Web Analytics
Jump to content

Datering av Super Reverb Silverface


Spruter
 Share

Recommended Posts

Har endelig realisert drømmen om å eie en Super Reverb Silverface. Han jeg kjøpte den av sa den var en '76-modell, og jeg har egentlig ikke noe grunn til ikke å tro ham. Likevel, man sjekker jo opp det man kan.

Her er dataene:

Bak på "chassis" (metall-greia): A600867

På høyttalerne: 465-629 10L6-1

På papirlappen med bilde av rørene osv: 010385 (i tillegg til patentnummeret).

Høyttalerne er altså Oxford, det er ganske opplagt (10L6), men når er de fra?

Ampen har mastervolum, og skal derfor være post-'75-modell så vidt jeg har forstått, men "Dating Fender tube amps"-oversikten (http://www.tcguitar.com/guitar-accessories/5-dating-fender-tube-amps-by-serial-number-part-5) plasserer den i 1973...pga. at den er A600867 Det stusser jeg over. Hvordan kan den være fra '73 og ha master volum?

Jeg har ikke åpnet den og sett etter eventuell datering inni.

Noen som kan hjelpe? Forklare det tilsynelatende mysteriet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 35
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har endelig realisert drømmen om å eie en Super Reverb Silverface. Han jeg kjøpte den av sa den var en '76-modell, og jeg har egentlig ikke noe grunn til ikke å tro ham. Likevel, man sjekker jo opp det man kan.

Her er dataene:

Bak på "chassis" (metall-greia): A600867

På høyttalerne: 465-629 10L6-1

På papirlappen med bilde av rørene osv: 010385 (i tillegg til patentnummeret).

Høyttalerne er altså Oxford, det er ganske opplagt (10L6), men når er de fra?

Ampen har mastervolum, og skal derfor være post-'75-modell så vidt jeg har forstått, men "Dating Fender tube amps"-oversikten (http://www.tcguitar.com/guitar-accessories/5-dating-fender-tube-amps-by-serial-number-part-5) plasserer den i 1973...pga. at den er A600867 Det stusser jeg over. Hvordan kan den være fra '73 og ha master volum?

Jeg har ikke åpnet den og sett etter eventuell datering inni.

Noen som kan hjelpe? Forklare det tilsynelatende mysteriet?

Prøv den her: http://www.ampwares.com/index.asp

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, og for kjapt svar. Men ampwares blir for generelt for akkurat dette formålet. Jeg vet ikke engang hvilken krets (circuit) den har.

Jeg lurer på om noen kan forklare det tilsynelatende paradokset at en '73 Super Reverb har mastervolum (eller heller: at en Super Reverb med mastervolum har et eldre chassis-nummer enn den burde). For øvrig kan det nevnes at det står at den er 45 watt RMS bakpå. Dette slår meg også som rart siden Super Reverbene ble laget som 40 watt fram til 1975, og som 70 watt siden (reissues excluded), jf. http://www.ampwares.com/amp.asp?id=98.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, og for kjapt svar. Men ampwares blir for generelt for akkurat dette formålet. Jeg vet ikke engang hvilken krets (circuit) den har.

Jeg lurer på om noen kan forklare det tilsynelatende paradokset at en '73 Super Reverb har mastervolum (eller heller: at en Super Reverb med mastervolum har et eldre chassis-nummer enn den burde). For øvrig kan det nevnes at det står at den er 45 watt RMS bakpå. Dette slår meg også som rart siden Super Reverbene ble laget som 40 watt fram til 1975, og som 70 watt siden (reissues excluded), jf. http://www.ampwares.com/amp.asp?id=98.

Mye rart med Fender nummer, men jeg mener bestemt at jeg har lest et sted

at tallet etter A i serienummeret, er året de ble produserte. (dette gjelder for en periode med silverface)

Det er også mye rart med importerte/eksporterte Fender amper.

Mange er gjort om av importører, og modeller for eksport var også ofte avvikende fra "normalen".

Sjekk "how old is my amp" delen. Det lar seg gjøre på høytalere, transformatorer, potmeter m.m.

Som f.eks. høytalerne dine: 465-629 10L6-1

465 = Oxford

629 = år + uke = '76, uke 29

10L6-1 = høytalermodellen fra Oxford

Det samme kan du gjøre med andre deler av ampen. Trafoene er som oftest det sikreste.

Edited by GunnarpåMo
Link to comment
Share on other sites

Mye rart med Fender nummer, men jeg mener bestemt at jeg har lest et sted

at tallet etter A i serienummeret, er året de ble produserte. (dette gjelder for en periode med silverface)

Det er også mye rart med importerte/eksporterte Fender amper.

Mange er gjort om av importører, og modeller for eksport var også ofte avvikende fra "normalen".

Sjekk "how old is my amp" delen. Det lar seg gjøre på høytalere, transformatorer, potmeter m.m.

Som f.eks. høytalerne dine: 465-629 10L6-1

465 = Oxford

629 = år + uke = '76, uke 29

10L6-1 = høytalermodellen fra Oxford

Det samme kan du gjøre med andre deler av ampen. Trafoene er som oftest det sikreste.

Takk igjen.

Nå har jeg titta litt rundt inni, og det står 76 med tusj et sted der. Men det som er merkelig er at den har rør-rectifier (5U4GB) istedenfor solid state, og at den ikke har middle-eq-justering på normal-kanalen, som jeg har forstått at sen 70-talls Super Reverber skal ja. Mens den har push-pull MV. Du har kanskje rett i at dette har å gjøre med at den er en eksport-modell og muligens gjort om av importøren i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen.

Nå har jeg titta litt rundt inni, og det står 76 med tusj et sted der. Men det som er merkelig er at den har rør-rectifier (5U4GB) istedenfor solid state, og at den ikke har middle-eq-justering på normal-kanalen, som jeg har forstått at sen 70-talls Super Reverber skal ja. Mens den har push-pull MV. Du har kanskje rett i at dette har å gjøre med at den er en eksport-modell og muligens gjort om av importøren i Sverige.

Ofte er det også slik, at selv om produsenten har forandret modellen, blir den gamle modellen levert som eksport modell en god stund.

Det kan ha med tiden det tar med produksjon og shipping, og også tiden det tok å få godkjent nye modeller hos SEMKO eller NEMKO,

som skulle godkjenne alle amper før de ble solgt i henholdsvis Sverige og Norge.

Jeg har sett både blond Fender Bassman fra '65, og Marshall JMP fra '84 som eksportamper.

Det er henholdsvis 1 1/2 år, og 3 år etter at de egentlig gikk ut av produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Har du (eller noen andre) noen tips til hva slags vedlikehold/service jeg bør gjøre på den? Det er grunn til å anta at den ikke har vært åpnet opp på mange år, for ikke å si tiår. Hva er ting man bør se etter? Jeg er ingen elektriker, men jeg liker å gjøre mest mulig sjøl, og har det mest elementere som voltmeter, loddepenn osv.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk. Det blir en del skruing med andre ord? Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg går frem, har du en "oppskrift"? Er redd for å skru for mye (sånn at noe faller ut), eller for lite (sånn at jeg river av eller brekker noe)...

Link to comment
Share on other sites

Ta av bakplata, og skru løs ampen fra toppen. (tror det er slik på de ampene)

Det er bare å få ampen ut av kassa. Husk at det fortsatt er høyspennings-strøm i ampen,

selv om alt er koblet fra. Kondensatorene holder på spenningen, selv om alt er slått av, og støpselet trukket ut.

Du kan førsøke å bli kvitt denne strømmen ved å spille på ampen i det du slår av ampen,

eller tømme kondisene for strøm med ledning og klyper.

Gode instruksjoner for det siste finner du bl. a. i byggesett manualene hos Metro amp.

Det er heftig strøm i ampen, så jeg anbefaler absolutt å få tømt kondisene for strøm før du setter i gang.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg skal forsøke dette. Blir interessant.

Men hvis jeg skal få noe vettuge målinger ut av dette (med mulitimeteret) må jeg vel å strømmen på eller? Hva slags verdier er det jeg bør se etter, eller hva slags spenninger bør det ligge på? Jeg må vel ha røra i også for å gjøre dette?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg åpna den opp, og legger ved noen bilder her. Jeg er jo ingen ekspert, så jeg vet ikke nøyaktig helt hva jeg ser på til en hver tid. Kom gjerne med kommentarer på hvordan den ser ut, og hva som bør gjøres.

post-5940-1248540870_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det der så utrolig bra ut spør du meg! Nå er det nok en del ting bildet ikke viser, men jeg ville latt den der passere visuell kontroll på min jobb. Om du begynner å prøve å bytte noe der risikerer du å ødelegge mer noe annet ( tatt i betraktning at jeg ikke har kjennskap til ditt kunnskapsnivå).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.