Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd Rose setup


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å gjøre et forsøk på å sette opp (riktig formulering?) Floyd Rose broa på Jackson soloisten min.

Dette er første gangen jeg gjør dette, så jeg er vel, ehm, komplett nybegynner. :P

Har sjekket opp en del guider på nettet, men jeg er usikker på visse ord som blir nevnt om Floyd Rose systemets anatomi, det vil si de forskjellige delene...

Har prøvd å søke etter et brukbart kart over Floyden, men har ikke funnet noe.

Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg her...

F.eks, hvilket deler er "saddle", "clamping screw" osv?

Også fint om dere har noen små tips eller ting jeg bør tenke over når jeg gjør dette :)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en FR er egentlig ikke så fryktelig komplisert. Den består av en rekke sadler (saddle) som strengene strekkes over og låses fast i, i bakkant. Skruen som brukes til å låse strengene med i bakkant av sadelen kan kalles en "clamping screw". Men det kan forsåvidt egentlig skruen som fester sadelen til selve tremolo chassi også. (Den skruen man kan løsne for å flytte hver sadel lengre fra eller mot halsen - for intonasjon)

FR fungerer og må justeres på akkurat samme måte som alle flytende tremoloer og prinsippet er egentlig enkelt.

trem_b.jpg

Tremoloens knivegg hviler mot to "pinner" som er montert i kroppens overkant, det er fjærene på undersiden og strengene som trekker tremoloen i hver sin retning. Tremoloen må derfor balanseres slik at den blir liggende i samme vinkel som gitar kroppens overflate. Altså omtrent slik :

trem_angle_ibzedge.gif

Den enkleste måten å gjøre dette hvis man starter med en gitar uten strenger (eller om man skal skifte til en annen strengedimensjon e.l.) er å blokkere tremoloen slik at den mekanisk blir hindret fra å synke ned i utfresningen i kroppen.

Potensielle blokkeringspunkter markert med rødt (A + C) :

trem_c.jpg