Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender-basser - Meninger?


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Ute etter folks meninger om Fender-basser og hvilke bassgitarer man bør ha for å supplere dem. Startet tidligere en tråd om Morgan-gitarer her, og det ble jo en livlig diskusjon som har avtatt litt nå.

Nå lurer jeg på hvilke andre bassgitarer folket i Norge ønsker? Og hva dere synes om Fender-bassene.

I butikken vår nå har vi jevnt over 6 Fender-basser (Am. Std. J-Bass+P-Bass, H1 J-Bass+P-Bass og Std. J-Bass+P-Bass), samt et lite utvalg basser fra Epiphone, Hagström, LTD og Stagg. I tillegg kommer vi til å ha noe Yamaha og Gibson fra høsten. Spørsmålet da er: Hva er det som mangler? Og da er det ikke snakk om drømme-basser som ingen kjøper, men faktiske basser som hører hjemme i en instrumentbutikk.

Vi har jo Anders i butikken som er bassist og dreven på det meste, men han er helt forelsket i Fender-bassene (forsåvidt med god grunn) og jeg vil høre noen andre sine meninger også. Gjerne vel begrunnede og saklige. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

G&L, gjerne Tribute også da

Absolutt bra forslag. Bare Anders kommer tilbake fra Italia skal jeg få prakket på ham et eksemplar så han kan gjøre seg opp en mening om dem.

Musicman-basser ?

Selvfølgelig. Glemte å skrive det opp, men det er også noe vi kommer til å ta inn rett over sommeren.

Tror jeg skal tvinge igjennom en Höfner Beatles-bass også for å glede faren min. Den er jo fantastisk lettspillt (som passer bra for meg som er gitarist). Selv har jeg en 80-talls Ibanez privat og elsker den(!), men er ikke helt i skyene over de nye Ibanez-bassene. Ingenting som gjør at jeg MÅ ha dem liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan klare å selge litt av G&L, evt. Tribute. Det er meget kurante instrumenter. Jeg er en av forumittene som har en selv, og det er veldig mye bass for pengene. Problemet med G&L er at det ikke nødvendigvis er et veldig bra suplement til Fender, da det er en bass som bassister fra det samme segmentet liker.

Yamaha er knall, det er en meget undervurdert bassgitarprodusent, etter min mening.

Men altså- hvorfor Gibson? Greit nok at de lager gitarer, men bass? De få jeg har prøvd har vært neckheavy, døde, dumpe i lyden og stort sett ikke mye å skryte av, såsant man ikke synes en TBird er så tøff at det ikke spiller noen rolle hvordan den er å spille på, eller låter.

Jeg har spilt på en brukbar Gibsonbass, og det var en halvakustisk sak, for mange år siden. Husker ikke hva den heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G&L ville være interessant, ja. Når det gjelder Fender er det ikke noe som jeg egentlig har så veldig sansen for, siden jeg mener det finnes så ufattelig mange rimeligere og bedre alternativer.

Er forøvrig enig med Castor når det gjelder Gibson. Bassene til Gibson synes jeg er fæle, rett og slett. En av de aller verste bassene jeg noengang har spilt på var en Gibson Thunderbird, faktisk. Ikke bra greier, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha er knall, det er en meget undervurdert bassgitarprodusent, etter min mening.

Yamaha lager jevnt over skikkelig gode produkter i alle sjangere, men de har det med å prise seg litt for høyt i forhold til hva konkurrentene deres gjør (men godt innenfor hva instrumentene er verdt), og det tror jeg hindrer dem fra å ha en sterkere markedsposisjon.

Men altså- hvorfor Gibson? Greit nok at de lager gitarer, men bass? De få jeg har prøvd har vært neckheavy, døde, dumpe i lyden og stort sett ikke mye å skryte av, såsant man ikke synes en TBird er så tøff at det ikke spiller noen rolle hvordan den er å spille på, eller låter.

Morsomt at du skulle nevne det, for det er ikke mer enn et par dager siden jeg hadde en "krangel" med en av favoritt-bassistene mine om akkurat dette. (jeg liker ikke å spille på Gibson-bassene fordi de er relativt tungspillte og jeg er bare en simpel gitarist) Konklusjonen ble at de er ikke nevneverdig gode å spille på, men at en dreven bassist ikke noen "problemer" med spillbarheten og at det var verdt det når man er ute etter akkurat Thunderbird-lyden. Det er rett og slett ikke noen andre basser som har den samme lyden, og derfor er den i et litt eget segment selv om den er relativt krevende å jobbe med. Men åpen for forslag. Det er ihvertfall Thunderbird vi tenkte å begrense oss til. De øvrige fra Gibson er ikke så veldig mye å rope "hurra" for i forhold til hva de koster.

@Castorfiber og @Mytola:

Hvis man ser bort fra spillbarheten; hva synes dere om lyden? I studio er ofte den det aller viktigste...

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg så veldig mange betalte timer som bassist i studio, men til det jeg liker med G&L- bassen min, er at den gir meg aktiv og allsidig elektronikk med mulighet til å skru til den lyden jeg vil ha der og da, alt fra retrolyd til mer moderne basslyd. Aktiv bass er tingen for meg, selv om jeg ikke er glad i en steril og scoopet basslyd. Med G&L- bassen kan jeg få omtrent det jeg ønsker meg, for en billig penge.

Fender selger jo fryktelig mange forskjellige basser etter hvert, og mye av det er sikkert veldig bra. En rask kikk gir meg rundt 60 basser å velge i. Jeg har ikke prøvd en brøkdel en gang.

Noe av problemet mitt med Fender er at de sammen med et par andre store fabrikanter har brukt de siste årene på å finne opp på nytt det de drev med på femtitallet. Jeg er ikke så sikker på at det er riktig for meg, det å kjøpe en bass med uskjermet elektronikk isolert med bomullshylser, ferdigslitt av en meksikansk husmor, og så skal jeg synes det er det kuleste av alt og betale mange tusen ekstra for det. Jeg har ikke noe problem med å godta at andre synes det er drit- stilig. Jeg bare lurer på- hvis man riper/bulker en sånn bass litt ekstra selv, blir den da mer eller mindre verdt?

Hvis jeg skulle velge en bil til daglig bruk, hadde jeg ikke kjøpt en kopi av en 1967- modell boble, komplett med riper, solbleking, nedslitte seter og rustflekker, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Castorfiber og @Mytola:

Hvis man ser bort fra spillbarheten; hva synes dere om lyden? I studio er ofte den det aller viktigste...

Jeg synes lyden er veldig dau, daff og uinteressant. Det er rett og slett basser som jeg misliker absolutt alle aspektene av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bugbass

Fender Classic Player, Mexico basser, men fantastisk mye bass for pengene, og bedre enn H-1 bassene etter min mening.

Fender Roadworn, ja jeg vet at noen synes de er alt for dyre, men det er gode basser, og de selger som bare det.

De nye Squire bassene er veldig bra.

Yamaha BB serien.

Warwick er vel på vei inn igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill!

Jeg har til gode å høre en Gibson-bass (live/på nett som har imponert lydmessig. Jeg syns de hører døll og dau ut.
Jeg synes lyden er veldig dau, daff og uinteressant. Det er rett og slett basser som jeg misliker absolutt alle aspektene av.

Virker som det er enighet blant bassistene på dette forumet ihvertfall. Mange andre steder jeg har vært hvor det er mye større splittelse blant folket. Jeg personlig synes den lyden som er "døll og dau" er sinnsykt kul, men skal ikke prøve å frelse noen. Gibson Thunderbird er en bass for spesielt interesserte som er ute etter akkurat den lyden.

Litt samme tankegangen som Hagström HB8 som vi valgte å ta inn (enda særere sak). 8-strengs bass (med pringsippet fra 12-strengs gitar). Den er helt fantastisk lydmessig(!), men du bruker den jo bare når du skal ha en octaver-effekt. Man må ha litt sære ting bare fordi man kan også. ;) Alle bassistene som prøver den elsker den jo...

Noe av problemet mitt med Fender er at de sammen med et par andre store fabrikanter har brukt de siste årene på å finne opp på nytt det de drev med på femtitallet. Jeg er ikke så sikker på at det er riktig for meg, det å kjøpe en bass med uskjermet elektronikk isolert med bomullshylser, ferdigslitt av en meksikansk husmor, og så skal jeg synes det er det kuleste av alt og betale mange tusen ekstra for det. Jeg har ikke noe problem med å godta at andre synes det er drit- stilig. Jeg bare lurer på- hvis man riper/bulker en sånn bass litt ekstra selv, blir den da mer eller mindre verdt?

Hvis jeg skulle velge en bil til daglig bruk, hadde jeg ikke kjøpt en kopi av en 1967- modell boble, komplett med riper, solbleking, nedslitte seter og rustflekker, heller.

Veldig godt poeng, og noe jeg absolutt er enig i. ;) Men nå har det seg jo sånn at det ikke er standardmodellene de tukler med, men spesialmodeller. Det at R&D hos Fender fokuserer på å gjenskape den "gamle" lyden endrer ikke det faktum at standard-lineupen av instrumenter er like god som den alltid har vært (om ikke enda bedre med de helt nye modellene).

Fender Classic Player, Mexico basser, men fantastisk mye bass for pengene, og bedre enn H-1 bassene etter min mening.

Fender Roadworn, ja jeg vet at noen synes de er alt for dyre, men det er gode basser, og de selger som bare det.

De nye Squire bassene er veldig bra.

Yamaha BB serien.

Warwick er vel på vei inn igjen

Fender Classic Player er absolutt noe vi kommer til å ha. Fine saker. Roadworn er litt mer spesielt, men selvfølgelig knall - Skal sloss med de andre gutta om den.

Yamaha BB er jo ganske standard og "kjedelig" å ha hengende, men mange er jo ute etter den også, så den hører hjemme i butikk.

Warwick skal jeg se litt på og prøvespille. Kjenner altfor lite til dem på tross av at de er på vei inn i markedet igjen. Har solgt noen av dem på bestilling allerede hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest en bra musikk instrument forretning burde ha minst én seks-strengers bass, og gjerne et par elektro-akustiske basser, og et par fretless basser også.

For eksempel:

Yamaha TRB 6-strenger

Godin A4 og A5 elektro-akustiske (gjerne fretless)

Yamaha BB og Musicman StingRay fretless basser

Ellers, hva med Warwick? Noen liker dem også.... tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest en bra musikk instrument forretning burde ha minst én seks-strengers bass, og gjerne et par elektro-akustiske basser, og et par fretless basser også.

For eksempel:

Yamaha TRB 6-strenger

Godin A4 og A5 elektro-akustiske (gjerne fretless)

Yamaha BB og Musicman StingRay fretless basser

Ellers, hva med Warwick? Noen liker dem også.... tror jeg.

Takk for gode forslag!

Har både 5-strengers og 8-strengers inne, men 6-strengs kan vi jo også gjerne se på. Vi får kjøre en demo-session for å plukke ut hvilken 6-strenger det evt skal bli, men Yamaha er selvfølgelig en god mulighet.

Akustiske basser (selvfølgelig med preamp) har vi jevnt over hatt inne 2 forskjellige modeller av (1 billig og 1 mer forseggjort), og kommer til å ha noen fremover også selvfølgelig. Fokusert mest på Cort så langt, men Godin skal prøves ut - Har god erfaring med dem fra før.

Diskuterer også fortløpende hvordan vi gjør det med fretless, men har hatt noe interesse for det, så skal ikke se bort ifra at det blir noe der. Veldig sære greier, men jeg liker det godt.

Warwick er på listen over basser jeg skal prøvespille mer ved første anledning... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bugbass
Nå skal ikke jeg skryte på meg så veldig mange betalte timer som bassist i studio, men til det jeg liker med G&L- bassen min, er at den gir meg aktiv og allsidig elektronikk med mulighet til å skru til den lyden jeg vil ha der og da, alt fra retrolyd til mer moderne basslyd. Aktiv bass er tingen for meg, selv om jeg ikke er glad i en steril og scoopet basslyd. Med G&L- bassen kan jeg få omtrent det jeg ønsker meg, for en billig penge.

Fender selger jo fryktelig mange forskjellige basser etter hvert, og mye av det er sikkert veldig bra. En rask kikk gir meg rundt 60 basser å velge i. Jeg har ikke prøvd en brøkdel en gang.

Noe av problemet mitt med Fender er at de sammen med et par andre store fabrikanter har brukt de siste årene på å finne opp på nytt det de drev med på femtitallet. Jeg er ikke så sikker på at det er riktig for meg, det å kjøpe en bass med uskjermet elektronikk isolert med bomullshylser, ferdigslitt av en meksikansk husmor, og så skal jeg synes det er det kuleste av alt og betale mange tusen ekstra for det. Jeg har ikke noe problem med å godta at andre synes det er drit- stilig. Jeg bare lurer på- hvis man riper/bulker en sånn bass litt ekstra selv, blir den da mer eller mindre verdt?

Hvis jeg skulle velge en bil til daglig bruk, hadde jeg ikke kjøpt en kopi av en 1967- modell boble, komplett med riper, solbleking, nedslitte seter og rustflekker, heller.

Bare husk at det ikke er bare relicen som skiller Roadworn bassene fra feks Classic Player, det er annet treverk(mye lettere), andre mikker, andre stemmeskruer og aller viktigst: disse bassene kjennes helt annerledes ut. Særlig p bassen synes jeg er kjempegod. Disse bassene selger jo godt tiltross for prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan anbefale hvertfall den fretlessversjonen av squiers vintage modified-serie, den er virkelig helt super. Har ikke prøvd de andre bassene i den serien. Rent businessmessig kan det være lurt å ha en billig fretless? kan jo være noen bassister som er hypp på å prøve(kjøpe) uten å betale skjorta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.