Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min andre innspilling


Capo

Anbefalte innlegg

I går kveld spilte jeg for andre gang inn en sang. Dette er imidlertid en sang de fleste har hørt.

Den er samme stilen som den andre sangen jeg spilte inn (se http://forum.gitarnorge.no/Akustisk-gitar-...ml#entry332655).

Er det noe spesielt jeg bør forandre, fjerne, legge til eller spille inn på nytt? Hvordan er helhetsinntrykket?

EDIT: Har nå laget en konto på soundclick, så nå er det veeldig lett å høre sangen og gi tilbakemelding :)

http://www.soundclick.com/jonerik

Endret av Capo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til svaret jeg hadde da du postet i den forrige tråden så det virker mer sammenhengende...

Du har jo forsåvidt lest det og svart på det allerede, men det hører jo hjemme ser, så:

Veldig god "feeling" på denne sangen også. Godt jobba, virkelig!

Tips jeg har er som følger:

- Litt jevnere volum på deler av vokalen (se 00:58 for å høre hva jeg mener)

- Soloen var skikkelig tøff og usminka. Behold den ca slik - minner meg litt om Strings of Fire (sjekk dem ut hvis du aldri har hørt dem, Guns N' Roses acoustic tributene deres er helt rå!!)

- Personlig ville jeg lagd vokalen litt mindre "sår" (ihvertfall på verset), men beholdt det personlige preget. (ikke gjør for mye med den, for da kan den bli anonym, og det er den ikke nå)

- Lag en live akustisk versjon av denne med et lite publikum på ca 30-50 personer. Finn en lokal "skitten" scene og sett sammen et akustisk program. Finn noen lokale opptaks-helter og se hva de kan lage ut av live-opptaket. Husk å være skikkelig nøye med hvordan gitarlyden er på soundcheck. Du har en fin lyd nå, men må sansynligvis endre mikrofoner etc til live-innspillingen. Hør om en lokal butikk har SE GM10 inne og om du kan få låne den og supler med standard-mikrofoner til du finner lyden du er ute etter (ikke vær redd for å plassere GM10 "feil" i forhold til bruksanvisningen for å finne riktig lyd. Jeg bruker ofte min på baksiden av gitaren hvis jeg er ute etter noe spesielt. Vokal-lyden live er vanskeligere å kontrollere, så der kan du bare gå for en Shure SM58 eller SM57 etter min mening. Husk at ved live-opptak så trenger du preamper med mer headroom og mindre støy fordi du ikke kommer til å kunne legge deg på helt ideelt nivå, men det bør mikseren der du spiller inn være i stand til å takle. Evt hør med en lokal butikk om du får låne ihvertfall 1 skikkelig preamp mot at du reklamerer litt ved å takke dem.

Evt kan du bare beholde det akkurat som det er og være fornøyd med deg selv. wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det er akkurat slik tilbakemelding jeg trenger.

Jeg ser hva du mener, skal fikse volumet. Mulig at jeg spiller inn et par av versene på nytt også, med litt mindre såkalt sårhet, greit å ikke "overspille".

Det live-akustisk-prosjektet vil jeg også prøve å få gjort noe med! Kanskje det er mulig å få til noe slikt i Molde. Først må jeg i tilfelle venne meg til å synge foran folk, noe jeg aldri har gjort Men er det lett å finne en slik lokal scene og slike folk som er villige til å bruke tid og krefter på noe så anonymt (i den betydning at jeg ikke er kjent)? Hvor mye penger må jeg i tilfelle ut med da?

Når det gjelder opplasting av sanger, bryter jeg noen lov hvis jeg legger ut disse coverversjonene på soundclick.com?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder opplasting av sanger, bryter jeg noen lov hvis jeg legger ut disse coverversjonene på soundclick.com?

Ikke hvis du legger den under kategorien "Cover songs" og krediterer plateselskap og forfatter/komponist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.