Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd Rose setup


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å gjøre et forsøk på å sette opp (riktig formulering?) Floyd Rose broa på Jackson soloisten min.

Dette er første gangen jeg gjør dette, så jeg er vel, ehm, komplett nybegynner. :P

Har sjekket opp en del guider på nettet, men jeg er usikker på visse ord som blir nevnt om Floyd Rose systemets anatomi, det vil si de forskjellige delene...

Har prøvd å søke etter et brukbart kart over Floyden, men har ikke funnet noe.

Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg her...

F.eks, hvilket deler er "saddle", "clamping screw" osv?

Også fint om dere har noen små tips eller ting jeg bør tenke over når jeg gjør dette :)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en FR er egentlig ikke så fryktelig komplisert. Den består av en rekke sadler (saddle) som strengene strekkes over og låses fast i, i bakkant. Skruen som brukes til å låse strengene med i bakkant av sadelen kan kalles en "clamping screw". Men det kan forsåvidt egentlig skruen som fester sadelen til selve tremolo chassi også. (Den skruen man kan løsne for å flytte hver sadel lengre fra eller mot halsen - for intonasjon)

FR fungerer og må justeres på akkurat samme måte som alle flytende tremoloer og prinsippet er egentlig enkelt.

trem_b.jpg

Tremoloens knivegg hviler mot to "pinner" som er montert i kroppens overkant, det er fjærene på undersiden og strengene som trekker tremoloen i hver sin retning. Tremoloen må derfor balanseres slik at den blir liggende i samme vinkel som gitar kroppens overflate. Altså omtrent slik :

trem_angle_ibzedge.gif

Den enkleste måten å gjøre dette hvis man starter med en gitar uten strenger (eller om man skal skifte til en annen strengedimensjon e.l.) er å blokkere tremoloen slik at den mekanisk blir hindret fra å synke ned i utfresningen i kroppen.

Potensielle blokkeringspunkter markert med rødt (A + C) :

trem_c.jpg

I praksis er det mange som bruker en gaffel eller en lighter :) som de legger under tremoloens bakkant og utfresningen i gitaren, altså slik som i A. En Tremol-no eller lignende er veldig lurt,da de lar deg låse tremoloen slik du ønsker.

Stram så opp fjærene litt (noen omdreininger på stilleskruene som fjærkloen sitter fast i kroppen med) slik at ingenting kan få tremoloen til å vippe mot halsen, du har nå i praksis låst tremoloen.

Monter strenger, stem opp gitaren og tøy strengene litt, lås så strengelåsen ved nut. Det geniale her er altså at du nå slipper at tremoloen hele tiden "narrer" deg ved å synke og stige i takt med at du strammer strenger.

Nå kan du justere ned fjærtrykket igjen gradvis, helt til objektet du har brukt til å blokkere tremoloen med akkurat slipper, slik at tremoloen flyter. Voila !

Hvis man skal justere høyden på tremoloen (strengehøyden) så bør man først slakke ned både strenger og fjærer slik at presset på "pinnene" blir mindre mens man skrur de opp og ned i kroppen, dette er spesielt viktig på litt billige tremolo systemer. Merk også at begge "pinnene" må justeres like høyt for at tremoloen skal fungere optimalt og ikke slites under bruk.

Skal man bare skifte strenger, og til samme dimensjon, er det enkleste rett og slett å bare skifte en og en streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos Greener. Det der er kanskje den beste forklaringen, og avmystifiseringen, av FR systemer og justering av disse jeg har lest.

Min første gitar hadde FR - og jeg skrudde fra hverandre og satte sammen den gitaren "en million" ganger - både for å justere, lakkere, skifte mikker, rengjøre etc... Og lærte rimelig fort at FR ikke er hverken spesielt vanskelig eller avansert system. Det eneste problemet synes jeg er at det er litt knotete å intonere gitarer med FR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, tusen takk, det der er den beste forklaringen jeg har lest. Veldig enkelt å forstå!

I går jobbet jeg i evigheter med å få strengene og fjerene til å fungere riktig sammen, men det ville vært lettere om jeg gjorde det på denne måte.

Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alltid så dumt å google litt heller. Før man begynner å prøve alt mulig fjas :P

Takk for tipset. jeg googlet som bare det, jeg, men fant ingen særlig bra sider. Fikk i hvertfall med meg det helt grunnleggende, så jeg kunne begynne. Resultatet ble ikke så verst heller ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos Greener. Det der er kanskje den beste forklaringen, og avmystifiseringen, av FR systemer og justering av disse jeg har lest.

Min første gitar hadde FR - og jeg skrudde fra hverandre og satte sammen den gitaren "en million" ganger - både for å justere, lakkere, skifte mikker, rengjøre etc... Og lærte rimelig fort at FR ikke er hverken spesielt vanskelig eller avansert system. Det eneste problemet synes jeg er at det er litt knotete å intonere gitarer med FR.

Takker så meget for det :)

Som du sier FR er ikke spesielt komplisert, så fort man faktisk skjønner hvordan den fungerer. Intonasjon er som du sier en "major pain" men det eksisterer et eget verktøy for dette, med en stilleskrue som kan brukes på mange typer.

Wow, tusen takk, det der er den beste forklaringen jeg har lest. Veldig enkelt å forstå!

I går jobbet jeg i evigheter med å få strengene og fjerene til å fungere riktig sammen, men det ville vært lettere om jeg gjorde det på denne måte.

Takk igjen

You're more than welcome, good sir! :)

Jeg har en haug med små trekiler og små biter med bladfinér liggende i 'gitarverktøykassa' som jeg bruker når jeg justerer gitarer med tremolo. Dermed er det enkelt å blokkere/låse ulike typer i alle retninger, det forenkler ofte jobben betydelig.

Til og med jeg forsto den forklaringen. Nesten.

Hvis det er noe du synes er uklart, så er jeg åpen for forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.