Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innstallering av mikk på akustisk gitar.


PerA

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Har en Martin LX1, Little Martin som jeg skulle ha montert en form for mikksystem i. Hvilke forskjellige syster har folk hatt suksess med?

Har for øyeblikket en Cherub-sak som klipses fast i lydhullet, men den låter bajs.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulerer faktisk på det samme med en Martin D15. Jeg var en tur hos Østgård Gitarmakeri, og han anbefalte en Fishman Infinity Matrix. Den har preamp, jack-inngang og volum/tone delvis skjult i lydhullet. Tror den ligger på omtrent 2000 kr og bør vel installeres av noen som har greie på det :-) Tror faktisk noen Martin-modeller kommer fra fabrikken med denne fra Fishman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel gått "over the top" og funnet et system jeg hadde vært fornøyd med i flere år, men det begynner jo å nærme seg prisen på gitaren. Det kommer helt an på behovene dine.

1 Fishman Rare Earth Blend (4595 veil,-) - Slipper å ødelegge gitaren og kan flyttes over til neste gitar. Absolutt det beste tipset mitt...

2 Kjøp deg en Se GM10 (ca 5995,-) - Jeg bruker den på min Alhambra 9c og er skikkelig fornøyd. Kan flyttes mellom gitarer, så er ikke bundet opp mot Little Martin. Super lyd, men du må ha tilgang på XLR med +48V for å kunne bruke den...

3 Fishman Prefix Premium Blend (6095,- veil) - Knallbra sak, men involverer noe saging. Lurer på om Marit Larsen har fått installert den i gitaren sin til live-bruk, men må sjekke med Anders i butikken for å være helt sikker på at det var nøyaktig den modellen.

4 Fishman Prefix Pro Blend (4795,- veil) - Litt mindre komplisert enn Premium Blend, men må jo fortsatt sages inn i gitaren. Jeg elsker den til live-bruk.

På min gamle konsertgitar (Alhambra 5p) har jeg Fishman Prefix Pro Blend, og preamp-systemet koster jo nesten like mye som gitaren. Det er det absolutt verdt for meg. Hvis du skal bruke mindre penger enn 4000kr kan du jo gå for f.eks Pro-AG1-125 til 1195, men det er jo et kompromiss med lyden. Valget kommer også an på hvor mye penger du har lyst til å bruke. Jeg har nok anbefalt litt i dyreste laget.

Håper det hjalp noe, men som du ser er jeg litt for å kjøpe et dyrere system som du kan bruke på flere gitarer og dermed "spare" litt penger igjen uten å gjøre kompromiss med lyden.

Edit: Hvis du sier en pris slipper du jo forsåvidt at tipsene spriker mellom 1000,- og 6000,-. Kan alltid være lurt å veilede folk i forhold til lommebok, så slipper du sånne som meg som alltid anbefaler for dyrt. ;)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder nok ikke å bruke like mye på mikksystem som på gitaren. ;)

Mellom 1000 og 2000 tror jeg at budsjettet skal legges.

Tusen takk for alle tips!

Når det gjelder installasjon, så er det en dyktig gitarmann i Ørsta som kan fikse slikt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Under 2K anbefaler jeg L.R.Baggs Ibeam systemet av samme grunner som Hr. Larsen har oppgitt ovenfor. :D

Gulmoen & Engh er importør Gulmoen og Engh men den fins av og til på gitarist.no også gitarist.no

Det burde jeg egentlig husket på å nevne. ;) Særlig siden vi monterer på et par sånne hver mnd, og det er det systemet det går mest av. Fort gjort å bli glemsk når man bare skriver i vei.

Det er ikke en dyr sak, og de fleste sjapper med respekt for seg selv monterer det uten noen store ekstrakostnader. Bare send dem en mail, så får du svar på hva det koster og om de kan det. Veldig små inngrep i gitaren, og et sexy lite system med god lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Jeg trodde du spøkte. Derfor prøvde jeg det, også.

Til saken- en sånn pickup vil i veldig liten grad gjengi den akkustiske lyden i gitaren, relativt uavhengig av kvaliteten på pickupen. Jeg vil tro at de aller fleste ønsker at en kassegitar låter som en kassegitar. Vil man spille elgitar, så kjøper man en elgitar.

Slike løsninger som det der kan passe hvis man vil ha elgitarlyd i kassegitaren. Man bør kanskje forsøke å finne noe i et litt annet prisleie, samt være forberedt på at man kommer til å slite med feedbackproblemer og litt "boomy" lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.