Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar til 5-åring


hellacopters

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt hjelp til å velge ut gitar til poden. Jeg spiller ikke gitar selv, men har alltid ønsket å lære meg det. Kan noen få akkorder :)

Bør jeg velge en 1/2 eller 3/4 stor gitar, eller vil muligens en Epiphone SG-310 fungere. Den blir muligens stor for poden, men tror vel først å fremst han kommer til å fortsette å spille luftgitar til Highway To Hell et års tid til...

Hva mener dere?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din femåring er som de fleste, så vent. Han bør leke og kose seg en stund til før han får gitar. Evt kan du gi han en billig ukulele?

Men dersom jeg ønsker å lære meg litt først, så jeg kanskje kan bistå poden litt når han blir eldre. Er SG-310 en grei gitar å starte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente 1-2 år til. Gi han en lekegitar, så kan han drømme om en ordentlig en. Husker jeg gjorde det da jeg var mindre. Spilte også mye luftgitar :P

EDIT: Vet ikke med den SG'en. Men Epi er greie gitarer å begynne med. Det er Ibanez også :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukulele til 199kr gir nok en mer positiv førsteopplevelse(?), men hvis du skal kjøpe en gitar, gå for en 1/2. Evt en 3/4 elgitar (1/2 er litt vanskelig å oppdrive)...

SG310 blir nok litt for tungspilt da den har en relativt stor og flat hals til å være elgitar. Det finnes også knøttsmå (1/4 elgitarer som ikke er intonert og som er forferdelige å spille på) som blir en ganske morsom pakke med marshall ms2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år er veldig tidlig da.. Men hvis det er el-gitar det er snakk om så selger 4sound butikkene (imerslund, tre45 osv) en barnegitar av akseptabel kvalitet (supreme) med forsterker (danelectro) og det hele for litt over tusenlappen. Det er i alle fall bedre enn å kjøpe en el-kjøp/leketøys utgave av arten..

Uten at jeg har så fryktelig peil på barn og gitar, så tror jeg de må bli rundt 7-8 år før de klarer å få til noe særlig, og da helst på en 1/2 eller 3/4 gitar. En full størrelse SG blir alt for svært for de små fingrene og korte armene. (de rekker ikke frem til første bånd på gitaren, der de i alle hovesak skal spille !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år er veldig tidlig da.. Men hvis det er el-gitar det er snakk om så selger 4sound butikkene (imerslund, tre45 osv) en barnegitar av akseptabel kvalitet (supreme) med forsterker (danelectro) og det hele for litt over tusenlappen. Det er i alle fall bedre enn å kjøpe en el-kjøp/leketøys utgave av arten..

Uten at jeg har så fryktelig peil på barn og gitar, så tror jeg de må bli rundt 7-8 år før de klarer å få til noe særlig, og da helst på en 1/2 eller 3/4 gitar. En full størrelse SG blir alt for svært for de små fingrene og korte hendene.

Takk for svar :)

Skal prøve å oppdrive en brukt 1/2 gitar, eller kanskje en oppblåsbar en, så han får trena litt mer på duck walk`n til Angus ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle har en liten Morgangitar liggende fra den tiden barna deres maste om å få en gitar til å lære seg på, for å deretter bare slenge den fra seg i kjelleren. Du får helt sikkert en brukbar gitar til en rimelig penge om du kikker litt. ;) Men du må for all del mate han med Ac/dc i begynnelsen for å få interessen i gang! Det husker jeg funket for meg. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal kjøpe billig 1/2 kan jeg anbefale Harley Benton 1/2 Stratocaster, betalte vel 400 kr ny for min ;) Veldig grei gitar, holder seg imponerende bra stemt og har en grei hals. Den er stemt i A, mens en vanlig gitar er stemt i E.

Om du skal kjøpe en slik en, er det kanskje best å stemme den litt ned, da strengene blir veldig "stramme" på den lille halsen.

http://www.thomann.de/gb/harley_benton_ms_jr.htm

Da må du altså bestille fra Tyskland :)

Ukulele er forresten veldig greit, min søster spiller det (nesten god), men klarer ikke vanlig gitar :P

Endret av Aslak Gundhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill kul musikk for han i bilen, da sitter han og hører på den, uten alternativet om å gå vekk, og musikken vokser på ham. Vips har du en sønn som maser om å få spille gitar. Det funket i alle fall på meg da jeg var liten. (Jeg tror dette var uten overlegg fra mine foreldres side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil høre på AC/DC hele tiden. Ser også mye på en gammel DVD vi har, Let There Be Rock. Han spretter rundt og etterligner Angus. Nesten litt redd han skal gå lei, men så lenge han spør etter det selv er det vel greit. Prøver å sette på noe annet iblandt. Kiss for eksempel, men det er ikke skikkelig rocke musikk sier han...LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far hadde en Les Paul kopi. Da jeg var 2-3 år, tryglet og ba jeg om å få prøve "store spæll". Av og til tok han fram kassen og åpnet den, og jeg fikk dra over strengene mens den lå i kassen. Det var stort! Begynte ikke å spille gitar ordentlig før jeg var 9 år, men spilte lenge på samme gitaren. :)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.