Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternate picking


Faktor

Anbefalte innlegg

Har sett at mange sider på nett vektlegger det å få en god "alternate picking" teknikk. (dvs annenhvert slag nedover og oppover med plekteret)

Hvorfor er dette viktig? Jeg har sett litt på når jeg selv spiller, og jeg spiller det som heter Economy picking, dvs at plekter fortsetter oppover hvis neste tone er på strengen over.

Kan noen forklare litt?

er alt ute? må jeg lære meg alternate picking for å bli stabil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternate picking og economy picking er to baser innenfor gitarspill, de motstrider hverandre på den måten at de fleste er enten eller. Frank Gambale har sin economy picking og Steve Morse har sin alternate picking. Jeg personlig ser ingen stor grunn til å kunne begge.

Gjør det du kan best!

Mange bruker alternate picking til tre toner per streng spilling, men hele poenget er at du skal kunne spille én tone per streng i samme tempo. Det er det yderst få som kan, fordi det er shite vanskelig å koordinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm :) det var godt og høre

Kan skjønne at alternate picking er bra og øve på i begynnelsen (når en bare downpicker) men etterhvert virker det på meg så tungvint og kunstig å måtte "hoppe over" strenger for å slå den på riktig måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

john petrucci forklarer alternate picking veldig bra i sin "rock dicipline".  

Han forklarer også sweep picking (tror det er det samme som economy picking).  

absolutt verdt en kikk!

Sweep picking'en som Petrucci snakker om i Rock Discipline er ikke helt det samme som economy picking. Economy picking er uten legato, og brukes dessuten ikke bare til arpeggioer, men også skalaer og alt annet. Economy picking vil si at hvert eneste "outside picked" (Petrucci forklarer dette i videoen, for eksempel "ned-opp" fra G- til H-strengen) par med noter på to forskjellige strenger blir gjort om til et sweep ("ned-ned").

Jeg bruker economy picking utelukket. Det er en god del mer komplisert enn alternate picking, og definitivt ikke for alle, men det lar en spille mye hurtigere, mye mer avslappet og med mye mindre bevegelse. Dessuten kan det brukes til alt fra arpeggioer til skalaløp og alt annet innimellom, så man slipper å bytte teknikk, og kan dermed mye lettere spille kompliserte linjer som kombinerer forskjellige teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aiwass:

"Det [economy picking] er en god del mer komplisert enn alternate picking"

For meg er det motsatt... economy picking er jo det som krever minst bevegelse av plekteret, kanskje det er det som faller meg mest naturlig og derfor er lettest for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aiwass:

"Det [economy picking] er en god del mer komplisert enn alternate picking"

For meg er det motsatt... economy picking er jo det som krever minst bevegelse av plekteret, kanskje det er det som faller meg mest naturlig og derfor er lettest for meg

Ja, men rekkefølgen på plekteranslagene er mer komplisert. Med alternate picking er det opp-ned-opp-ned hele tiden, mens med economy picking må du se an i hvilken retning du skal (opp eller ned), hvor mange noter per streng, etc.

Det eneste som hjelper er å ta seg i å outside-pick'e, og sweep'e i stedet. Til slutt blir det en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.