Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Endelig skikkelige linksgitarer!


The Euphor

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Er seriøs ja. Veldig mange venstrehendte, om ikke de aller fleste, spiller på "korrekte" gitarer. Hvorfor noen har funnet ut at de må ha spesialtilpassede gitarer skjønner jeg ikke.

Hvorfor spiller ikke alle hockeyspillere med kølla samme vei, hva med golfspillere...

Kanskje de synes det er lettere, mer behagelig?

Dæven, noen ganger blir man oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiller ikke alle hockeyspillere med kølla samme vei, hva med golfspillere...

Kanskje de synes det er lettere, mer behagelig?

Dæven, noen ganger blir man oppgitt.

Ja, puter under armene er viktig. De klarte godt å spille gitar før speilvendte modeller ble tilgjengelig, så jeg ser ikke helt poenget. Golfere bør også klare seg med en retning, men det er jo en annen greie - golf går ut på å finne løsninger som gjør sitt til at alle kan spille like bra. Bare kompenser for mangler over hele linja. Når det gjelder hockey, og andre idretter med tilsvarende redskap så er det hensiktsmessig å ulike vridninger på høyre og venstre side.

Kan bli oppgitt ja. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, puter under armene er viktig. De klarte godt å spille gitar før speilvendte modeller ble tilgjengelig, så jeg ser ikke helt poenget. Golfere bør også klare seg med en retning, men det er jo en annen greie - golf går ut på å finne løsninger som gjør sitt til at alle kan spille like bra. Bare kompenser for mangler over hele linja. Når det gjelder hockey, og andre idretter med tilsvarende redskap så er det hensiktsmessig å ulike vridninger på høyre og venstre side.

Kan bli oppgitt ja. ;)

På hvilken måte er det en annen greie? For noen er det enklere den andre veien? Hvor vanskelig er det å forstå? Er den veien DU spiller mer riktig enn den Aphelion spiller? Er hvite mennesker bedre enn svarte?

Endret av Grohl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må selvsagt få spille den veien de vil. Det er da heller ikke noen som har sagt et pip om at noen er mer verdt enn andre.

Jeg er litt tilbøyelig til å være enig med the Euphor om at venstregitarer kanskje er unødvendig, men problemene en venstregitar medfører, går jo bare ut over den som har vent seg til å spille den veien, så da er det ikke mitt problem.

Jeg har hatt noen gitarelever, og har bestandig anbefalt venstrehendte å spille på vanlig gitar. Det er ikke fordi det er "bedre" eller "penere" eller slikt, men kun praktiske årsaker. Jeg kan ikke se at en gitar er et instrument som krever at den dominante hånden skal holde i plekteret. Ser man slik på det, burde kanskje alle ha spilt på "leftygitarer", siden vi stort sett er flinkere finmotorisk sett med den dominante hånden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må selvsagt få spille den veien de vil. Det er da heller ikke noen som har sagt et pip om at noen er mer verdt enn andre.

Jeg er litt tilbøyelig til å være enig med the Euphor om at venstregitarer kanskje er unødvendig, men problemene en venstregitar medfører, går jo bare ut over den som har vent seg til å spille den veien, så da er det ikke mitt problem.

Jeg har hatt noen gitarelever, og har bestandig anbefalt venstrehendte å spille på vanlig gitar. Det er ikke fordi det er "bedre" eller "penere" eller slikt, men kun praktiske årsaker. Jeg kan ikke se at en gitar er et instrument som krever at den dominante hånden skal holde i plekteret. Ser man slik på det, burde kanskje alle ha spilt på "leftygitarer", siden vi stort sett er flinkere finmotorisk sett med den dominante hånden. :)

Alt dette er da helt individuelt og jeg ser selvfølgelig det praktiske ved å spille "riktig" vei, men å utvise en slik trangsynthet der man ikke forstår hvorfor det er lager lefties, er for meg ubegripelig. Noen liker å kaste med venstre, noen med høyre. Noen spiller hockey mot venstre andre igjen mot høyre. Gitar blir da NØYAKTIG det samme?

Piano derimot som ble tatt opp ser likt ut uansett hvordan man snur og vender på det. Man kunne satt tangente omvendt, men man gjør likevel akkurat det samme med begge hendene, nemlig å trykke ned tangentene. Det gjør man ikke med gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe galt med linken, kom bare opp noe Ibanez signatur-crap.

Vil ikke kalle linksgitarer crap sånn uten videre. De fleste er billigere modeller, av en eller annen grunn. Ikke mange Fender eller Gibson du får tak i uten å enten betale ekstremt eller ha mye flaks, tenker da på modeller i høyere segment. Nå har de et alternativ som koster en god del mindre (JS).

Synes fortsatt særingene kunne holdt seg til normale gitarer. De skal vel snart kreve å få gire med venstrehånda når de kjører bil også. Kommer til å koste oss normale en formue! Grrr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.