Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg har aldri spilt gitar..


cookie

Anbefalte innlegg

Heihei! Jeg er ny på dette forumet!

Jeg har aldri spilt gitar, men nå i det siste har jeg fått stor interesse for å i alle fall prøve.

Jeg har størst interesse for el-gitar da, men er det den lureste å begynne med?

Hva er lurest å begynne med?

Hvilket merke er bra? Har hørt at Stagg skal være bra.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Jeg er ny på dette forumet!

Jeg har aldri spilt gitar, men nå i det siste har jeg fått stor interesse for å i alle fall prøve.

Jeg har størst interesse for el-gitar da, men er det den lureste å begynne med?

Hva er lurest å begynne med?

Hvilket merke er bra? Har hørt at Stagg skal være bra.

På forhånd takk. :)

La meg gjøre en ting klart; Gitar er et vanskelig, og MEGET tidskrevende instrument.

Hvis du liker el gitar lyd, så vil jeg nesten påstå at du må begynne med det.

Det er viktig å begynne å spille ting en liker med en gang, ellers forsvinner interessen.

De føreste mnd er nesten bare øvelser, og du vil få til svært lite.

Som sagt, jeg vil i aller høyeste grad anbefale elgitar om det er det du vil spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der! Vil gjerne dele et par tips:

Finn deg en sånn fin pakke på nærmeste musikkforretning.. har vært borti et par Olp-pakker som har vært meget bra. Denne ser også ut til å være en god deal, uten at jeg har prøvd den selv: https://www.gitarbutikken.com/index.php?sho...;visprodukt=665

Og når det gjelder øving den første tiden, vil jeg anbefale deg å både lære deg et par akkorder (G-dur, D-dur, C-dur...) samtidig som du lærer deg "rockegrepet" og diverse riff. Finn låter du liker, spill musikk du liker å høre på!

Denne siden har jeg gitt til alle elevene jeg har hatt: http://www.justinguitar.com/

Veldig mye bra der. Fine videoer. Justin er en vanvittig god lærer!

Et bra sted å starte hvis man liker rock og blues: http://www.justinguitar.com/en/ST-501-EasySongs1.php

Endret av Trickster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med det du liker og ønsker å spille, det er aldri for sent å helt eller delvis "konvertere" etter en tid. Stagg har sikkert noen ok gitarer, men det finnes nok mye annet som kan være vel så gode kjøp..

Bestem deg for gitartype, søk kjøpsråd på dette forumet og start med et bra opplæringssystem - en lærer, en god bok/dvd eller en god nettside - f.eks : http://www.justinguitar.com hvis du har ok engelsk forståelse. Det viktige er å komme i gang med å spille noe du liker og har glede av å spille, slik at det ikke bare blir øving på kjedelige ting i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjøre en ting klart; Gitar er et vanskelig, og MEGET tidskrevende instrument.

Ikke skrem bort aspirerende gitarister, da! :)

Gitar er et instrument alle med en finger eller flere på hver hånd kan lære seg - hvor vanskelig og tidkrevende det er kommer an på hvor flink du vil bli.

Vil du spille tregrepspunk, så lærer du deg det relativt fort sett i forhold til jazzgitar.

Personlig hadde jeg sett at alle begynte med akustisk gitar, men det er ingen skam å begynne med en elektrisk gitar heller. :)

Et par gode råd fra meg:

1. Ikke kast bort for mye tid på internett, på leting etter riktig nybegynnergitar. Stikk innom nærmeste musikkforretning og ikke dra før du har funnet en gitar som funker for deg. Internett er et herlig hjelpemiddel, men du må selv ta tak og begynne.

2. Se om du finner deg noen som kan lære deg det helt grunnleggende innen gitarspill - jeg har ikke funnet noen internettleksjoner som kan måle seg med det å ha en faktisk person som kan svare på spørsmål og si "neinei, pekefingeren på den strengen". Jeg lærte det grunnleggende av en engelsk/mattelærer på ungdomsskolen. Du har kanskje en onkel som kan litt gitar, eller kanskje faren til bestevennen til din lokale snekker kan litt?

3. Øv så mye du orker - men ikke øv så hardt og mye at det blir kjedelig. Balansen er hårfin. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skrem bort aspirerende gitarister, da! :)

Lykke til!

Neida. Men alle som kan spille gitar veit at det er en god vei og gå, og at en må være innstilt på det.

Veldig mange som slutter fordi de trodde alt bare var kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Men alle som kan spille gitar veit at det er en god vei og gå, og at en må være innstilt på det.

Veldig mange som slutter fordi de trodde alt bare var kos.

Veldig sant - men gitarspill er ikke noe for alle. Vil du ha et enkelt instrument, kan du lære deg tinnfløyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal virkelig sies at det finnes mange forskjellige nivåer man kan ønske seg til. Vil man kunne dra gitaren opp på et vorspiel og spille et par slægers, MÅ man ikke nødvendigvis være så forbanna god eller at det krever hundrevis av timer med øving. Vil man kunne spille konsert og dra alle soloene fra de seks første Van Halen-albumene må man øve mye...

Uansett, vær forberedt på å ikke få noenting til med det første. Trege akkordskifter, sure toner osv... Øving gjør mester rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal virkelig sies at det finnes mange forskjellige nivåer man kan ønske seg til. Vil man kunne dra gitaren opp på et vorspiel og spille et par slægers, MÅ man ikke nødvendigvis være så forbanna god eller at det krever hundrevis av timer med øving. Vil man kunne spille konsert og dra alle soloene fra de seks første Van Halen-albumene må man øve mye...

Uansett, vær forberedt på å ikke få noenting til med det første. Trege akkordskifter, sure toner osv... Øving gjør mester rett og slett

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurest å starte med akkustisk gitar først, og så gå over på elektrisk etterhvert når man har lært det grunnleggende. Men det er kan være mer inspirerende å spille på en elgitar da den har flere ulike lyder, er også "mykere" strenger på en elgitar, så du får ikke så fort vondt i fingra til å begynne med, (akkustisk western gitar har stortsett tykkere og hardere strenger). Det er uansett være lurt å lære seg litt akkustisk gitar også. Mye av det du lærer deg på el-gitar kan du overføre til akkustisk gitar, og omvendt. ikke kjøp stagg

Endret av ansi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurest å starte med akkustisk gitar først, og så gå over på elektrisk etterhvert når man har lært det grunnleggende. Men det er kan være mer inspirerende å spille på en elgitar da den har flere ulike lyder, er også "mykere" strenger på en elgitar, så du får ikke så fort vondt i fingra til å begynne med, (akkustisk western gitar har stortsett tykkere og hardere strenger). Det er uansett være lurt å lære seg litt akkustisk gitar også. Mye av det du lærer deg på el-gitar kan du overføre til akkustisk gitar, og omvendt. ikke kjøp stagg

Ikke kjøp stagg faktisk.

Det er da kurrante nybegynnergitarer, på linje med squire og billigere epiphone?

Mitt råd: kjøp brukt! og prøv en del gitarer i forskjellige butikker før du bestemmer deg, så kjøper du den gitaren brukt! lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.