Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Custom LP.. Hvilke år er nono?


LesMarshall92

Anbefalte innlegg

Heihei.

jeg har snakket med Arne på VG om å bestille en Gibson Les Paul custom white.

Jeg har ikke peiling på hvilke år som er bra, og hvilke som er ansett som "nono".

budsjettet er 20.000 kr.

noen som vet noe? :)

Strengt tatt er det kanskje ingen periode som er "nono", men generelt bør du ligge unna '70-tallere da de er ansett som dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen laget etter 06 er vel ratt chambered. Vet ikke om du syntes det er bedre med lettere gitarer enn mye sustain, men hvis ikke så burde du sikkert holde deg unna dem. Men om gitaren i dette tilfellet er chambered vet helt sikkert Arne. Kjøpte goldtopen min av han og den har nå holdt alle løfter han ga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sier at man skal holde seg unna 70-talls, men customen til John Sykkes er en 78, så funker vell fortsatt for han...

Derfor jeg sier generelt. Det finnes gode Les Pauler fra '70-tallet, men GENERELT er de dårligere enn resten. Du kan spørre på hvilket som helst gitarforum, og du vil få det svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, takk for svar. det var det jeg trodde, mtp 70'tallere :)

til Orsvend: En Custom bør være tung spør man meg da, det er litt av mojoen :P

Customen er tyngre pga. tjukkere mahogny-plank i tillegg til at den har Mahogny topp også, i motsetning til andre Les Pauler som har lønn i toppen.

Likevel vil en Custom fra slutten av 50-tallet sannsynligvis være merkbart lettere enn en 70-taller. Gibson fikk ikke lenger tak i den mahognyen de hadde brukt, og måtte bruke en annen type som er tyngre. Derfor begynte man på 80-tallet å gjøre forskjellige inngrep for å redusere vekta på de fleste Lestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Custom fra '76 som både spiller og låter som en drøm. Det er nok viktigere at du prøver gitaren og finner ut om DU liker den eller ikke enn å høre på hva alle andre sier om årsmodellene :) Og ja, den er tung som f***, men har deretter sustain!

Betalte for øvrig 12 lapper for min, så noe bomkjøp vil jeg vel ikke si at det var uansett :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt på mange forskjellige LP fra forskjellige år.

Mitt tips blir å ikke bry deg noe som helst om årsmodellen, men alltid prøve gitaren først og finne ut om du liker den...

Kjøper du en brukt gitar er det de individuelle forskjellene som er viktige, ikke hvilken årsmodell det er. Husk at Gibson får nye leveringer av treverk hele tiden, så der blir det jo variasjoner, og plutselig har du en annen gitarbygger enn den LPen som ble bygget 5 min før din egen. Det er mennesker som bygger det, og det er ikke sånn at alle de som jobbet for Gibson på 80-tallet er flinkere enn alle de som jobbet for Gibson på 70-tallet. Det blir individuelle variasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Custom fra '76 som både spiller og låter som en drøm. Det er nok viktigere at du prøver gitaren og finner ut om DU liker den eller ikke enn å høre på hva alle andre sier om årsmodellene :) Og ja, den er tung som f***, men har deretter sustain!

Betalte for øvrig 12 lapper for min, så noe bomkjøp vil jeg vel ikke si at det var uansett :rolleyes:

Veldig viktig poeng.

Og i og med 70-tallernes litt frynsete rykte ligger de ikke spesielt høyt i pris, så man kan virkelig gjøre et godkjøp hvis man kommer over et bra eksemplar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig poeng.

Og i og med 70-tallernes litt frynsete rykte ligger de ikke spesielt høyt i pris, så man kan virkelig gjøre et godkjøp hvis man kommer over et bra eksemplar.

70-tallets dårlige rykte bygger mest på andre modeller enn Custom.

En vesentlig grunn for det dårlige ryktet var at de gikk bort fra mahogny med lønnetopp,

og i stedet laget gitarene med lagvis mahogny og lønn.

Dette gjelder ikke de gitarene som er av hel mahogny som Custom modellene. (og noen andre)

Custom fra de første årene på 70-tallet er ettertraktede, og går for høye priser,

så jeg ser ikke helt vitsen med å styre unna dem. (hvis du kommer over en)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Custom fra de første årene på 70-tallet er ettertraktede, og går for høye priser,

så jeg ser ikke helt vitsen med å styre unna dem. (hvis du kommer over en)

My thoughts exactly. Jeg vet ikke hvor dere har det fra, men Custom reissues fra tidlig 70-tall er faktisk meget ettertraktede.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.