt ettersom jeg kommer til å bo i blokk/rekkehus i minst to år til (studerer). Dessverre var det ikke noe utgang til headphones på VOXen...

Må ganske enkelt tenke godt etter og få prøvd de to i butikk.

Morten, takk igjen for at du tok tiden til å opplyse meg! :) Dersom jeg bestemmer meg for Fendern, kommer jeg garantert til å ta nærmere kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for Fendern tror jeg. Og pøst på med en god overdrive i fronten, viss den takler pedaler så godt som folk sier.

Men Night Train virket bedre på vrengsiden da.

ut fra videoen så virket vrengen i AC4TV litt billig. Det er liksom den type vreng jeg klarer å få ut av min 60w Fireball med 4x12 kabinett på rommet mitt uten å spille høyt - med en overdrive forran.

Mens Night Train virket mer levende i vrengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.