Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Datering av Super Reverb Silverface


Spruter

Anbefalte innlegg

Har endelig realisert drømmen om å eie en Super Reverb Silverface. Han jeg kjøpte den av sa den var en '76-modell, og jeg har egentlig ikke noe grunn til ikke å tro ham. Likevel, man sjekker jo opp det man kan.

Her er dataene:

Bak på "chassis" (metall-greia): A600867

På høyttalerne: 465-629 10L6-1

På papirlappen med bilde av rørene osv: 010385 (i tillegg til patentnummeret).

Høyttalerne er altså Oxford, det er ganske opplagt (10L6), men når er de fra?

Ampen har mastervolum, og skal derfor være post-'75-modell så vidt jeg har forstått, men "Dating Fender tube amps"-oversikten (http://www.tcguitar.com/guitar-accessories/5-dating-fender-tube-amps-by-serial-number-part-5) plasserer den i 1973...pga. at den er A600867 Det stusser jeg over. Hvordan kan den være fra '73 og ha master volum?

Jeg har ikke åpnet den og sett etter eventuell datering inni.

Noen som kan hjelpe? Forklare det tilsynelatende mysteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har endelig realisert drømmen om å eie en Super Reverb Silverface. Han jeg kjøpte den av sa den var en '76-modell, og jeg har egentlig ikke noe grunn til ikke å tro ham. Likevel, man sjekker jo opp det man kan.

Her er dataene:

Bak på "chassis" (metall-greia): A600867

På høyttalerne: 465-629 10L6-1

På papirlappen med bilde av rørene osv: 010385 (i tillegg til patentnummeret).

Høyttalerne er altså Oxford, det er ganske opplagt (10L6), men når er de fra?

Ampen har mastervolum, og skal derfor være post-'75-modell så vidt jeg har forstått, men "Dating Fender tube amps"-oversikten (http://www.tcguitar.com/guitar-accessories/5-dating-fender-tube-amps-by-serial-number-part-5) plasserer den i 1973...pga. at den er A600867 Det stusser jeg over. Hvordan kan den være fra '73 og ha master volum?

Jeg har ikke åpnet den og sett etter eventuell datering inni.

Noen som kan hjelpe? Forklare det tilsynelatende mysteriet?

Prøv den her: http://www.ampwares.com/index.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, og for kjapt svar. Men ampwares blir for generelt for akkurat dette formålet. Jeg vet ikke engang hvilken krets (circuit) den har.

Jeg lurer på om noen kan forklare det tilsynelatende paradokset at en '73 Super Reverb har mastervolum (eller heller: at en Super Reverb med mastervolum har et eldre chassis-nummer enn den burde). For øvrig kan det nevnes at det står at den er 45 watt RMS bakpå. Dette slår meg også som rart siden Super Reverbene ble laget som 40 watt fram til 1975, og som 70 watt siden (reissues excluded), jf. http://www.ampwares.com/amp.asp?id=98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, og for kjapt svar. Men ampwares blir for generelt for akkurat dette formålet. Jeg vet ikke engang hvilken krets (circuit) den har.

Jeg lurer på om noen kan forklare det tilsynelatende paradokset at en '73 Super Reverb har mastervolum (eller heller: at en Super Reverb med mastervolum har et eldre chassis-nummer enn den burde). For øvrig kan det nevnes at det står at den er 45 watt RMS bakpå. Dette slår meg også som rart siden Super Reverbene ble laget som 40 watt fram til 1975, og som 70 watt siden (reissues excluded), jf. http://www.ampwares.com/amp.asp?id=98.

Mye rart med Fender nummer, men jeg mener bestemt at jeg har lest et sted

at tallet etter A i serienummeret, er året de ble produserte. (dette gjelder for en periode med silverface)

Det er også mye rart med importerte/eksporterte Fender amper.

Mange er gjort om av importører, og modeller for eksport var også ofte avvikende fra "normalen".

Sjekk "how old is my amp" delen. Det lar seg gjøre på høytalere, transformatorer, potmeter m.m.

Som f.eks. høytalerne dine: 465-629 10L6-1

465 = Oxford

629 = år + uke = '76, uke 29

10L6-1 = høytalermodellen fra Oxford

Det samme kan du gjøre med andre deler av ampen. Trafoene er som oftest det sikreste.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart med Fender nummer, men jeg mener bestemt at jeg har lest et sted

at tallet etter A i serienummeret, er året de ble produserte. (dette gjelder for en periode med silverface)

Det er også mye rart med importerte/eksporterte Fender amper.

Mange er gjort om av importører, og modeller for eksport var også ofte avvikende fra "normalen".

Sjekk "how old is my amp" delen. Det lar seg gjøre på høytalere, transformatorer, potmeter m.m.

Som f.eks. høytalerne dine: 465-629 10L6-1

465 = Oxford

629 = år + uke = '76, uke 29

10L6-1 = høytalermodellen fra Oxford

Det samme kan du gjøre med andre deler av ampen. Trafoene er som oftest det sikreste.

Takk igjen.

Nå har jeg titta litt rundt inni, og det står 76 med tusj et sted der. Men det som er merkelig er at den har rør-rectifier (5U4GB) istedenfor solid state, og at den ikke har middle-eq-justering på normal-kanalen, som jeg har forstått at sen 70-talls Super Reverber skal ja. Mens den har push-pull MV. Du har kanskje rett i at dette har å gjøre med at den er en eksport-modell og muligens gjort om av importøren i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

Nå har jeg titta litt rundt inni, og det står 76 med tusj et sted der. Men det som er merkelig er at den har rør-rectifier (5U4GB) istedenfor solid state, og at den ikke har middle-eq-justering på normal-kanalen, som jeg har forstått at sen 70-talls Super Reverber skal ja. Mens den har push-pull MV. Du har kanskje rett i at dette har å gjøre med at den er en eksport-modell og muligens gjort om av importøren i Sverige.

Ofte er det også slik, at selv om produsenten har forandret modellen, blir den gamle modellen levert som eksport modell en god stund.

Det kan ha med tiden det tar med produksjon og shipping, og også tiden det tok å få godkjent nye modeller hos SEMKO eller NEMKO,

som skulle godkjenne alle amper før de ble solgt i henholdsvis Sverige og Norge.

Jeg har sett både blond Fender Bassman fra '65, og Marshall JMP fra '84 som eksportamper.

Det er henholdsvis 1 1/2 år, og 3 år etter at de egentlig gikk ut av produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du (eller noen andre) noen tips til hva slags vedlikehold/service jeg bør gjøre på den? Det er grunn til å anta at den ikke har vært åpnet opp på mange år, for ikke å si tiår. Hva er ting man bør se etter? Jeg er ingen elektriker, men jeg liker å gjøre mest mulig sjøl, og har det mest elementere som voltmeter, loddepenn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. Det blir en del skruing med andre ord? Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg går frem, har du en "oppskrift"? Er redd for å skru for mye (sånn at noe faller ut), eller for lite (sånn at jeg river av eller brekker noe)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av bakplata, og skru løs ampen fra toppen. (tror det er slik på de ampene)

Det er bare å få ampen ut av kassa. Husk at det fortsatt er høyspennings-strøm i ampen,

selv om alt er koblet fra. Kondensatorene holder på spenningen, selv om alt er slått av, og støpselet trukket ut.

Du kan førsøke å bli kvitt denne strømmen ved å spille på ampen i det du slår av ampen,

eller tømme kondisene for strøm med ledning og klyper.

Gode instruksjoner for det siste finner du bl. a. i byggesett manualene hos Metro amp.

Det er heftig strøm i ampen, så jeg anbefaler absolutt å få tømt kondisene for strøm før du setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skal forsøke dette. Blir interessant.

Men hvis jeg skal få noe vettuge målinger ut av dette (med mulitimeteret) må jeg vel å strømmen på eller? Hva slags verdier er det jeg bør se etter, eller hva slags spenninger bør det ligge på? Jeg må vel ha røra i også for å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg åpna den opp, og legger ved noen bilder her. Jeg er jo ingen ekspert, så jeg vet ikke nøyaktig helt hva jeg ser på til en hver tid. Kom gjerne med kommentarer på hvordan den ser ut, og hva som bør gjøres.

post-5940-1248540870_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.