Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Laney PT-30 nesten ikke hørbar etter 1min


Innos

Anbefalte innlegg

Kjøpte en slik nettopp, og jeg oppdaget straks et ganske alvorlig problem.

Etter å ha spilt en kort stund vil rett og slett ikke forsterkeren avgi noe særlig lyd.

I starten funker den uten problemer, men etter ca. ett minutt så er lyden såvidt hørbar uansett hvor jeg setter mastervolumet.

Det eneste som endres er at den støyer mer jo høyere masteren er satt til.

Dette skjer på både høy- og lav-sensitivitetsinngangene, men lyden er enda lavere på den lave.

Jeg har også prøvd forskjellige kabler både inn i forsterkeren og ut av forsterkeren, og ingenting hjelper.

Noen ganger så går den opp og ned litt som en rar tremoloeffekt istedenfor, men det er jo ikke akkurat så mye bedre.

Har noen peiling på hva det kan være og hvordan jeg kan løse problemet?

edit: Når jeg skrur den på nå tar det ikke lenger en liten stund før problemet oppstår, nå skjer det med en gang.

Det begynte forresten også med at denne "tremoloeffekten" gikk litt av og på, mens jeg nå rett og slett bare får problemet med nesten ingen lyd i det hele tatt.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen skulle lure: den er kjøpt av meg, og jeg spilte på den i en time eller to rett før jeg sendte den, og da fungerte den uten problemer. Jeg har ikke mye peiling på rør, men kan det være preamprørene som er døde?

Jeg kommer selvfølgelig til å returnere pengene å få tilbake forsterkeren dersom det ikke er noe som han selv kan fikse uten problemer. Jeg betaler også det han synes er passe for nye rør dersom det mest sannsynelig er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd flere gitarer, kabler, andre forsterkere osv., det er definitivt noe med forsterkeren.

Alt jeg har prøvd med har funket fint på andre ting.

Nå nettopp funket den igjen i maks fem minutter, men så kom problemet tilbake igjen som før.

edit: Har ingen gitare med aktive pickuper, og at Boffen gjør opp for seg er jeg ikke i tvil om.

Jeg tror uansett at vi begge vil gjøre det vi kan for å slippe retur e.l.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nesten det samme med min Laney Klipp. Tror Ernst Nærø skiftet utgangsrør og en av rørsokkelene så var det i orden. På min så røyk også sikringen når dette skjedde.

Endret av Grohl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kostet det, cirka?

1000 spenn på en prikk. Kunne sikkert vært billigere om man hadde gjort det selv, men det er greit å få noen kyndige til å sjekke at ting er som det skal også.

Endret av Grohl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hvis ingen kommer på noe annet så får jeg vel ta den til noen som kan fikse slikt.

Kan vel til nøds gå til en musikkforretning, men vil nesten tro at noen som driver privat har mer erfaring med noe slikt.

Koster meg sannsynligvis mindre penger også.

Men når det først har kommet til det så kan man vel prøve nye rør først uansett.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en slik nettopp, og jeg oppdaget straks et ganske alvorlig problem.

Etter å ha spilt en kort stund vil rett og slett ikke forsterkeren avgi noe særlig lyd.

I starten funker den uten problemer, men etter ca. ett minutt så er lyden såvidt hørbar uansett hvor jeg setter mastervolumet.

Det eneste som endres er at den støyer mer jo høyere masteren er satt til.

Dette skjer på både høy- og lav-sensitivitetsinngangene, men lyden er enda lavere på den lave.

Jeg har også prøvd forskjellige kabler både inn i forsterkeren og ut av forsterkeren, og ingenting hjelper.

Noen ganger så går den opp og ned litt som en rar tremoloeffekt istedenfor, men det er jo ikke akkurat så mye bedre.

Har noen peiling på hva det kan være og hvordan jeg kan løse problemet?

edit: Når jeg skrur den på nå tar det ikke lenger en liten stund før problemet oppstår, nå skjer det med en gang.

Det begynte forresten også med at denne "tremoloeffekten" gikk litt av og på, mens jeg nå rett og slett bare får problemet med nesten ingen lyd i det hele tatt.

Sistgang jeg var borte i det der, så var det faktisk en kabel som hadde brudd!

Det kom svært svak lyd, selvom det var totalbrudd på kablen.

Ta av isolasjonen på enden og se at alle er intakte med både jord og hot.

Sjekk også konnektivitet mellom potmeter og samkoblede etter brudd.

Skulle dette være ok, røra?

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.