Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Datering av Super Reverb Silverface


Spruter

Anbefalte innlegg

Det er helt riktig at det ikke er enighet på dette området. Derfor er det viktig å finne ut hvem som sier hva i diskusjonene.

Du vil ofte få forskjellig svar fra de som driver med vintageamper, og de som driver som "vanlige" reparatører.

Et gammelt råd som fortsatt gjelder, er å ikke røre en vintageforsterker som låter bra.

Gjør skifter og reparasjoner når det trengs for at ampen skal fungere optimalt, ikke fordi en reparatør foreslår det.

Det finnes mange skrekkhistorier om vintageamper som har blitt ødelagt hos reparatører som har lite,

eller minimal kunnskap om vintage amper. Det er nok oftere tilfelle enn ødelagte trafoer, fordi kondiser ikke har blitt byttet.

Jeg har som sagt filterkondiser fra '65 i den ene ampen min, og spilte senest på den i går.

Der gjør fortsatt kondisene det de skal, og det låter også slik det skal.

Nyere filterkondiser er også ofte av dårligere kvalitet enn de gamle, så selv om nye filterkondiser kanskje har en levetid

på 10 - 15 år, vil gamle kvalitetskondiser vare mye lengre.

Mine gamle RS kondiser har militær specs, og du får nok ikke kjøpt filterkondiser med den kvaliteten i dag.

Husk at de som driver i en bransje både vil ha mest mulig å gjøre, og også gjøre jobben sin viktig.

Derfor blir det slik som dette:

1. Skift alle filterkondiser hvert 10. år i ampen din.

2. Bytt utgangsrør og PI rør hvert år, og bytt preamprøra annen hvert år.

3. Vaksiner hunden din hvert år (tatt med p.g.a. hundebildet mitt)

Alle disse tre tingene er råd vi får av "ekspertene", men det bare tull alle tre.

Eneste som nyter godt av at vi følger disse rådene er reparatører, rørpushere og vetrinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forsterkeren på det amerikanske forumet er modifisert, og har to store, uoriginale kondensatorer på et hjemmesnekret tagboard, i stedet for fem originale kondensatorer på turretboard, sånn som din. Jeg er enig i at kondensatorene de snakker om på det andre forumet bør byttes, og man bør tilbakeføre strømforsyningen til original stand.

"Death cap" (den gule over nett-trafo på bildet på am.forum) bør også tas bort, og ampen bør jordes, slik rådet sier. Her til lands har vi NEMKO, EØS-direktiver og ingeniører som vet hva de driver med, så norske amper er allerede jordet, og har aldri hatt "death cap".

Resten av innlegget til denne herren fra Arizona, angående levetiden til kondensatorer, og teorien om hva som skjer når en kondensator ryker, er bare tull. Når man designer en forsterker brukes motstander og sikringer (billige deler) for å beskytte transformatorer og rør (dyre deler). Hvis en filterkondensator svikter så vil ampen kanskje støye litt mer, og hvis den tar kveld på dramatisk vis så kan sikringen ryke.

Det vil nok aldri bli konsensus på internett, så det er viktig at man er kritisk når man velger sine kilder. Om du skal bytte kondensatorene eller ikke er ditt valg, men hvis du gjør det har jeg veldig lyst på de gamle. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deg lure Spruter, nå er det like før han tilbyr seg å kjøpe nye til deg, hvis han får de gamle.

Hehe, riktignok er jeg jomfru her på forumet, men jeg har ikke tenkt til å gå direkte fra litt uskyldig petting til downright anal-penetrering.

Ok, la oss for diskusjonens del, si at jeg har lyst til å bytte filterkondensatorene. Hva er det i så fall jeg trenger, og hvor får jeg tak i dem (på billigst mulig måte)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, riktignok er jeg jomfru her på forumet, men jeg har ikke tenkt til å gå direkte fra litt uskyldig petting til downright anal-penetrering.

Ok, la oss for diskusjonens del, si at jeg har lyst til å bytte filterkondensatorene. Hva er det i så fall jeg trenger, og hvor får jeg tak i dem (på billigst mulig måte)?

Antakeligvis er det noen på vintagedelen av Fender forumet, eller på Fender delen av Plexi Palace forumet som har full peil på det.

Du skal jo bare erstatte dem med filterkodiser med samme verdier, så det er bare å undersøke.

Tror du skal tenke mest på å få tak i de beste erstatningene, og ikke kjøpe billigst mulig.

Vil tippe at de du har er mye bedre enn alt som er å få kjøpt i dag, så legg inn et bilde av filterkondisene dine

på Plexi Palace, og spør hva de syns der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAD har noen som funker,

http://www.tubeampdoctor.com/product_info....products_id=507

http://www.tubeampdoctor.com/product_info....products_id=513

Ellers kan du prøve Elfa eller Farnell og se om du finner elektrolytter fra Panasonic, eller kanskje ringe Demostenes og høre om de har Jamicon. http://rorprat.com/2/kontakt/Nor_respons.asp

Men jeg holder med GunnarpåMo. De du har er nok bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.