Web Analytics
Jump to content

Megahertz

Medlem
  • Posts

    22
  • Joined

  • Last visited

About Megahertz

Megahertz's Achievements

Nybegynner

Nybegynner (3/6)

0

Reputation

  1. Siden Jeg skal lage to hybrid-humbuckere, vil jeg ha mulighet til å splitte begge humbuckerne og bruke begge coilene på hver 'bucker som singlecoil. I tillegg må jeg ha treveisbryteren som velger mellom bridge, hals eller begge pickupene. Hvis vi tar bridge-pickupen for eksempel, så blir den ene coilen hentet fra en SD Custom Custom, og den andre fra en SD'59. Da bruker jeg mikrobryteren til den pickupen til å velge enten Custom Custom singlecoil, '59 singlecoil, eller humbucking. Det samme vil gjelde for neck-pickupen. Skulle jeg brukt push-pull pots måtte det vært 3-posisjonsbrytere på dem, og skulle jeg brukt bare en kanalvelger måtte den hatt bortimot 16 posisjoner for å få brukt alle mulighetene hybridpickupene gir. Hadde gått for 6-posisjonsbryteren hadde jeg brukt vanlige humbuckere med coil tapping. Ganske snedig konstruksjon
  2. Er på jobb lengst nord i landet, og gitaren befinner seg i Bodø. Tenkte å slå slå to fluer i en smekk og bruke dødtiden på å bestille deler, så jeg kan begynne rett på moddinga når jeg kommer hjem. Det ender vel med å ta frem målebåndet når jeg kommer hjem.
  3. Må vite tykkelsen for å vite om jeg får plass til de nye pot'ene og bryterne. Tune-o-matic stoler kommer i forskjellige radier, men vet ikke om forskjellen er så stor at det har noe å si.
  4. Har en sort Ibanez IC400 (kjøpt i 2004), som jeg har tenkt å gjøre mest mulig lik Gibson Les Paul Custom "Black Beauty", dvs. bytte ut all hardware med gullbelagt, samt bytte ut humbuckere og potmeter. I tillegg hadde jeg tenkt sette to 3-veis mikrobrytere mellom volum- og tonepot'ene til bridgepickupen, for å kunne kjøre begge coilene på hver humbucker i singelcoil-modus (tenker å lage to SD hybridpickups), og bytte ut ene volumpotmeteret med et som har killswitch-funksjon. Siden dette er ganske omfattende arbeid, trenger jeg så detaljerte spesifikasjoner som mulig på denne gitaren, bl.a radius på bridge, tykkelse på kropp, og om jeg skal bruke Seymour Duncan SH eller TB pickups. Er det noen som vet hvor jeg kan finne detaljerte specs på Ibanez IC400 Iceman? Det opplagte svaret vet jeg er å måle selv, men jeg har den ikke hos meg akkurat nå, og jeg tenkte å bestille delene så snart som mulig. For særs interesserte kan jeg friste med følgende linker: http://profile.ultimate-guitar.com/horandago/pictures/gear/287194/311995 Sånn ser gitaren min ut. http://www.seymourduncan.com/forum/showpost.php?p=252044&postcount=1 http://www.seymourduncan.com/forum/showpost.php?p=897638&postcount=128 Instruksjoner for å lage hybrid-humbuckere. http://gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/352 http://gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/206 http://gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/1540 http://gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/1540 http://gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/1106 http://gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/120 http://gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/73 Dverse utstyr til gitaren http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Les-Paul-Custom.aspx Den originale Les Paul Custom jeg ønsker å etterligne.
  5. Den må mikkes opp, ja. Jeg bruker en separat mikrofon til talkboxen og en til vokal, siden nivået på de to som regel er ganske forskjellig. På Banshee, som jeg har, kan du justere volumet ut av slangen sånn at du i teorien kan bruke bare en mikrofon både til vokal og talkbox, men da får du igjen problemer med forholdet mellom volum ut av forsterkeren og volum ut av talkboxen. I verste fall må lydmannen justere volumet hver gang du bytter mellom forsterker og talkbox.
  6. Boss DD-20 Delay: For å være hel ærlig har jeg ikke prøvd andre delaypedaler, men DD-20 har alt man kan tenke seg å trenge, til og med en loopfunksjon jeg har hatt mye bruk for når jeg skal lage tostemtsoloer, eller lage en solo over et riff. Hva angår selve lydkvaliteten, har jeg ikke dannet meg noen formening om dette. Siden jeg bruker pedalen i effektloopen, forsvinner mye av lyden i kablene til og fra. I tillegg er det ikke true bypass, som jeg vil tro har litt å si. Digitech WH-4 Whammy, modifisert: Denne bruker jeg mye, mest til å spille tostemt-soloer alene. Brukte en WH-1 en stund, men etter at jeg fikk true bypass på WH-4, har denne vært en klar favoritt. MSD Silver Machine Wah. Brukte først en Dunlop Crybaby 535Q, men etter ca 2 år ble potmeteret dårlig, med mye knitring og plutselige utfall av lyden. Silver Machine har true bypass, i motsetning til 535Q, i tillegg til touch-aktivering av pedalen, en skarp lysdiode som viser om wah er aktivert eller ikke og en on/off-bryter som gjør at du kan stille pedalen i ønsket posisjon og bruke den som filtereffekt. Pedalen bruker heller ikke potmeter for å justere effekten, noe som eliminerer potensielle feil betraktelig. I likhet med 535Q kan man også justere hvordan effekten høres ut ved hjelp av to brytere som justerer "Q" og frekvensområde.
  7. hvis ikke størrelse er et tema vil jeg anbefale Flatliner Pro. Den leverer til de fleste pedaler.
  8. Tror det er noe galt med linken, kom bare opp noe Ibanez signatur-crap.
  9. Men hvilke pickup'er egner seg best hvis man vil ha en gitar som funker like godt til blues og soul som til death- og thrash metal?
  10. +1. Fantastisk mange variasjoner i lydbilde og innstillinger, og ikke minst: Ingen dårlige potmetre som må byttes etter 2 år! Evigvarende, vedlikeholdsfri, allsidig wah.
  11. Har brukt MSD Silver Machine til mye forskjellig en stund nå, funker som saus på poteter til det meste av sjangre. Ekstremt allsidig wah
  12. Lurer på om det finnes noen humbuckere man kan "splitte" (er det det coiltap betyr?) og benytte som singlecoil for å få god Strat-lyd, samtidig som de låter skikkelig feite (f.eks til metal-rifiing) når de brukes som vanlig humbucker? Hvilke vil dere isåfall anbefale, både til bridge- og neckposisjon?
  13. Neal Moser, tidligere B.C Rich-luthier, sa en gang at for å unngå anklager om plagiat, må en gitar være minst 30% forskjellig designmessig fra modellen man tar utgangspunkt i når man lager en ny gitar. Det vil i utgangspunktet si at det kan være nok å endre form på headstock, siden det er hele gitaren som sees på for å avgjøre om det er et plagiat, og ikke bare kroppsformen. F.eks vil 24 bånd og humbuckere på en "kopi" istedet for 22 bånd og singlecoils som på en "original" være med å utgjøre en prosentdel av endringene på den gitaren man kopierer. For oss som liker gitarer med et litt spesielt utseende vil jeg forøvrig anbefale å ta en titt på Neal Moser hjemmeside: http://www.nealmoser.com/
  14. Schecter C-1 Hellraiser er et veldig bra alternativ. EMG-mikker, 24 bånd, set neck og veldig fin finish. Attpåtil veldig gode å spille på.
  15. Trenger forslag til ny strømforsyning som passer under pedalbrettet (Pedaltrain Pro). Har ikke funnet noe annet enn Flatliner som tilfredstiller mine krav, desverre. Den må ha isolerte utganger, og levere strøm til følgende: -Dunlop Crybaby 535Q (9VDC) -Digitech Whammy (12VAC) -Boss DD-20 (9VDC >200mA) -Boss CE-20 (9VDC >160mA) -Boss TU-2 (9VDC) Trodde en stund T-Rex Fueltank kunne være aktuell, men den har ikke isolerte utganger, noe som vil medføre at støy fra Wah'en forplanter seg til de andre pedalene. Hvis ikke det finnes noe slikt, er det noen som vet om det går an å få tak i custombygde strømforsyninger?
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.