Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Senke strengene på klassisk gitar


-Magne-

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om det er mulig å senke strengene på en klassisk gitar (nylonstrenger), og om dette er noe man kan gjøre selv?

på forhånd takk!

Jeg gjorde det på en nylonstrenger jeg hadde en gang i tiden. Strengene lå over en hvit plastikkskinne nede ved broa. Jeg kjøpte en ny lavere en. Du kan sikkert også bare pusse/skjære bort litt av den som ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette noe som man kan gjøre uten å skade gitaren? Er vel kanskje verdt å nevne at det er min søster sin gitar jeg ønsker å gjøre det på, og jeg har lite lyst til å pusse bort ting jeg kommer til å angre på at jeg pusset bort senere.

Og, hvor er broa? hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil senke den som er der, tar du den ut, og pusser den mot et sandpapir på undersiden av broen. Det er den delen som er festet på gitarkroppen. Ta ut den hvite plastskiven og puss i vei. merk gjerne opp med sprit-tusj først så du får det jevnt. Slike er å få kjøpt løst, så du kan jo handle deg en hvis du er redd for å ødelegge. Prøv med en mm først, det hjelper ganske mye. Pusser du for mye, vil du få båndklirr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste måten å gjøre dette på er å lime en bit sandpapir på en helt rett treplate, ta så sadelen i hånden og gni mot platen mens den ligger på arbeidsbordet, slik at du pusser av bunnen. snu plastbiten 180 grader slik at du ikke sliper mer på den ene siden etter noen drag. (du får et større trykk på den ene siden, enten du vil det eller ikke)

Castors råd om å markere med en tusj er lurt, det beste er kanskje å bruke et skyvelære hvis du skulle ha noe slikt.

Oversadel (nut) kan også justeres på samme måte hvis det skulle være nødvendig. Den er bare festet med en dråpe lim og kan løsnes med et velrettet kakk i strengeretningen fra båndene mot hodet. Men vær oppmerksom på at enkelte gitarer kan ha mye klarlakk i dette området. Da kan man skjære/risse rundt sadelens kanter med en spiss skalpell eller lignende for å unngå at lakken sprekker eller flaker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men vil ikke det å gjøre sadelen lavere påvirke gitarens intonasjon?

Har nemlig kanskje tenkt å gjøre det samme.

Det vil påvirke intonasjonen ja, men jeg tviler på at den blir noe dårligere intonert :D Akustiske er egentlig ikke så ekstremt godt intonert hvis du begynner å undersøke saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man setter seg ned og regner litt på hvor mye strengelengden vil forandre seg hvis man senker strengehøyden la oss si to millimeter, så er jeg redd det vil punktere denne myten ganske kraftig, det at man må intonere på nytt. Det er en forandring som er så liten at jeg påstår at ikke en kjeft er i stand til å høre forskjell. Tegn opp selv, eller regn ut forskjellen på de to trekantene man kan lage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil påvirke intonasjonen ja, men jeg tviler på at den blir noe dårligere intonert :D Akustiske er egentlig ikke så ekstremt godt intonert hvis du begynner å undersøke saken :)

Trenger ikke å undersøke det heller, det holder å stemme den sånn at G-dur er ren, for så å slå an en D-dur... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor i saken er at nylonstrenger ikke er like følsomme for intonasjon. Er derfor broen på nylonstrenger er helt rett i forhold til skjev på stålstrengere.

Har du noen kilder på det? Hadde vært spennende å lese mer om intonasjon på klassisk gitar.

Min logikk er nemlig at fordi strengetykkelsen og tension varierer mindre mellom de individuelle strengene er det logisk å ha en "mer rett" bro på klassiske gitarer.

Det endrer vel ikke på teorien om at en streng med f.eks 10kg strekk og en lengde på 1m som vibrerer med 440hz vil vibrerere på 880hz dersom lengden blir 50cm (uten å regne med elastikk og "end effect")? Det vil vel si at en klassisk gitar blir nøyaktig like følsom for intonasjon, men pga betydelig mindre variasjoner i strengetykkelse og tension innad i et strengesett blir broplasseringen annerledes? I tillegg gjør vel kanskje elastikken i nylonstrengene at fingerplassering og trykk, samt strengehøyde har større påvirkning på intonasjon relativt enn noen tidels millimeter på broa. Jeg vet for lite om akkurat det til å uttale meg, så kom gjerne med noen gode kilder. Kan begynne med http://www.classicalandflamencoguitars.com/Compensation.htm

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen kilder på det? Hadde vært spennende å lese mer om intonasjon på klassisk gitar.

Min logikk er nemlig at fordi strengetykkelsen og tension varierer mindre mellom de individuelle strengene er det logisk å ha en "mer rett" bro på klassiske gitarer.

Det endrer vel ikke på teorien om at en streng med f.eks 10kg strekk og en lengde på 1m som vibrerer med 440hz vil vibrerere på 880hz dersom lengden blir 50cm (uten å regne med elastikk og "end effect")? Det vil vel si at en klassisk gitar blir nøyaktig like følsom for intonasjon, men pga betydelig mindre variasjoner i strengetykkelse og tension innad i et strengesett blir broplasseringen annerledes? I tillegg gjør vel kanskje elastikken i nylonstrengene at fingerplassering og trykk, samt strengehøyde har større påvirkning på intonasjon relativt enn noen tidels millimeter på broa. Jeg vet for lite om akkurat det til å uttale meg, så kom gjerne med noen gode kilder. Kan begynne med http://www.classicalandflamencoguitars.com/Compensation.htm

Kilden min er Dan Earlwine og hans bok http://www.danerlewine.com/guitar_repair_books.html.

På filmen som følger med forklarer han prinsippet. Akkurat som at 0.12 strenger trenger mer intonasjon og kompensasjon enn 0.10 strenger. Så trenger nylonstrenger mindre kompensasjon enn stålstrenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.