Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

pros and cons


GuitarFreak

Anbefalte innlegg

Okay, her er saken, jeg har veeeldig lyst på en ny gitar, men jeg er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe.

jeg vet engang ikke hva jeg vil ha.

Så alle som gidder kan komme med forslag.

FAQ:

Q: Hvilken musikk spiller du?

A: Jeg spiller det som er gøy, Satriani, Vai, Pantera, Dream Theater, Eric Johnsson, Chet Atkins, Los Lonely Boys, La Bamba +++

Q: Hva er din holdning til Floyd Rose?

A: Et helvete å stemme, men morsomt, trenger ikke FR på den gitaren.

Q: Hvordan skal den se ut?

A: Pen!

Q: Hvorfor ikke bare bare dra å prøve gitarer på en butikk?

A: Jeg jobber på opplysningen 1881, og hvis jeg setter utgangspunkt i adressa mi, og søker etter de 5 nærmeste instrumentbutikkene så må jeg sette en radius på 200km.

Q: Liker du gibson?

A: Nei, jeg liker ikke gibson, takler ikke halsen, og båndene, liker jumbobånd, kunne enest tenkt meg en double neck.

Q: Hvor mange strenger?

A: Vel, jeg har en 7-strenger og en 12-strenger, så blir vel en 6-strenger.

Q: Hvilke gitarer har du egentlig tenkt på selv?

A: Liste:

- Diverse PRS SE modeller

- Epiphone double neck

- Dean ML

- Dean Caddillac

- Dean Evo

- Dean Leslie West

- Dean Razorback

- Dean Rusty Cooley (7-strenger)

- Dean Split Tail

- Dean Vendetta

- ESP Viper

- ESP Alexi Laiho

- Jackson DK2S

- Diverse Ibanez-modeller

- De nye fine Epiphonegitarene, Futura custom, SG custom

- Fender til under 10.000,-

Q: Er du åpen for andre forslag?

A: Så lenge det er gode forslag, ja, jeg har ikke sett så mye på gitarer i det siste, for det meste fokusert på øving, gitar og trompet, så jeg er veldig åpen for andre forslag.

Noen forslag? argumenter? for eller imot?

(Legg gjerne med bilder)

Edit:

T-Bone: Q: Hvor mye er du villig til å betale?

GuitarFreak: A: på utkikk etter ny bil , så vi sier midlertidig max 10 000,-

Endret av GuitarFreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en 7-strenger regner jeg med at det er en metall-øks?

Da ville jeg gått for en Fender Telecaster for å få økt "bredden" i gitarutvalget. Kjenn forskjellen på H1 og Am. Std.-båndene (og gitarene forøvrig, store lakkforskjeller etc også). Personlig synes jeg H1 er en bedre gitar å spille på, og den gir meg en bedre lyd, samt at den ser penere ut... Billigere er den jo også, så da er du godt under budsjettet ditt selv ved et nytt kjøp, og kjøper du brukt blir det enda billigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Dean-gitarer så anbefaler jeg Dean ML Knight. Den ser STRØKEN ut i Vintage Black. Koster bare ca 7-8k, har EMG og spiller nydelig.

Hadde sykt GAS for en slik selv for en liten stund siden etter å ha prøvd den hos den lokale sjappa.

Razorback føltes litt dyrere da og litt bedre å spille på, men mtp at den koster 2x mer enn ML Knight så syns jeg at ML Knight er en god kandidat til penga.

Til 10k så ville jeg absolutt kjøpt brukt. Det er mye penger og du får en råå gitar. F.eks LTD EC-1000, ESP Eclipse II ol.

Ved å kjøpe EC-1000 eller ML Knight (Ny) så får du mye peng til overs.

Ellers så har jo Ibanez noen gode gitarer også. Men jeg er ikke så god på modellene til Ibanez, så det får noen andre ta seg av.

btw.. Doubleneck er noe av det verste jeg har sett innenfor gitarverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw.. Doubleneck er noe av det verste jeg har sett innenfor gitarverdenen.

Der må jeg si meg helt uenig med deg. Double neck er fantastisk kult. Har nettopp tatt inn Epiphone G-1275 i butikken, og spillemessig er den absolutt skikkelig god. Både som 6-strenger og 12-strenger gjør den en bra jobb. Det er kanskje begrenset hvor mange gitarister som faktisk har bruk for en, men de som har bruk for det (eller har veldig lyst på det) finnes det nok av der ute. (jeg er en av dem) :)

Designmessig er det jo ikke noe "teitere" enn mye Dean eller andre lirer av seg, uansett om man måler designet objektivt opp mot bruksverdi. Måler man det i hvor mange som synes det er pent skal jeg love deg at det er flere der ute som liker G-1275 enn som liker en gitt Dean-modell (og jeg nevner vanligvis ikke noe om utseendet på dem på tross av at jeg synes det er teite greier. Jeg har til og med solgt noen av dem til kunder som ønsker en passe harry look). :D Hver sin smak...

Men nå ligger G-1275 10% over budsjettet til guitarfreak, så jeg nevnte den ikke i forbifarten...

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er no min mening da, kanskje litt dårlig formulert :P

Nettopp derfor jeg liker Dean ML Knight. Den er ikke så overdrevet som de andre Dean-gitarene. Helt matt, svart finish. Viss man har sett/kjent på ESP Eclipse II i vintage black, så vet dere hva jeg snakker om.

Lettspilte gode gitarer syns jeg. Hadde ikke takket nei til den sånn. Desverre er det lite av dem på bruktmarkedet for de som ikke har peng til ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ligger jo ikke over :o da er isåfall du dyr på gitarer, den koster jo nede i 9K
Den koster nede i 7k på Hagstrøm i Bergen. (eller kostet, vet ikke nå)

Du vet.. Lappen tar knekken på økonomien.

Jeg vet den koster ned i 9k (7k) noen steder. Det er fordi det er modeller som ble kjøpt inn for 3-4 år siden og som har stått i butikker eller på lager siden det. Det finnes 4 generasjoner G-1275. Den nyeste er betydelig forbedret på mange forskjellige felt og har også en høyere veiledende pris (som sier seg selv når de har byttet treverk, lakkeringsrutiner, elektronikk etc). http://www.luthman.no er importøren, og der ser du at den koster nøyaktig 11995,- veil. eller 20% over budsjettet til GuitarFreak. Derfor skrev jeg 10% over fordi man vanligvis får forhandlet seg til en litt lavere pris. Faller man ned på 9k så er det et rent tapsprosjekt for alle butikker i Norge å kjøpe en NY G-1275 og selge den til den prisen. Regnestykket går ikke opp for noen butikker i landet, uavhengig om de er nettbutikk...

Hvis dere har fulgt med så skriver jeg alltid veiledende priser om produkter når jeg nevner noe om pris. Skulle jeg holdt på og skrevet de nøyaktige prisene vi har på alle gitarene våre ville jeg jo alltid bare endt opp med ren reklame for oss, også måtte jeg sjekket opp med alle andre butikker i landet om de har kampanjer etc. Plutselig har vi en kampanje og skriver en pris, men så søker noen frem tråden 2mnd senere og skjønner ikke bæret av prisene som står der (hvis jeg f.eks skriver at Gibson SG Std koster 9595,-, noe som er et begrensa tilbud for de største Gibson-butikkene i landet, kommer det til å se veldig teit ut når Luthman fjerner kampanjetilbudet og alle SG std er tilbake til veiledende på 15695,- om noen uker. Den prisen vi selger dem for nå er jo under vår vanlige innkjøpspris (som er lik for alle butikker i hele landet)) Et forum er et sted man samler opp informasjon, og om en butikk hadde et enkelt eksemplar av G-1275 som de kjøpte i plywood-tida og gjerne vil selge med tap fordi lagerkostnader på en gitar er over 1k i året er ikke så veldig interessant når man snakker om hva gitaren koster generelt. Det kan være spennende å nevne at man finner et eksemplar til den prisen, men snakker man kostnad på en gitar generelt må man ha et nøytralt utgangspunkt, og da er veiledende pris det eneste fornuftige. Du kan også se det samme på Fender (som vi forsåvidt vanligvis ligger godt under veil. pris på). Der er det en del nettbutikker (som jeg ikke skal henge ut her) som sitter med '06-modeller og selger disse til '06-priser, men oppgir veiledende pris i '09-priser. Da får man en veldig stor "besparelse", for veil pris har gått opp i takt med kvalitetsøkningen som er ganske betydelig. Vi selger bare '09-modellene...

Sammenligning med G-1275: Jeg kan godt selge dere alle en ubrukt iPhone til 2000kr uten binding. Du får ikke vite på forhånd om den er en EDGE, 3G eller 3GS, men veiledende pris på iphone ligger jo nå ihvertfall på over 5000kr, så det er jo garantert et røverkjøp... :P

Er det bedre om jeg driver og reklamerer med hva vi selger under veiledende pris, og hva vi har kampanjer for? Jeg føler det blir å blande roller litt, og jeg er på dette forumet for å diskutere, ikke å drive reklame. Men jeg kan fortelle deg at vi aldri har solgt en eneste gitar (eller noe annet) til mer enn veiledende pris, og kommer aldri til å gjøre det heller. :)

Edit: Veiledende pris på forrige genereasjon G-1275 i 2005 var 9.295,- for dem som er interessert i det. Nyeste generasjon (lansert 2008 hvis jeg husker korrekt) er 11.995,- veil i skrivende stund, og største endringen er pickupene på 6-strengeren, treverket, samt stemmemekanikken som er helt rå.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den HW1 American Standard som jeg har spilt en del på, hadde ikke så flotte pickups. Gitaren føles veldig dyr pga halsen og treverket. Men det er noe med pickupsa. Ligger en Mex strat på øvingsloalet også. Pickupsa på den har mer trykk og fyldigher til å være singlecoils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.