Web Analytics
Jump to content

Senke strengene på klassisk gitar


-Magne-
 Share

Recommended Posts

Hei!

Lurte på om det er mulig å senke strengene på en klassisk gitar (nylonstrenger), og om dette er noe man kan gjøre selv?

på forhånd takk!

Jeg gjorde det på en nylonstrenger jeg hadde en gang i tiden. Strengene lå over en hvit plastikkskinne nede ved broa. Jeg kjøpte en ny lavere en. Du kan sikkert også bare pusse/skjære bort litt av den som ligger der.

Link to comment
Share on other sites

Men er dette noe som man kan gjøre uten å skade gitaren? Er vel kanskje verdt å nevne at det er min søster sin gitar jeg ønsker å gjøre det på, og jeg har lite lyst til å pusse bort ting jeg kommer til å angre på at jeg pusset bort senere.

Og, hvor er broa? hehe...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil senke den som er der, tar du den ut, og pusser den mot et sandpapir på undersiden av broen. Det er den delen som er festet på gitarkroppen. Ta ut den hvite plastskiven og puss i vei. merk gjerne opp med sprit-tusj først så du får det jevnt. Slike er å få kjøpt løst, så du kan jo handle deg en hvis du er redd for å ødelegge. Prøv med en mm først, det hjelper ganske mye. Pusser du for mye, vil du få båndklirr.

Link to comment
Share on other sites

Den beste måten å gjøre dette på er å lime en bit sandpapir på en helt rett treplate, ta så sadelen i hånden og gni mot platen mens den ligger på arbeidsbordet, slik at du pusser av bunnen. snu plastbiten 180 grader slik at du ikke sliper mer på den ene siden etter noen drag. (du får et større trykk på den ene siden, enten du vil det eller ikke)

Castors råd om å markere med en tusj er lurt, det beste er kanskje å bruke et skyvelære hvis du skulle ha noe slikt.

Oversadel (nut) kan også justeres på samme måte hvis det skulle være nødvendig. Den er bare festet med en dråpe lim og kan løsnes med et velrettet kakk i strengeretningen fra båndene mot hodet. Men vær oppmerksom på at enkelte gitarer kan ha mye klarlakk i dette området. Da kan man skjære/risse rundt sadelens kanter med en spiss skalpell eller lignende for å unngå at lakken sprekker eller flaker seg.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje et dumt spørsmål, men vil ikke det å gjøre sadelen lavere påvirke gitarens intonasjon?

Har nemlig kanskje tenkt å gjøre det samme.

Det vil påvirke intonasjonen ja, men jeg tviler på at den blir noe dårligere intonert :D Akustiske er egentlig ikke så ekstremt godt intonert hvis du begynner å undersøke saken :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man setter seg ned og regner litt på hvor mye strengelengden vil forandre seg hvis man senker strengehøyden la oss si to millimeter, så er jeg redd det vil punktere denne myten ganske kraftig, det at man må intonere på nytt. Det er en forandring som er så liten at jeg påstår at ikke en kjeft er i stand til å høre forskjell. Tegn opp selv, eller regn ut forskjellen på de to trekantene man kan lage..

Link to comment
Share on other sites

Det vil påvirke intonasjonen ja, men jeg tviler på at den blir noe dårligere intonert :D Akustiske er egentlig ikke så ekstremt godt intonert hvis du begynner å undersøke saken :)

Trenger ikke å undersøke det heller, det holder å stemme den sånn at G-dur er ren, for så å slå an en D-dur... :P

Link to comment
Share on other sites

En annen faktor i saken er at nylonstrenger ikke er like følsomme for intonasjon. Er derfor broen på nylonstrenger er helt rett i forhold til skjev på stålstrengere.

Har du noen kilder på det? Hadde vært spennende å lese mer om intonasjon på klassisk gitar.

Min logikk er nemlig at fordi strengetykkelsen og tension varierer mindre mellom de individuelle strengene er det logisk å ha en "mer rett" bro på klassiske gitarer.

Det endrer vel ikke på teorien om at en streng med f.eks 10kg strekk og en lengde på 1m som vibrerer med 440hz vil vibrerere på 880hz dersom lengden blir 50cm (uten å regne med elastikk og "end effect")? Det vil vel si at en klassisk gitar blir nøyaktig like følsom for intonasjon, men pga betydelig mindre variasjoner i strengetykkelse og tension innad i et strengesett blir broplasseringen annerledes? I tillegg gjør vel kanskje elastikken i nylonstrengene at fingerplassering og trykk, samt strengehøyde har større påvirkning på intonasjon relativt enn noen tidels millimeter på broa. Jeg vet for lite om akkurat det til å uttale meg, så kom gjerne med noen gode kilder. Kan begynne med http://www.classicalandflamencoguitars.com/Compensation.htm

Edited by Morten Larsen
Link to comment
Share on other sites

Har du noen kilder på det? Hadde vært spennende å lese mer om intonasjon på klassisk gitar.

Min logikk er nemlig at fordi strengetykkelsen og tension varierer mindre mellom de individuelle strengene er det logisk å ha en "mer rett" bro på klassiske gitarer.

Det endrer vel ikke på teorien om at en streng med f.eks 10kg strekk og en lengde på 1m som vibrerer med 440hz vil vibrerere på 880hz dersom lengden blir 50cm (uten å regne med elastikk og "end effect")? Det vil vel si at en klassisk gitar blir nøyaktig like følsom for intonasjon, men pga betydelig mindre variasjoner i strengetykkelse og tension innad i et strengesett blir broplasseringen annerledes? I tillegg gjør vel kanskje elastikken i nylonstrengene at fingerplassering og trykk, samt strengehøyde har større påvirkning på intonasjon relativt enn noen tidels millimeter på broa. Jeg vet for lite om akkurat det til å uttale meg, så kom gjerne med noen gode kilder. Kan begynne med http://www.classicalandflamencoguitars.com/Compensation.htm

Kilden min er Dan Earlwine og hans bok http://www.danerlewine.com/guitar_repair_books.html.

På filmen som følger med forklarer han prinsippet. Akkurat som at 0.12 strenger trenger mer intonasjon og kompensasjon enn 0.10 strenger. Så trenger nylonstrenger mindre kompensasjon enn stålstrenger.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.