Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første rørforsterker- forslag?


jimi85

Anbefalte innlegg

Jimi Hendrix er det store forbildet?

Og ingen har nevnt Marshall med et ord ennå?

Kjøp en Marshall combo. Det har du et godt budsjett for å gjøre.

Da får du Hendrix lyd så det holder, og rock og bluestonerakkurat slik som det skal låte,

og som det har hørt ut de siste 45 åra.

Det ligger en fin 30th. anniversery combo på Finn til 5k,

kost på den noen nye rør og vedlikehold, så har du en amp du kanskje aldri kommer til å kvitte deg med.

Den ampen kan stilles på 100w, 50w eller 25w etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingen har nevnt Marshall med et ord ennå?

Nå har noen det. ;) Vi ventet bare på deg...

Jeg tenker ikke på marshall når jeg er ute etter blues, men hver sin smak. Det er gode forsterkere

Den ampen kan stilles på 100w, 50w eller 25w etter behov.

Det er jo ikke ufint. For meg blir det altfor mye futt allikevel, men kanskje Jimi har lyst på mye lyd så er det jo fornuftig. :)

Jeg kom plutselig på at jeg var litt halvkjip da jeg pratet om Haze-serien til Marshall i en tråd for kort tid siden, så nå skal jeg forsåvidt prøve å gjøre noe med det: Jeg tror MHZ15 kan være en veldig tøff amp. MHZ40C har også potensiale, og jeg har hørt dem altfor lite til å kunne si noe som helst bastant om dem. Har sovet litt på det og tror jeg skal sette opp en skikkelig A/B-test med tilsvarende fra andre leverandører om kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at ampen kan stilles på 25w, så har den jo også mastervolum.

Det er helt sant, og en del marshall-amper låter bra på lavt volum også, men EL34-rørene låter jo litt forskjellig på 1 og på 11... En hotplate er jo forøvrig alltid en mulighet. Mulig jeg har en for stor forkjærlighet for små amper.

Smått er godt!

På den andre siden:

Høyt er gøyt! :D

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trygt anbefale Egnater Rebel, veldig allsidig og vil funke YPPERLIG til blues og rock. Trinnløs 1-20W, samt tube mix. Har "tilfeldigvis" en til salgs og grunnet annet (dyrere) innkjøp :) Kan også fire litt av på prisen ved hurtig avgjørelse.

Endret av klo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egnater Rebel er absolutt et bra valg - jeg er kjempefornøyd med min; takler alt fra fin clean til vrælevreng.

Anbefaler å sjekke ut disse demoene: Dognmoon Han har lydeksempler for både Vox Night Train og Egnater Rebel (20+30)

Når det gjelder Vox AC4 kan du bytte preamp-rør fra 12AX7 til 12AT7 for å unngå at den vrenger for fort, men da mister du jo litt av trøkket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og innspill- gull!

To ting:

Vil ikke Marshallen være litt høytlydt for hjemmebruk?

Den er en del dyrere enn de andre ampene nevnt her, 6200,- for bare toppen. Kabinetter kommer i tillegg..? Det blir fort 2k mer enn Fendern?

Har av erfaring også funnet ut at det er digg å ha mulighet til å spille igjennom høretelefoner hvis man skal dra på hjemme i hybelen. Dette virket ikke mulig med noen av de nevte forsterkerene. Er dette en teit ting å be om for en såpass "seriøs" rørforsterker? Jeg kan da ikke være den eneste som har tenkt at utgang til høretelefoner er en lur ting å ha på rørforsterkeren min?!? :huh:

Takk igjen for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokk ikke vanlig med utgang for hodetelefoner på rørforsterkere, da ville man ikke fått brukt effektrinnene der de store rørene står! Man får vel eventuelt kjøpe attuenator med kabinettsimulering og hodetelefonutgang?

Endret av klo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og innspill- gull!

To ting:

Vil ikke Marshallen være litt høytlydt for hjemmebruk?

Den er en del dyrere enn de andre ampene nevnt her, 6200,- for bare toppen. Kabinetter kommer i tillegg..? Det blir fort 2k mer enn Fendern?

Har av erfaring også funnet ut at det er digg å ha mulighet til å spille igjennom høretelefoner hvis man skal dra på hjemme i hybelen. Dette virket ikke mulig med noen av de nevte forsterkerene. Er dette en teit ting å be om for en såpass "seriøs" rørforsterker? Jeg kan da ikke være den eneste som har tenkt at utgang til høretelefoner er en lur ting å ha på rørforsterkeren min?!? :huh:

Takk igjen for alle svar!

Så vidt jeg så, så er Marshallen en combo. DVS: man trenger ikke kabinett?

Og om den kan brytes ned til 24w så vil den nok fungere bra nok til hjemmebruk. Den har mastervolum, noe for meg hadde vært en stooor fordel for å få bedre lyd på soveromsnivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.