Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Datering av Super Reverb Silverface


Spruter

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ser bra ut, og hvis det låter bra med nye utgangsrør, er det bare å tute og kjøre.

Hvis noe skal byttes er det evt. filterkondensarorer som er dårlige, ikke noe annet.

Jeg tror filterkondensatorene på denne sitter i et eget "rom" på andre siden av chassis,

slik at de ikke er synlige på bildene her.

Det er de som har de største verdiene, og den høyeste spenningen an kondensatorene du bør se på.

Typiske verdier på en Fender amp er f.eks. 70uF og 20uF med spenning på 450v.

Husk at disse holder på farlig strøm, selv om ampen er skrudd av, og koblet fra.

Vær også klar over at forskjellige 6L6GC rør kan låte veldig forskjellig i ampen din.

Spanderer du på deg et godt NOS par med f.eks. JAN Philips 7581, kommer du ikke til å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig funnet de store kondensatorene, de henger i et eget rom under chassiet ja. Se bilde for detaljer. Jeg syns jo det ser bra ut.

Når du snakker om å sjekke verdier Gunnar, er det hva som står på kondensatorene du snakker om, eller er det målinger jeg skal foreta?

Hvordan stiller man forresten bias på denne ampen?

post-5940-1248691533_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatorene ser bra ut. Hvis du skal sjekke dem, er det bare å måle at de fortsatt

er innenfor de verdiene de skal ha som er +/- 10% av det som står på.

Da slår du av ampen mens du spiller, til ampen ikke gir fra seg mer lyd.

Da skal kondensatorene være tappet for det meste av strømmen slik at det er safe å måle,

uten å få seg en skikkelig "karamell".

Biasjustering har jeg ikke på noen av ampene mine, så det har jeg lite peil på,

annet at jeg tror at biasjustering er betydelig overdrevet.

Tenk heller på gode utgangsrør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slår du av ampen mens du spiller, til ampen ikke gir fra seg mer lyd.

Da skal kondensatorene være tappet for det meste av strømmen slik at det er safe å måle,

uten å få seg en skikkelig "karamell".

En grei regel dette, men jeg liker å jorde kondensatorene, for å være sikker på at de er tomme. Litt surt om de ikke skulle være det, er mindre behagelig!

Nå er ikke jeg helt oppdatert på multimeterfronten, men såvidt meg bekjent, får du ikke målt kapasitansen nøyaktig med et multimeter. Må ha et eget måleinstrument for denne jobben. Mulig det er noen måter å lure seg utenom dette på?

EDIT: Vet Fluke-multimetre har mulighet for å måle kapasitans, så mulig dette også er kommet på billigere utgaver? :blush:

Endret av Tommy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Har kjøpt meg multimeter med kapasitansmålemuligheter.

Rett etter jeg gjorde det, gikk jeg innom den lokale gitarsjappa -- som har ganske peiling -- og hørte hva dem mente måtte gjøres. Han som sto der erklærte ganske kategorisk at alle (store) kondensatorer måtte byttes, og sa at de maks holdt i 15 år. Sannsynligvis er mine nesten 35 år gamle. Er dere enig i hans vurdering av dette? Han snakket om lekkasje og greier, og sa at det ikke holdt å måle kapasitansen. Han mente det ville koste 3500 (parts and labour) å bytte alle nødvendige kondensatorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit!

Jeg har fortsatt godt fungerende filterkondensatorer i en amp som er 11år eldre enn din.

Noen skifter dem for å være på "sikre siden" slik at de ikke skal ryke.

Ellers er det bare å følge med på at de er i orden, og bytte dem helst før de kollapser fullstendig,

for da kan det skade andre deler av ampen.

Hvis du evt. velger å skifte dem, kan du gjøre det sjøl, og ta vare på de originale.

Når filterkondensatorene begynner å fungere dårlig hørs det som regel på lyden.

Da blir det ofte "ghost notes" fordi kondisene ikke lenger klarer å filtrere vekk høyspenning fra signalkjeden i ampen.

Jeg tror vel ikke det helt om reparatører i Norge, men mange ampteknikere har levd godt på å bytte ut originale deler

i gamle Fender og Marshall amper, for så å selge delene for gode penger til vintagemarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ampen din låter pent, er fri for 100Hz-støy og ikke spiser utgangsrør så kan du være blid og fornøyd. Filterkondensatorene dine ser nydelige ut på bildet, og jeg tviler om du trenger røre dem i det hele.

Når et lite multimeter prøver å måle elektrolyttkondensatorer så lader det dem fullt opp og så litt ut igjen, og jeg tviler om du vil ha noe spesielt hell med dette. Du må nok uansett lodde dem ut av kretsen først, og siden selve målingen neppe fører noen vei er det like greit å la være. Hvis du likevel skulle få til å måle dem så må du ta med en toleranse på 10-25% på oppført verdi.

Levetiden på elektrolytter varierer veldig, og som en generell regel så varer nyere kondensatorer kortere enn eldre pga. nye krav til lav kostnad og lugubre, kinesiske fabrikker. Hvis de er jevnlig i bruk og de er av god kvalitet kan de holde omtrent inn i evigheten. Dårlige elektrolytter kan eksplodere og lekke ut giftig guffe allerede etter noen få år.

"Rådene" du har fått fra gitarsjappen din er i beste fall svært villedende, og i verste fall ondskapsfulle. Det er nesten så man skulle tro GunnarpåMo sin teori om at de videreselger deler de ribber, og ekstra trist er prisoverslaget deres. Jeg ville vært svært skeptisk til denne gitarsjappen i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skal nok ta mine forholdsregler når jeg er i kontakt med de folka der neste gang.

Tror jeg lar kondensatorene være som de er. Da gjenstår vel bare biasing, så er jeg good to go. Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg gjør dette. Noen som har peiling? Ninja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på byggesettinstruksjonene på Metroamps forumet står det gode beskrivelser av hvordan du justerer bias.

Du må bare omforme det som står der fra EL34 rør til 6L6 rør, og du må sjekke at det stemmer med motstand til jord der du måler.

Fargekodene for motstander står også i byggesettinstruksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt sammen ampen igjen. Det ble ingen bias-justering, så jeg tror jeg må lese meg opp på hvordan det gjøres før jeg eventuelt skrur den fra hverandre igjen.

Forsterkeren låter fett, det er bare en ting jeg lurer på, og som irriterer litt: jeg har et inntrykk av at den er litt forsinka i responsen. Det er ikke noe jeg klarer å kvantifisere, selv når jeg prøver å se når jeg treffer strengen, men følelsen er at det går et millisekund eller to for mye fra jeg slår an strengen til lyden kommer. Den er herlig følsom på "attacken" -- kan få den fra ganske clean til møkkete bare ved plekterteknikk og styrke -- men det er altså denne lille forsinkelsen som irriterer.

Noen som kjenner til fenomenet, eller har noen teori om hva det kan dreie seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder denne gående litt jeg, selv om det blir for spesielt interesserte.

Nå har jeg lest enda mer rundt i nettets kroker og irrganger. Det har ført til at jeg heller mer mot å bytte filterkondensatorene igjen. En som poster på fenderforum.com, som beskriver et likninde tilfelle som mitt -- riktignok med en litt eldre forsterker -- får råd om å bytte kondensatorene så fort som mulig. Her er innlegget: http://www.thefenderforum.com/forum/showthread.php?t=41046 og her er noen utdrag som jeg syns er relevante:

"This amp should be re-capped at the earliest opportunity. If not, and one of them filters fails, they'll likely do a significant amount of damage to the power supply (ie: fry the power transformer -- very 'spensive to replace). As well, the circuitry an' wiring should be inspected for anythang else that's gotten "toasty" over the years. Stuff like that should also be deep-sixed. Lastly, in the interest of safety, the "death cap" should be disabled and the power cord replaced by a fully-grounded 3-conductor cable and plug (don't fergit to add a ground the AC convenience outlet too)."

"electrical components have a shelf life of so long, and then they need to be replaced. your amp is 30+ years old, so it's been time for some time now. get it refurbished to stock values and you should be fine."

Dette virker mer i tråd med det fyren i den lokale gitarsjappa snakket om. Hva sier dere? Én ting er i alle fall sikkert, det finnes ingen konsensus på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.