Web Analytics
Jump to content

Floyd Rose setup


Recommended Posts

Jeg har tenkt til å gjøre et forsøk på å sette opp (riktig formulering?) Floyd Rose broa på Jackson soloisten min.

Dette er første gangen jeg gjør dette, så jeg er vel, ehm, komplett nybegynner. :P

Har sjekket opp en del guider på nettet, men jeg er usikker på visse ord som blir nevnt om Floyd Rose systemets anatomi, det vil si de forskjellige delene...

Har prøvd å søke etter et brukbart kart over Floyden, men har ikke funnet noe.

Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg her...

F.eks, hvilket deler er "saddle", "clamping screw" osv?

Også fint om dere har noen små tips eller ting jeg bør tenke over når jeg gjør dette :)

Edited by Blackvarg
Link to comment
Share on other sites

Tja, en FR er egentlig ikke så fryktelig komplisert. Den består av en rekke sadler (saddle) som strengene strekkes over og låses fast i, i bakkant. Skruen som brukes til å låse strengene med i bakkant av sadelen kan kalles en "clamping screw". Men det kan forsåvidt egentlig skruen som fester sadelen til selve tremolo chassi også. (Den skruen man kan løsne for å flytte hver sadel lengre fra eller mot halsen - for intonasjon)

FR fungerer og må justeres på akkurat samme måte som alle flytende tremoloer og prinsippet er egentlig enkelt.

trem_b.jpg

Tremoloens knivegg hviler mot to "pinner" som er montert i kroppens overkant, det er fjærene på undersiden og strengene som trekker tremoloen i hver sin retning. Tremoloen må derfor balanseres slik at den blir liggende i samme vinkel som gitar kroppens overflate. Altså omtrent slik :

trem_angle_ibzedge.gif

Den enkleste måten å gjøre dette hvis man starter med en gitar uten strenger (eller om man skal skifte til en annen strengedimensjon e.l.) er å blokkere tremoloen slik at den mekanisk blir hindret fra å synke ned i utfresningen i kroppen.

Potensielle blokkeringspunkter markert med rødt (A + C) :

trem_c.jpg

I praksis er det mange som bruker en gaffel eller en lighter :) som de legger under tremoloens bakkant og utfresningen i gitaren, altså slik som i A. En Tremol-no eller lignende er veldig lurt,da de lar deg låse tremoloen slik du ønsker.

Stram så opp fjærene litt (noen omdreininger på stilleskruene som fjærkloen sitter fast i kroppen med) slik at ingenting kan få tremoloen til å vippe mot halsen, du har nå i praksis låst tremoloen.

Monter strenger, stem opp gitaren og tøy strengene litt, lås så strengelåsen ved nut. Det geniale her er altså at du nå slipper at tremoloen hele tiden "narrer" deg ved å synke og stige i takt med at du strammer strenger.

Nå kan du justere ned fjærtrykket igjen gradvis, helt til objektet du har brukt til å blokkere tremoloen med akkurat slipper, slik at tremoloen flyter. Voila !

Hvis man skal justere høyden på tremoloen (strengehøyden) så bør man først slakke ned både strenger og fjærer slik at presset på "pinnene" blir mindre mens man skrur de opp og ned i kroppen, dette er spesielt viktig på litt billige tremolo systemer. Merk også at begge "pinnene" må justeres like høyt for at tremoloen skal fungere optimalt og ikke slites under bruk.

Skal man bare skifte strenger, og til samme dimensjon, er det enkleste rett og slett å bare skifte en og en streng.

Link to comment
Share on other sites

Kudos Greener. Det der er kanskje den beste forklaringen, og avmystifiseringen, av FR systemer og justering av disse jeg har lest.

Min første gitar hadde FR - og jeg skrudde fra hverandre og satte sammen den gitaren "en million" ganger - både for å justere, lakkere, skifte mikker, rengjøre etc... Og lærte rimelig fort at FR ikke er hverken spesielt vanskelig eller avansert system. Det eneste problemet synes jeg er at det er litt knotete å intonere gitarer med FR.

Link to comment
Share on other sites

Wow, tusen takk, det der er den beste forklaringen jeg har lest. Veldig enkelt å forstå!

I går jobbet jeg i evigheter med å få strengene og fjerene til å fungere riktig sammen, men det ville vært lettere om jeg gjorde det på denne måte.

Takk igjen

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alltid så dumt å google litt heller. Før man begynner å prøve alt mulig fjas :P

Takk for tipset. jeg googlet som bare det, jeg, men fant ingen særlig bra sider. Fikk i hvertfall med meg det helt grunnleggende, så jeg kunne begynne. Resultatet ble ikke så verst heller ^_^

Link to comment
Share on other sites

Kudos Greener. Det der er kanskje den beste forklaringen, og avmystifiseringen, av FR systemer og justering av disse jeg har lest.

Min første gitar hadde FR - og jeg skrudde fra hverandre og satte sammen den gitaren "en million" ganger - både for å justere, lakkere, skifte mikker, rengjøre etc... Og lærte rimelig fort at FR ikke er hverken spesielt vanskelig eller avansert system. Det eneste problemet synes jeg er at det er litt knotete å intonere gitarer med FR.

Takker så meget for det :)

Som du sier FR er ikke spesielt komplisert, så fort man faktisk skjønner hvordan den fungerer. Intonasjon er som du sier en "major pain" men det eksisterer et eget verktøy for dette, med en stilleskrue som kan brukes på mange typer.

Wow, tusen takk, det der er den beste forklaringen jeg har lest. Veldig enkelt å forstå!

I går jobbet jeg i evigheter med å få strengene og fjerene til å fungere riktig sammen, men det ville vært lettere om jeg gjorde det på denne måte.

Takk igjen

You're more than welcome, good sir! :)

Jeg har en haug med små trekiler og små biter med bladfinér liggende i 'gitarverktøykassa' som jeg bruker når jeg justerer gitarer med tremolo. Dermed er det enkelt å blokkere/låse ulike typer i alle retninger, det forenkler ofte jobben betydelig.

Til og med jeg forsto den forklaringen. Nesten.

Hvis det er noe du synes er uklart, så er jeg åpen for forslag :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.